Snökaos i Skåne

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I går skulle jag flyga hem till Skåne trodde jag, planet lyfte i tid från Arlanda och resan brukar ta 1 timme, dock ville inte vädergudarna detta, det toksnöade och blåste som satan och planet cirklade en timme över Sturup innan man beslöt att flyga till Köpenhamn istället.

Väl framme i Köpenhamn så får vi inte lämna flygplanet eftersom ingen vet om vi ska lyfta igen, efter en lång väntan i planet så släpps vi äntligen av och man ordnar bussar till Sturup.

En timme senare rulla bussen över bron och snökaoset är ett faktum, på Sturp hade det kommit nästan en halvmeter snö på ett par timmar, biljäveln är helt insnöad och det tar en bra stund att baxa ut den till vägen.

Eftersom det blåser så yr vägarna igen på nolltid och sikten är lika med noll, dessutom är det svinhalt, max 40 km/h går det och jag kommer till slut hem iaf.

8 timmar tog resan totalt :gnissla

Nu snöar det för fullt igen, men då kan man ju iaf åka pulka :banana
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
I går skulle jag flyga hem till Skåne trodde jag, planet lyfte i tid från Arlanda och resan brukar ta 1 timme, dock ville inte vädergudarna detta, det toksnöade och blåste som satan och planet cirklade en timme över Sturup innan man beslöt att flyga till Köpenhamn istället.

Väl framme i Köpenhamn så får vi inte lämna flygplanet eftersom ingen vet om vi ska lyfta igen, efter en lång väntan i planet så släpps vi äntligen av och man ordnar bussar till Sturup.

En timme senare rulla bussen över bron och snökaoset är ett faktum, på Sturp hade det kommit nästan en halvmeter snö på ett par timmar, biljäveln är helt insnöad och det tar en bra stund att baxa ut den till vägen.

Eftersom det blåser så yr vägarna igen på nolltid och sikten är lika med noll, dessutom är det svinhalt, max 40 km/h går det och jag kommer till slut hem iaf.

8 timmar tog det :gnissla

Nu snöar det för fullt igen, men då kan man ju iaf åka pulka :banana
Klenis. Kaos i skåne blir det ju redan vid första flingan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag flög också igår, blev en kvart försenad.
:fakta :mad: :4skrika

Plus att man fick borsta bilen själv på Arlandas parkering. :confused:

fy fan
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
då jag borstade av bilen så var det ungefär en halvmeter snö på sina ställen.

fy fan
 

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer
Vi hade oxå snökaos här i Tierp under helgen... Kom nog upp emot en halv meter snö här på juldagen. Å det blåste som bara fan. Var glad att man slapp gå ut då! :) Snön och halkan ställde till med en massa oreda i trafiken under julhelgen. 2 dödsolyckor i närheten av Tierp. :död Och en olycka med flera svårt skadade igår.

// Lena
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
UrbanTiger skrev:
Sen såg du att det inte var din bil :huvet
Jag skulle bli väldigt förvånad om det vore fel bil när jag bor hemma hos mamma och pappa just nu. I tällberg, tänk dig, det är tre hus och en sommarstuga i den byn. Alla heter öberg i efternamn också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
honkiie skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om det vore fel bil när jag bor hemma hos mamma och pappa just nu. I tällberg, tänk dig, det är tre hus och en sommarstuga i den byn. Alla heter öberg i efternamn också.

Hur många fingrar, respektive tår, har du?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Markus skrev:
jag blir nog bannad om jag svarar :gnissla

tio tår och tio fingrar

Edit: för att återgå till tråden, alltså hur mycket snöar det när det är snökaos i skåne och typ stockholm?? Det känns som att det är pisslite om man jämför med här eller så är det bara att man är fördomsfull om att ni söderut är sämst på att hantera bilar i snö så att ni kör av vägen efter 1cm snö.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
honkiie skrev:
för att återgå till tråden, alltså hur mycket snöar det när det är snökaos i skåne och typ stockholm??

Det är inte kvantiteten, det är överraskningsmomentet. :brynad
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Det är inte kvantiteten, det är överraskningsmomentet. :brynad
vaddå ni ser typ en snö flinga och typ ba AAAHH EN SNÖ FLINGA AKTA och sen typ väjar ni för den och kör rakt in i en typ långtradare och sen blir det typ seriekrock å massa folk som kör av vägen när dom väjar eler?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
honkiie skrev:
jag blir nog bannad om jag svarar :gnissla

tio tår och tio fingrar

Edit: för att återgå till tråden, alltså hur mycket snöar det när det är snökaos i skåne och typ stockholm?? Det känns som att det är pisslite om man jämför med här eller så är det bara att man är fördomsfull om att ni söderut är sämst på att hantera bilar i snö så att ni kör av vägen efter 1cm snö.
Inte nog med att Skåningar är kass på att köra bil i vanliga fall, dom ligger för nära varandra och visar ingen hänsyn alls, när det snöar blir det ännu värre, sen driver snön upp på vägen eftersom det blåser och det finns inte tillräckligt med plogbilar.

Åka pulka va kul iaf, men jag låter bilen stå idag, det finns för många helldrivers ute och stressar i snöyran.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
honkiie skrev:
vaddå ni ser typ en snö flinga och typ ba AAAHH EN SNÖ FLINGA AKTA och sen typ väjar ni för den och kör rakt in i en typ långtradare och sen blir det typ seriekrock å massa folk som kör av vägen när dom väjar eler?

:rofl
Folk här nere är väl helt enkelt inte vana vid snön. Själv har jag aldrig krockat och snöar det mycket är det ju bara till att köra långsamt. Blir snarare sur på folk som kör av vägen istället för att tycka synd om dom :va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Inte nog med att Skåningar är kass på att köra bil i vanliga fall, dom ligger för nära varandra och visar ingen hänsyn alls, när det snöar blir det ännu värre, sen driver snön upp på vägen eftersom det blåser och det finns inte tillräckligt med plogbilar.

Åka pulka va kul iaf, men jag låter bilen stå idag, det finns för många helldrivers ute och stressar i snöyran.
Häckeberga Ring Rally Edition med quattron hade varit skoj. Men inga hopp. :mad:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Häckeberga Ring Rally Edition med quattron hade varit skoj. Men inga hopp. :mad:
Kostade ju bara 500:- att laga, det vräker ner lappmögel och är precis runt nollgradigt, blir nog många som synar diket idag.

Jag har kört bil i många länder och storstäder men Malmö är värre än dom flesta städer på denna planet, blixtlås innebär för en Skåning att det gäller att komma först och sen skiter man i om dom andra inte kommer ut.

*Skånemode on*

Hahaha jaug haur jeu betalt bilaskatten so jaug koer fösst, släpper ente fram non annan so de so
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
honkiie skrev:
vaddå ni ser typ en snö flinga och typ ba AAAHH EN SNÖ FLINGA AKTA och sen typ väjar ni för den och kör rakt in i en typ långtradare och sen blir det typ seriekrock å massa folk som kör av vägen när dom väjar eler?

Ja typ.

Men egentligen är det inte så illa när snön väl lagt sig och folk hunnit byta däck och vänja sig i någon dag.

Sedan tror jag att du måste väga in antal bilar/yta i jämförelsen också.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top