Snö och grepp

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Sio2 däck kallas Silica och finns hos några märken som HEIDENAU

Vinterdäcksgummi o med dubb är såna bra , håller sig varma vintertid

Annars ChengSing eller vad dom kallas , finns i grovt mönster

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den här typen av däck funkar till de flesta vinter underlag utom asfalt..

Bifogat

• 20180104_185850.jpg
    20180104_185850.jpg
    1.8 MB · Visningar: 18

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den här typen av däck funkar till de flesta vinter underlag utom asfalt..
Tyvärr funkar de inte för mig då eftersom asfalten brukar komma fram ganska raskt på stora delar av vägnätet där jag bor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr funkar de inte för mig då eftersom asfalten brukar komma fram ganska raskt på stora delar av vägnätet där jag bor.

Kolla om någon kan dubba ett par däck åt dig med endurodubbar längst ut på sidorna, rallydubb på nästa rad och i mitten lastbilsdubb. Eller möjligen vanlig bildubb.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
dc0de6b2a36c67b7c764c5b5636f955a.jpg

bd5c7ecd6b15b6f599ec6bf04e927c52.jpg

c84809135b1f1ee10482f3c4a879cb20.jpg

Mina Heidenau K60 Scout dubbade för vägbruk och monterade på GSA-n. Har kört lite vinter genom åren och de fungerar alldeles utmärkt på blandat underlag is/asfalt/grus osv. Jag har skidor också men har aldrig monterat dem.

Men på snö är greppet för dåligt då den packade snön lyfter dubben från isen och då är det tji grepp. Framdäcket är bättre men den längsgående kammen på Scout är inte alls bra på ett vinterdäck om man nu väntar lite mer snö.

Endurodubb och Bestgrip samt andra typer av skruvdubb har jag provat på Suzuki 650 och liknande hojar. Noll grepp på asfalt och dubbarna slits på riktigt ned av ganska få mil asfalt. Funkar absolut på isen men då skall det ändå vara hälften så tunga hojar, dvs 100-120 kg.

Så för ditt ändamål tror jag ändå på kanske vanliga Heidenau K60 eller vad de modernare kan tänkas heta, och så vanliga bildubb med lite mer utstick. Twostrokes tips om att ha lite längre dubb på sidorna tror jag absolut på, särskilt om det är lite spårigt då det ger en trygghetskänsla ungefär som nabbdäck på grusväg. Men man kör ju ändå som om det vore halt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Gamla eller nya däck så funkar det inte i snö utan dubb. Min lastvagnsdubb bör man ha så man får lite utstick på dom.

Jag har på R1:an bestgrip(dyrt) i mitten(3,2mm utstick) och gold ice screws(billigt) 5mm utstick på sidorna. Goldice screwn är bara till för att rädda sladd och normalt tar dom inte i asfalten.(dom är inte gjorda för asfalt).

Totalt 693 dubb, men jag har kört rätt hårt med den.(dock försiktig touringfart efter typ E4 osv där det kan vara asfalt/isbelagd asfalt) Går fint upp till 180(med omtag), sen börjar den spinna.

På CBR600:an har jag rejält gamla rallydubbade Cheng Shin crossdäck.

181006-5.JPG

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

De är bara välja var man vill ha bäst grepp...

Dom få gånger jag transportera mig mellan olika spår på asfalt så kört långsamt å gärna på vägrenen, där de troligen finns snö å is..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
De är bara välja var man vill ha bäst grepp...

Dom få gånger jag transportera mig mellan olika spår på asfalt så kört långsamt å gärna på vägrenen, där de troligen finns snö å is..
Om du med "spår" menar småstigar och liknande så är knappast en DR650 rätt redskap för det även om allt går om man bara vill.

Jag tycker det verkar som att de flesta som svarar i tråden ser snön som något man kan glädjas åt och nyttja för att få en annan upplevelse. För mig är snö egentligen något som indikerar att man inte ska vara utomhus, men jag vill kunna ta enstaka hojturer TROTS snön.
Tanken är mer "tuffa runt" än "spruta snö".

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag beställde nyss såna där Heidenau Snow Silica som @Klockringaren tipsade om så det är bara att vänta på paketmannen. Måste köpa ny däcksbytningspryl också för den gamla har sagt upp sig. Jag kan ju prova dem utan dubb och dubba dem efteråt för att se skillnaden.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag beställde nyss såna där Heidenau Snow Silica som @Klockringaren tipsade om så det är bara att vänta på paketmannen. Måste köpa ny däcksbytningspryl också för den gamla har sagt upp sig. Jag kan ju prova dem utan dubb och dubba dem efteråt för att se skillnaden.

Ja fan men dom har samma gummi som vinterhjul men utan sajp så de är inte som att åka iväg med bilen me dubbfritt , kräver bildubb iaf för hyfsat vinteråka.

OT

Bildäckssajpning ,skurna klackar i mjukt gummi
funkar som vindrutetorkare på is.
Torr is har lite grepp men inte vattenhinnan , sajpningen på bildäck torkar som vindrutetorkare av isen och ger grepp.

Dessa däck är inte vanliga för mc men finns tills skooter/moped

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Om du med "spår" menar småstigar och liknande så är knappast en DR650 rätt redskap för det även om allt går om man bara vill.

Jag tycker det verkar som att de flesta som svarar i tråden ser snön som något man kan glädjas åt och nyttja för att få en annan upplevelse. För mig är snö egentligen något som indikerar att man inte ska vara utomhus, men jag vill kunna ta enstaka hojturer TROTS snön.
Tanken är mer "tuffa runt" än "spruta snö".

Nu har jag inte kört DR 650, men liknande hojar som XT 600 å KTM 640 går hur bra som helst köra typ enduro spår..
Men att typ tuffa runt lite med mer asfalt liknande däck är inte ett dugg kul i snön... Förstår att du då illa sitta inne i stug värmen istället..
Jag skulle inte ge mig ut me sånna däck överhuvudtaget vintertid..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har sajpat däck med bågfilen en gång. Sen finns ju däckkniv och med en sån går det nog ganska snabbt.

Går och göra men kräver mjuka däck typ lite åt lika mjukt som vinterdäck för bil....därför året runt däck och vinterdäck är livsfarliga sommartid

Silica är lite åt det hållet , ett sajpat silica är rena katastrofen sommartid på hoj.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Går och göra men kräver mjuka däck typ lite åt lika mjukt som vinterdäck för bil....därför året runt däck och vinterdäck är livsfarliga sommartid

Silica är lite åt det hållet , ett sajpat silica är rena katastrofen sommartid på hoj.

Klackarna blir ju liksom mer flexibla när man skär lameller i dom också. Men nej, sommartid är det ju inte riktigt rätt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Klackarna blir ju liksom mer flexibla när man skär lameller i dom också. Men nej, sommartid är det ju inte riktigt rätt.
Tidigare i år i april/maj körde jag slut på sajpade vinterdäck på bilen ,mjuka ostar som nästan tjöt när man svängde på en parkeringsplats.

Krutig bil me 4krafs.

Jag fick syn på en samling personer som stod och invigde en ny rondell , kostymfolk med bygghjälmar o reflexvästar från kommun,peab,ncc,borgmästaren,polischefen och och den lokala shamanen :hihi

Dom stod där och kolla in skapelsen med ny svart asfalt,stenläggning,blommor o rondellhund med papper i hand

Jag drog in där och drog nått varv , fan va de tjöt om ostarna :rofl

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sio2 däck kallas Silica och finns hos några märken som HEIDENAU

Vinterdäcksgummi o med dubb är såna bra , håller sig varma vintertid

Annars ChengSing eller vad dom kallas , finns i grovt mönster
Sådana här Cheng Shin Tyre = CST ?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Sådana här Cheng Shin Tyre = CST ?

Vet inte exakt vad dom körde för mc budena i sthlm exakt men det bör gå att få fram , nån?
Var iaf med limmade dubb ala bil.

Fanns ju denna där dom skrev mjukt gummi kanske

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trialdäcket hade dock sajpningar i klackarna som kan göra att det blir trångt att sätta dubb.

Man ska ju sträva efter att få lite sidleds spridning på dubben så dom klöser ett nytt spår vardera

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år