Snöskotertråden.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det har pratats om tidigare i tråden men hela insugsgummin samt vevaxel-lagren är svaga punkter.

Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har nu tittat på insugsgummina och de ser hela och fina ut... Man kanske inte ser när de börjat spricka eller läka?
Men jag behöver byta olja i transmission! Vad skall man ha för olja?
Går det med vanlig växselådsolja eller måste det vara nån speciell?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte det är jättevanligt att gummina är trasiga, snarare är problemet att det lätt leder till att motorn skär. Om du vickar lite på förgasarna i tittar på gummit så bör du nog se om det är sprickor i det.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så det blev köp? Grattis isåfal!

Starta motorn lite nu och då och be en kompis spraya startgas samtidigt som han vrider lite på förgasarna så att gummina rör sig så märker du om det är läkage.

Ta också för vana att när motorn blivit lite varm att känna så att kylaren ovanför bandet är ljummen, enkel koll så att oljepump/vattenpump är ok.

Jag har använt vanlig motorolja till växelhus.

På den där motorn tror jag att man även kan se rent visuellt ifall kapslingen på vevlagret på variatorsidan har pajjat genom att det trycks ut fett.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Köpt och parkerat i garaget!
Tog en premiärtug här i stockholm igår och måste ju säga att det är hyfsat drag i maskinen!
Den tvärtom dock och jag tillbringade 10-15 min med ursinniga tankar innan jag konstaterade att det var soppatorsk och att soppamätaren var trasig....
Hämtade lite soppa och sedan har det varit frid och fröjd.
Destillera nya slides och en extra variantorrem idag.
Några tips inför bytar av slides?
Pumpar ihop boggyn med buntband och släpper på spänskruvarna.
Nått annat som kan underlätta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jösses hur slarvigt skotrar kan vara uppbyggda. Jag har trimmat min skoter idag! Upptäckte att trottlarna hade ungefär 10 mm kvar till full gas. Så jag har limmat på fyra små distanser på gashandtaget samt täljt bort lite under handtaget så nu kan jag gasa fullt. :banana

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Får man säga 2 takts mög.!!?? :gnissla

Ja...jag säger då det. Lynx Boondocker. Skotern from hell. En 2011. Som det bara har varit en massa skit med.

Och 4 takt är för tungt.! Vaffan ska man ha dårrå.!?

Säg nu. Att man vill ha en bra maskin som tåls att åka med. Som inte måste mekas och vara på verkstan halva säsongen.

Ska funka till en del ledåka. Och då vill man kunna ösa på lite. (Boondockern funkar bra på skumpiga leder) Man ska kunna lajja lite utanför led. Dock inte värsta klättrandet och flängandet på längden och tvären.

Vad ska man ha då?? :va

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Ja...jag säger då det. Lynx Boondocker. Skotern from hell. En 2011. Som det bara har varit en massa skit med.

Säg nu. Att man vill ha en bra maskin som tåls att åka med. Som inte måste mekas och vara på verkstan halva säsongen.

Ska funka till en del ledåka. Och då vill man kunna ösa på lite. (Boondockern funkar bra på skumpiga leder) Man ska kunna lajja lite utanför led. Dock inte värsta klättrandet och flängandet på längden och tvären.

Nya Viper som kommer till nästa säsong? Arctic Cat chassie med Yamaha 4-takt, ska väga 17kg mindre än Nytron om jag kommer ihåg rätt, jag var på premiärvisning igår.

2014_yamaha_viper_RS.jpg

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nya Viper som kommer till nästa säsong? Arctic Cat chassie med Yamaha 4-takt, ska väga 17kg mindre än Nytron om jag kommer ihåg rätt, jag var på premiärvisning igår.

Jo. Den är på tapeten. Så du var på hemmavisningen alltså.!?

Alltid lite vanskligt att köpa en helt ny modell första året den släpps. Dom släpper ju en ny redan 2015. Som förmodligen är uppdaterad.

Men visst fan är den snygg. Inget snack om det. Och dom där -17 kilona lär nog kännas.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Alltid lite vanskligt att köpa en helt ny modell första året den släpps. Dom släpper ju en ny redan 2015. Som förmodligen är uppdaterad.

Men visst fan är den snygg. Inget snack om det. Och dom där -17 kilona lär nog kännas.

Chassiet är väl nåt år nu? Och Yamahas motorer är det sällan fel på. Jag var på en visning på en firma i Gävle.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

En NY 2-taktare.... Kanske inte garanterar haveri-fritt ägande men minskar risken för haveri iallafall.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87

En Arctic cat med Suzukimotor. 800 HO är den bästa tvåtaktaren just nu och har varit det sedan -10 då den kom.
Nytromotorn är en riktig tröttmössa utan turbo.
Ska du till varje pris ha en fyrsmälla så är Arctics 1100T mycket mera prisvärd även om den har ännu tråkigare ljud än Yamahas sömnpiller till trippel.

Min M800 är den bästa ledskoter jag har kört.
Med det menar jag mest att jag inte avlider omedelbart av att köra på en led.
Dämparna är helt ok även för led, men Xf är lite mer ledanpassad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jösses hur slarvigt skotrar kan vara uppbyggda. Jag har trimmat min skoter idag! Upptäckte att trottlarna hade ungefär 10 mm kvar till full gas. Så jag har limmat på fyra små distanser på gashandtaget samt täljt bort lite under handtaget så nu kan jag gasa fullt. :banana

Marginell ändring av durationer men det blev ändå en hög med spån innan cylindrarna var upprensade.

Bifogat

• DSC_0034[1].jpg
    DSC_0034[1].jpg
    237.4 KB · Visningar: 157
  • DSC_0068[1].jpg
    DSC_0068[1].jpg
    259.6 KB · Visningar: 184

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fick ni något kört i påsk?
Jag lyckades få liv i mitt gamla härke och det gick alldeles utmärkt att ha roligt även med den.
Det är däremot uppenbart att en variatorrenovering står på att-göra-listan inför nästa vinter. I nuläget varvar den livet ur sej och toppar bara 95 km/h.

ss.jpg

påsk3.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
SS är rätt snygg maskiner.
Han jag beställde kolvar av en dryg månad före påsk kunde inte leverera förrän i augusti och det fick jag veta dagen innan påsk. :( Men hoppas på att hinna ut nån sväng i vårsolen innan snön försvinner.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Yamaha har inte misslyckats på riktigt (med motorer) sedan de gamla SRX modellerna på 80 talet där man helt enkelt plockade ur för mycket effekt.

Tänk Honda på MC så spelar Yamaha i samma liga motormässigt vad gäller snöskotrar.

Det enda du INTE ska köpa är Arctic Cat. Vilket är synd de har allt utom tillförlitlighet, hållbarhet och kvalitet. (Jag pratar då motorn/variatorer)

Själv har jag en modifierad Nytro (som leksak) och en RS Venture (om man skall ut och toura) som båda bara går och går.

Visst. De är tunga och lite klumpigare än 2-taktarna men att bara fylla bensin och slippa bekymra sig är mycket värt för mig som bara vill köra, inte skruva.

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Satan... Ska man behöva byta nu alltså :/

Enligt källor kommer dom inte kunna leverera dessa förrän i typ jan-feb. Då är det en del åka som går åt
skogen.

.......är tunga och lite klumpigare än 2-taktarna men att bara fylla bensin och slippa bekymra sig är mycket värt för mig som bara vill köra, inte skruva

Jo...lite tyngre och klumpigare kan man leva med. Om det bara är att starta och köra utan risk för att skiten skär ihop ute på någon jävla myr. Långt bort i ingenstans. :3freak

Förresten. Tack för tips alla ni som svarat!! :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...