Smidigt o bra tält

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Någon som har erfarenhet om ett bra 2-manna tält som är lätt att ta med på hojen? Finns en del att välja på i olika prisklasser men hade gärna fått höra lite erfarenheter om olika modeller.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har kört med ett McKinley Tempest 3 från Intersport. Har för mig att jag köpte det för 2000 på rea.
Det är egentligen ett tremanna men jag anser att det är väl trångt för det
Två pers har bra plats med varsin stor absid med golv för packningen.
Lätt att sätta upp och behöver inte stagas normalt så det går att ställa det på asfalt om det krävs.
Väger 4kg typ om jag minns rätt

1964970.jpg

Sedan har jag ett Hilleberg Keron 3 men det är ju en helt annan prislapp
Mycket större invändigt utrymme, utan vidare ett tremannatält.
Kräver tältpinnar för att stå. Väger dock mindre
Kvalitén är outstanding och som allt annat är ju tältning en materialsport...

Köp inte för billigt! komforten i ett dåligt tält kan bli mycket sämre än att sova under en presenning bredvid hojen
icon_smile_camping.gif

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Mitt första tält var ett grönt i bomull. Pinnarna inne i tältet var av trä, tre delar som man skarvade ihop. Tjockare än kvastskaft. Inget blixtlås utan man snörde ihop öppningen med ett snöre. Inget regnskydd men jag hade gjort ett av kraftig plast. Helt vattentätt och varmare än mina polares tält. Inte så skönt om solen låg på på morgonen. Tältbotten var också av tyg men jag körde plast under också.
Vet inte vad det vägde. Men det funkade fint. Tyvärr har jag inte det kvar :D
Jag tror att vilket tält som helst funkar. :)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Köpte ett för typ 350:- på Harald Nyborg för ett par år sedan, det stod inte ens emot kvällsdaggen utan det droppade fast det inte regnade, så köp inte för billigt :fakta

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Mitt första tält var ett grönt i bomull. Pinnarna inne i tältet var av trä, tre delar som man skarvade ihop. Tjockare än kvastskaft. Inget blixtlås utan man snörde ihop öppningen med ett snöre.
:kär
Goa minnen av ett sånt tält fast orange! :tuttar

Svaret på frågan vilket tält som är bäst är naturligtvis...

Det du har!

Men är du ute på längre turer i dåligt väder kommer du att förbanna tältjävlet tillbaka till stenåldern och allmänt sprida dåliga vibbar och taskig stämning omkring dig.
Fuggarna blir osynkade och styret vibrerar, ölen smakar skit och kalsongerna kliar.

Med ett juste tält kruuzar man genom det stämningsfulla höstregnet och medan de övriga stapplar omkring och svär sippar man finöl i det varma torra tältet (trots att det regnade hela natten) och lagar kvällsmat på stormköket i absiden.

Vi har varit 11 pers i mitt Keron på Kungsleden som stekte pannkakor under snöstorm i Juli, funkade alldeles utmärkt bara man inte försökte röra på sig.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Köpte ett för typ 350:- på Harald Nyborg för ett par år sedan, det stod inte ens emot kvällsdaggen utan det droppade fast det inte regnade, så köp inte för billigt :fakta

+1:fakta

Köp inte något av de billiga som bara har en duk, skaffa åtminstone ett tält med innertält. Håller dig sjukt mycket torrare och varmare (eller svalare på sommarn)

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Trekantstält.jpg

Funkar skitbra och lätt att packa, tre pinnar kan man alltid hitta i skogen. Satsa istället på bra liggunderlag :banana

Ska den bättre hälften (läs hustru, sambo etc) rekommenderas följande ekipage :(

MC_Husvagn.jpg

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som har erfarenhet om ett bra 2-manna tält som är lätt att ta med på hojen? Finns en del att välja på i olika prisklasser men hade gärna fått höra lite erfarenheter om olika modeller.

Ska du vara själv är ett tvåmans perfekt, eller varför inte ett större tremans som inte tar mycket mer plats när det är hoppackat. Och vikten är ju skitsamma när det väl ligger fastspänt på hojen.

Jag målade in mig i tunneltält-hörnet, med dess för- och nackdelar. Gillar de generösa utrymmena och att väggarna inte lutar inåt, gillar inte den lite omständliga res-proceduren.
Sen tror jag att den "vanlige knutten" skjuter över målet när han betalar för t.ex. ett Hilleberg med kvalitet för en livslängd på fyra generationer. Ett mer svenssonmässigt mcKinley för tretusen dög utmärkt för det tiotal tältnätter jag hade per år. Dessutom hade golvet 10.000 mmVp = helt tätt.

Manitu 3.JPG

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Någon som har erfarenhet om ett bra 2-manna tält som är lätt att ta med på hojen?

Skriver du 2-manna för att du vill ha utrymmet eller för att ni faktiskt ska vara 2 personer i det?

Vanligtvis är antalet personer liggplatser utan extra utrymme, så utrustning får lagras i absid eller kvar på hojen. Vill man kunna ta in lite prylar är det bäst att ta en plats större än antalet personer som ska sova i det.

Länkar till en annan tälttråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276269-Tält-för-mc-åka&p=6176151&viewfull=1#post6176151

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ett tips jag kan ge om det nu inte specifikt är tält utan mer "tak över huvudet när du ska sova" som du är ute efter så skulle jag kolla in det som austarliensarna kallar "swag"--- och det har inget att göra med den yngre generationens användande av detta uttryck idag eller den äldre förkortningen SWAG= Secretly We Are Gay
http://lmgtfy.com/?q=australian+swags

annat tips om man ej är rädd för att ligga under bar himmel är jänkarnas "bedroll" som cowboysen använde sig av när dom var ute och cowboyade:D
http://lmgtfy.com/?q=bedroll

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hur ofta tänker du köra och tälta? Ofta är det inte så busenkelt att hitta den där perfekta tältplatsen om man inte är beredd på att gå en bit. Då hamnar man ändå på en camping. Om tältet är till för någon enstaka mctouring så skulle jag slå ett slag för B&B eller campingstugor. Vad är avskrivningen på ett tält kontra att få sova i en säng...

Jag har många nätter i tält men på mctouring har jag valt the easy way.

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
0000182_bergans-compact-light-2-man-tent-green.jpeg

Jag har ett Bergans Compact Light 2(heter Trollhetta idag tror jag?). Väger 2,5kg och tar liten plats ihoprullad(Brukar ha tält, liggunderlag och sovsäck i ena sidoväskan). Rullas ut och monteras upp på 5min. Klarar regn och rusk superbra. Lätt att rengöra när du väl kommer hem.

Nackdelarna den har är att det är hyffsat lågt i tak och absiden är lite liten. Priset är också något som drar ner på betyget då det kostar en del.

Som flera nämnt tidigare så räkna på antalet person+1 när du skall shoppa tält. Spec. om det skall användas med hoj då Mc-utrustning tar ganska mycket plats när man väl skalat av sig.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Oavsett vilket tält man köper så borde pinnarna gå att dela ytterligare en gång, man funderar om det är omöjligt att göra pinnar som är kortare än packväskorna.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Hur ofta tänker du köra och tälta? Ofta är det inte så busenkelt att hitta den där perfekta tältplatsen om man inte är beredd på att gå en bit. Då hamnar man ändå på en camping. Om tältet är till för någon enstaka mctouring så skulle jag slå ett slag för B&B eller campingstugor. Vad är avskrivningen på ett tält kontra att få sova i en säng...

Jag har många nätter i tält men på mctouring har jag valt the easy way.

hennessy hammock tält :hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett Hilleberg Nammatj 2GT som jag använder till det mesta, året runt. Men när vi skulle iväg på cykelsemester i somras fick vi för oss att köpa ett lite mindre och framförallt lättare tält, och hittade True North Lite 2, http://www.sportgymbutiken.se/sv/artiklar/fritid/talt/talt-lite-2-true-north.html. Det känns som en Hilleberg-kopia, bitvis är det samma lösningar, men inte med samma finlir. Vi gav strax under 1400 för det dock, och med tanke på att mitt Hilleberg med footprint kostade 7200 så kan man inte förvänta sig samma kvalitet.

Men efter en veckas cykling i spöregn så kan vi inte annat än vara tvärnöjda, det höll tätt, vi hade gott om plats för all utrustning, lite nere vid fötterna (innertältet är låååååångt) och lite ute i absiden.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kommer troligtvis tälta mestadels själv, vill ha ett 2manna just för att kunna få in lite utrustning med. Har kikat på handelsbodens 4bikers tält,

http://www.handelsboden.com/camping/mc-talt-4bikers-twin

Eller

http://www.handelsboden.com/camping/mc-talt-4bikers-mini

Eller

http://www.handelsboden.com/camping/mc-talt-4bikers-original

Jag vill framför allt att dom ska vara lätta och smidiga att ta med på hojen. Är ingen supercampare så kommer troligtvis inte använda det 2 månader om året men en resa då och då vore trevligt.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lånade ett från en kompis som köpt det på handelsboden (twin modellen).
Inte jättestort men funkade för två och grymt lätt att sätta upp och ta ned.
Tom efter några bärs. :fyllisar
http://www.handelsboden.com/talt

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fullt medveten om att det är tält du efterfrågar, men slänger in ett annorlunda tips ändå :)

hammock.jpg

Hammock och tarp!

För lite under 1700 kr får du ett minimalistiskt, slitstarkt och väl beprövat set med hammock, tarp och myggnät. (DD Hammocks står nog för världens mest använda och populära hammocks och ändå till väldigt vettiga/billiga priser)

http://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_combo_deal

Nackdelen är att du behöver två punkter att fästa hammocken i, förslagsvis träd.
Fördelen är att dessa tre ting tar minimalt med utrymme och vikt i packningen samt att man sover som en gud jämfört med att ligga på bar mark och liggunderlag.

Sen går det såklart att sätta upp tarpen till ett tält också, om man nu av outgrundliga anledningar önskar ligga på marken trots allt.

hqdefault.jpg

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fullt medveten om att det är tält du efterfrågar, men slänger in ett annorlunda tips ändå :)

hammock.jpg

Hammock och tarp!

För lite under 1700 kr får du ett minimalistiskt, slitstarkt och väl beprövat set med hammock, tarp och myggnät. (DD Hammocks står nog för världens mest använda och populära hammocks och ändå till väldigt vettiga/billiga priser)

http://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_combo_deal

Nackdelen är att du behöver två punkter att fästa hammocken i, förslagsvis träd.
Fördelen är att dessa tre ting tar minimalt med utrymme och vikt i packningen samt att man sover som en gud jämfört med att ligga på bar mark och liggunderlag.

Sen går det såklart att sätta upp tarpen till ett tält också, om man nu av outgrundliga anledningar önskar ligga på marken trots allt.

hqdefault.jpg

Hmmm ja det där kunde ju kanske vara något. Kan tänka mig att det tar en stund att resa dock. Sen har man ju inget som helst vindskydd eller möjlighet att vara två.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!