Smort in skinnstället, säsongen slut!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har skrubbat neopren med lacknafta och X4 för att få bort klistret från gaffatapen. Inte så kul att köra bell bottom med slits i svenskt sommarväder, alltså vattenbemängd luft, eller vice versa.

Ett ställ har fått nya eller fixade (dragskon) dragkedjor här och var. Jag förhåller mig skeptisk tills jag förhoppningsvis blir överbevisad...i vår.

Nu ska ställ nr 2 in till skomakaren, det jag huvudsakligen nyttjar. Gör vi rätt kan jag kombinera dessa 4 luggslitna persedlar korsvis.

Ärrade prylar och bärare. Därtill knepig kropp så jag vill gärna hålla liv i mina ålderstigna daineseställ. Alltså, jag ser ut som en luffare men det funkar när jag kör. Det är vad som räknas för mig. Har saknat den stabilare jackan i skinn.

Blir det bra kan jag ge mig i kast med att smörja, oftast med minkolja och silikonspray på blixtlåsen hädanefter, (wow!). Jag säger att den är bäst, minkoljan, men det är i själva verket för att den är mjuk och lättjobbad. Bra för den late.

Edit, uppdatering;

Nu har den gemytlige skomakaren fått göra vid resten. Det blev en tryckknapp, en lagad ficka och en löpare på ena vaden. Han undanbad sig från att byta den jobbiga midjeblixtlåsen med motiveringen att det var utanför hans område, vis av att ha bytt ett par jobbiga på andra stället. 2 blixtlås och allt detta för ynka 1450 kr med kvitto. Jag kan iaf knäppa ihop ena stället, det andra funkar pga lite längre jacka.
Kvar är att byta 3 tryckknappar och om jag kan hitta någon som gör midjedragkedjan.

2 dragkedjor, (1 byxficka och fronten på jackan)
3 löpare.
1 tryckknapp
1 lagad ficka.

Nöjd så långt och ykk på de dragkedjor som är bytta, de jag låtit byta tidigare också. Löparna Opti. Search goes on..

Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Jag har smort in dragkedjor med äckolågisk kokosolja för då blir Greta glad. En väldigt bra allround smörja som passar till allt .vaxa ögonbryn till exempel

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag tvättade av mitt med grönsåpa och ljummet vatten, spolade av det i duschen och torkade det med en trasa tills torrt. Därefter smorde jag med denna variant från Granngården. Vi får väl se hur det blir, men det verkar rätt lovande hittills.

View attachment 491348
Uppföljning på detta: stället blev mjukt och följsamt men den fina matta ytan blev blank istället. Bryr mig inte jättemycket, men om någon har ett bra tips på något medel som bevarar matt läder just matt så tar jag tacksamt emot!

Virtuos

Bah
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09
Uppföljning på detta: stället blev mjukt och följsamt men den fina matta ytan blev blank istället. Bryr mig inte jättemycket, men om någon har ett bra tips på något medel som bevarar matt läder just matt så tar jag tacksamt emot!
Jag har kört med Leatherique i många år, både på läderklädsel i bilar och på skinnställ. Den lämnar den där matta ytan som du efterfrågar. Jag tycker de är kanon!

Finns bl.a. här https://en.customcarcare.eu/Collections/leatherique

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
36 Euro eller Granngårdens för 9 Euro. Jag är inne på min andra flarra.
Jag jag flera skinnställsjackor, ett par byxor och stövlar och handskar. Funkar fint och håller liv i mina gamla persedlar. Skinnstället från -94 tror jag.

Duger det till hestgrejer så duger det åt mig också.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Smort in mina skinnställ från marketplace för mig och damen. Börjat beställa delar till hojen men då jag bor där det faktiskt finns hyggligt med snö så byter man bara aktivitet till det här:
410369782_389799863509016_731041253364762657_n.jpg

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bara låt det vara, det fixar sig utan att du gör något, om du inte smort det med silikon förstås.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skulle förvåna mig om det ff är blankt efter antingen vintern eller några turer i vår.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har smort in dragkedjor med äckolågisk kokosolja för då blir Greta glad. En väldigt bra allround smörja som passar till allt .vaxa ögonbryn till exempel
Gammalt inlägg men ändå plats för en varning.
Oljor utvunna ur kokos och andra liknande växter kan ha väldigt lätt för att härskna eller mögla.
Medel avsedda för skinnvård har inte den tråkiga egenskapen.
Då vi har en del hästprylar så finns också lädervårdmedel för dessa och de använder jag en gång om året på skinnstället huvudsakligen för att få bort mygg o flugliken.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år