SNABB Gokart!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Svenska jantelagen i högform.
Verkar som dom flesta missat att detta inte är menat som nåt showroombygge,utan ett kul lågbudgetprojekt.
Det skulle säkert gå att bygga en bling bling kart a'la mr abarths trehjuliga turboåk,o sen lägga ner en massa deg på "anderssonfinish".
Men i mina ögon så tycker jag mig iaf se att nån fick en "kul"(läs livsfarlig) ide o genomförde den så billigt som möjligt.

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Fürstenhoff skrev:
Har haft långa samtal med en Tysk gokart tillverkare som skall förse oss med en 250cc kart på 100hk++ som dom garanterar skall räcka till ärliga 300km/h....

Över 100hk ur 250cc? Turbo? 4T? 2T?

:va

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Fürstenhoff skrev:
Gokart fabriken säger att dom presterar över 100hk ur en 250 2T - inget som jag mätt eller kan garantera, endast fabriks siffror!!

Dock så kommer vi att ha cirkus 280hk i vår R1000 gokart vilket garanterat är en uppmätt siffra!! ;)

/Fürstenhoff.
Vad blir det för chassie på den???En helt "vanlig" kart,eller ett hembygge?

Fürstenhoff skrev:
Gokart fabriken säger att dom presterar över 100hk ur en 250 2T - inget som jag mätt eller kan garantera, endast fabriks siffror!!

Dock så kommer vi att ha cirkus 280hk i vår R1000 gokart vilket garanterat är en uppmätt siffra!! ;)

/Fürstenhoff.
400 literhästar är väl ingen omöjlighet,men hur kommer "hållet" att vara?

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Fürstenhoff skrev:

/Fürstenhoff.

Jahapp där ser man. GP125orna har ju nära 50hk så det är ju inte omöjligt. Borde ha tänkt efter före.

280hk i en gokart :skrämd

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Fürstenhoff skrev:

/Fürstenhoff.

Vad betingar en provkörning för pris ?

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
en starkt svetsad bur och 4 punktsbälte så kanske jag skulle överväga det. palla vurpa med den där :rolleyes:

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Gubbar,gubbar.Ska vi ta och hejda oss liiiite grand nu.Vad är det som säger att den karten inte är hållbar,är det för att den ser ut som sju svåra år??.Hur fasiken vet alla här inne hur svetsfogarna ser ut i förlängningen och vilket stål han har använt?.Vad vet ni om dom däcken han har på?.Hur vet ni att han inte kört den i 300 blås?(ingen vet hans utväxling)....Jag vill bara ställa tankefrågor för det är så typiskt att alla vet så himla bra om alla andras saker och hur det skall göras..snart kommer väl jantelagen upp också att tro inte du är ngt för du byggt ett kul budgetbygge..observera att budgetbygge inte behöver betyda att svetsningar är dåliga i ramen utan att man sparat in på finishdetaljer som kåpor bland annat.Men det är klart...man blåser ju hellre i 300 med sin mc och det kan ju inte dyka upp ngt på vägen och mitt skinnställ räddar mig från döden likaså min superdyra araihjälm men 300 i gokarten ja då är jag banne mig dödare än död

Min personliga åsikt om karten?..ja ful som fan men jag börjar då fan inte döma direkt utan vetskap om den

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Nybörjare skrev:
Gubbar,gubbar.Ska vi ta och hejda oss liiiite grand nu. .Vad vet ni om dom däcken han har på?.Hur vet ni att han inte kört den i 300 blås?(ingen vet hans utväxling)....

Läs hela tråden en gång till noga!!!!!
Och studera bilden en gång till.
Om du nu tvivlar så köp pisset och testa glöm inte filmen bara ;)

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Skulle nog inte vilja sitta i den i 300+ :D bara att åka iväg med den lär öka dödrisken med 50 procent :rolleyes:

Sedan visst kul att bygga byggen som är livsfarliga :D, men går dock att köpa 250cc gokart som är anpassad för hastigheterna och axxar minst lika bra eftersom man lär inte få ner hälften av alla hästar i backen med dom däcken.

eller så köper man/bygger 250 ram och sätter i 500cc tvåtaks motor med lite fetare däck och behåller smidigheten plus att den går som skottet. :tummenupp

Men måste ge lite credit till sånna som bygger sådana monstermaskiner :tummenupp och kan lova att det lär inte vara allt för lätt att bygga en sånn gokart, allt svetsande,fixa bromsar på alla däck, motorfästen, få allt att fungera :D

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
snabbåka skrev:
Läs hela tråden en gång till noga!!!!!
Och studera bilden en gång till.
Om du nu tvivlar så köp pisset och testa glöm inte filmen bara ;)

skrattar,ok...får väl se om jag får ihop ngr gubbar,har kört i 165 blås så¨varför inte 300 och så får vi svar om den toppar såpass

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
En liten undran bara. En R1 ser ut att vara bra mycket mer dynamiskt utformad än den där saken. Dock klarar inte en R1:a att komma upp i 300km/h; hur skulle då karten klara det (oavsett utväxling)?

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
snabbåka skrev:
Vi köper pisset av han och så får du köra.
Vi hittar någon som filmar och så mäter vi upp hastigheten, presterar kartjäveln
ärliga 300 med dig i då står jag för kalaset om inte så pröjsar du nå fair deal eller?

Jag ställer gärna upp som chaffis.
Jag kan inte vara ansvarig för om den verkligen gör 300 så den risken att få pröjsa kalaset är jag inte intreserad av.

Men jag förutsätter att säljaren har ganska bra koll på hur snabb den är.
Med andra ord så är min grundinstälning att människor talar sanning tills annat upptäckts.

Det som jag tycker är lite konstigt är att "alla" genom att titta på en bild på carten kan bedöma hur fort den går.
Ännu konstigare är att "alla" dessutom bara genom att titta på en bild (på carten) kan avgöra att OM den nu skulle gå så fort så har inte killen som ska sälja karten nog med stake att köra i 300 km/h :confused:

"Alla" = De som kommit med påstående av liknande art som jag nämnt ovan.

Hoppas säljaren eller något ombud för säljaren snart gör sin röst hörd här, om inte annat kan ju du eller någon annnan av de som föutsätter att killen ljuger, slå en signal till honom och medela oss andra resultatet, jag är oxå nyfiken på att höra vad han säger

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Fred00 skrev:
En liten undran bara. En R1 ser ut att vara bra mycket mer dynamiskt utformad än den där saken. Dock klarar inte en R1:a att komma upp i 300km/h; hur skulle då karten klara det (oavsett utväxling)?

Sant. Att den väger mindre än R1:an borde inte ha riktigt så stor betydelse för toppfarten. Sen är väl inte luftmotståndet att leka med, när fartvinden träffar föraren klockrent på bröstet.

EDIT: För övrigt tycker jag det är ganska kul med såna här kollektiva spekulationer. Vi har ju inte mycket mer än annonsen att gå på, men vi är så ruskigt nyfikna. :)

Last edited:

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Färnbo skrev:
Jag ställer gärna upp som chaffis.

I annonsen står det att han kört i cirka 300, och vad cirka betyder har jag ingen aning om men inte 300 iallafall.
Alltså har han inte kört i 300 som vi disskuterar.
Skall forska lite mer i ämnet återkomer sedan.

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
300 i en sån där är nog inte omöjligt! Hästkraft/kilo = toppfart, hur fan skulle annars en topfuel göra 500 blås??? så jävla airodynamisk är den inte. Vridmoment = accleration,

+ att så fort nån säger att han/hon gjort nå farligt börjar alla ifrågasätta en, är inte det konstigt? Bara för att ni är fega "smarta" betyder det inte att nått är omöjligt, eller?

Det konstiga som jag tycker är att vem fan sätter sin R1 motor på gokart?
Har han köpt den? Knappast "vem vet"
Däremot kan man fundera vart alla stulna R1 grejer tar vägen, inte sant?
Man kanske skulle ta och titta på lite nr på den där motorn. Jag säger inte att den är stulen... MEN den skulle kunna va det! Vore tråkigt isånt fall!

:yoparty :yoparty :yoparty Tack för mig!

forsman

Guest
Xyron skrev:
Har tävlat i go-kart i 3år, på min yamaha 100cc (14hk) kom man upp i ärliga 160km/h (mätt med polisens radar). Detta var på en bana i skellefteå, där de har en väldigt lång raka. Så 300km/h på 145hk låter väldigt troligt.

Om du har åkt 160 knyck me en yamma så äter jag upp min kart...tävlar i formel a vann SM på skellefteå 2003 i ICA klassen...kom upp i ca 125-130 km/h

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jedda skrev:
300 i en sån där är nog inte omöjligt! Hästkraft/kilo = toppfart, hur fan skulle annars en topfuel göra 500 blås??? så jävla airodynamisk är den inte. Vridmoment = accleration,
Skulle inte tro det, va. Hög effekt och lågt luftmotstånd är det som gäller för hög toppfart. Vikten har (vad jag vet) inte någon jättestor betydelse. Som jag sa tidigare så orkar inte en R1:a upp i 300km/h och en R1:a lär ha bra mycket lägre luftmotstånd än denna skapelse. Med den där rörramen kan jag tänka mig att det blir en jävla massa bromsande turbulens. Dessutom friliggande hjul som ökar luftmotstånd och turbulens ytterligare. Sist men inte minst så sitter man upprätt utan möjlighet att krypa ihop.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln