SNABB Gokart!

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Jag vet inte en enda som skulle köpa en R1 motor (Skramlaha) till en gokart, men jag sattsade i alla fall på en Suzuki R1000K5 motor :banana - varför?? :va

För att jag kan och för att jag är en som gillar 300km/h++ :tummenupp

/Fürstenhoff.[/QUOTE]


Jag syftade mest på, vem fan plockar ur sin motor från hojjen! :va
Antingen köper eller snor man! :kocko
Det första kan man hoppas på :banana
 

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Fürstenhoff skrev:
Förstod direkt vad du menade med ditt inlägg men lade dit lite xtra krydda i form av "Skramlaha" - själv köpte jag en vurpederad GSX-R1000K5 moppe och plockade motorn därifrån - säkrast så!! ;)

/Fürstenhoff.



:tummenupp :tummenupp
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Aerodynamik.

En motorcykel har, sitt utseende till trots, en ganska usel aerodynamik. Dess nackdel är det ej inkapslade framhjulet. för ca 50 år sedan upptäckte man det och började köra med helkapslade motorcyklar.....men dock blev de sidvindskänsliga då, vilket resulterade i ett antal otrevliga olyckor. Sedemera blev det förbjudet inom roadracing med kåpor som täckte framhjulet vilket det är än idag.

Dock var karten på bilden kanske inte nåt aerodynamiskt underverk (dock möjligen bättre än en mc) men inget jämfört med en slimmad bil, med ett cW under 0.3

Toppfarten är ett direkt resultat av effekt/luftmotstånd/rullmotstånd.......vikten har VÄLDIGT underordnad betydelse.....


Jag vet inte Cw på en topfueler men jag kan inte tänka mig att det skulle vara högt........utav möjligen annan orsak än att vingarna är ordentligt vinklade för att ge ett mycket downforce
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Superkartarna gör med 1/1 i utväxling ca 280 km/h


jag står fast vid att denna skapelse inte gör med än 250-260 km/h

det räcker med att se på utväxlingen som jag nämnde tidigare

en R1 gör 300 mätarfart vid maxvarv +´6:ans växel

tänk er då själva följande.

en gokart med ca 15 kuggar mindre bakdrev & 3,5ggr mindre rullomkrets - det säger sigsjälvt att den inte klarar 300.

MVH/
........kristian
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
KristianAE86 skrev:
Superkartarna gör med 1/1 i utväxling ca 280 km/h


jag står fast vid att denna skapelse inte gör med än 250-260 km/h

det räcker med att se på utväxlingen som jag nämnde tidigare

en R1 gör 300 mätarfart vid maxvarv +´6:ans växel

tänk er då själva följande.

en gokart med ca 15 kuggar mindre bakdrev & 3,5ggr mindre rullomkrets - det säger sigsjälvt att den inte klarar 300.

MVH/
........kristian

:fatta! :fatta! kristian! Hur vet du vad han har för drevning? Du skriver ca 15 kuggar mindre!? Betyder det att du inte vet vad en R1a har för drevning? Jag förutsätter ju att du talat med gokartbyggaren så du vet vad han har för drevning. Sen heter det inte 3.5ggr mindre! Om man multiplicerar med 3.5 får större grejor! :D

Jag lyfter på hatten för gokartbyggaren, mer sånt vill jag se!!! Och tills motsatsen är bevisad förutsätter jag att han kört närmare 300, den sista dåren är inte född ännu.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jedda skrev:
300 i en sån där är nog inte omöjligt! Hästkraft/kilo = toppfart, hur fan skulle annars en topfuel göra 500 blås??? så jävla airodynamisk är den inte. Vridmoment = accleration,

+ att så fort nån säger att han/hon gjort nå farligt börjar alla ifrågasätta en, är inte det konstigt? Bara för att ni är fega "smarta" betyder det inte att nått är omöjligt, eller?

Det konstiga som jag tycker är att vem fan sätter sin R1 motor på gokart?
Har han köpt den? Knappast "vem vet"
Däremot kan man fundera vart alla stulna R1 grejer tar vägen, inte sant?
Man kanske skulle ta och titta på lite nr på den där motorn. Jag säger inte att den är stulen... MEN den skulle kunna va det! Vore tråkigt isånt fall!

:yoparty :yoparty :yoparty Tack för mig!

En topfuel dragster har ca 7000 hk och väger ungefär 1000 kilo.
Gocarten väger med förare iallafall 145 kilo(?) och har 145 hk, En hel del skillnad på kraft/vikt förhållandet. Självklart är en dragster så aerodynamisk den kan vara, vingen bromsar nog en del dock.
Källa: http://www.nhra.com/streetlegal/funfacts.html
och http://www.blackanthem.com/Weapons/armytopfuel.html

Det jag ställer mig tveksam till är inte om någon är tillräckligt dum för att våga köra den i 300 utan om den verkligen klarar det med dom däcken och helt ofjädrad utan att studsa av vägen. Sen är den inte så aerodynamisk och så har vi det här med utväxlingen som faktiskt är viktigt, vet vi den så kan man ju uppskatta maxfarten.

Jag har hört att det finns folk på internet som inte är helt ärliga med vad dom har lyckats åstakomma, tex skulle någon kunna överdriva sina bedrifter eller rentav ljuga för att folk på forum ska tycka dom är så häftiga.
Mytomanerna lever och eftersom jag en kritiskt granskande människa vill jag helst ha lite bevis när folk påstår att dom gjort si eller så och det verkar vara på gränsen till möjligt.

Men det är väl bara jag.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Two stroke man skrev:
:fatta! :fatta! kristian! Hur vet du vad han har för drevning? Du skriver ca 15 kuggar mindre!? Betyder det att du inte vet vad en R1a har för drevning? Jag förutsätter ju att du talat med gokartbyggaren så du vet vad han har för drevning. Sen heter det inte 3.5ggr mindre! Om man multiplicerar med 3.5 får större grejor! :D

.


efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Agent Apelsin skrev:
Jag har hört att det finns folk på internet som inte är helt ärliga med vad dom har lyckats åstakomma, tex skulle någon kunna överdriva sina bedrifter eller rentav ljuga för att folk på forum ska tycka dom är så häftiga.

:D :tummenupp klockrent!
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
KristianAE86 skrev:
efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)



en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte? :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men allvarligt. Det är en annons som ägaren skriver för att få den såld.
Kan ingen föreställa sig hur det vore att köra 300 på allmän väg utan någon som helst fjädring. Den där karten ser med blotta ögat inte ut att ha så mycket downforce och däcken fjädrar inte mycket alls.
Nån skrev tidigare att det körs på flygfält. Dom flygfält jag har varit på är förbannat guppiga och ojämna.
Det känns som en reality check vore på sin plats ibland.

Edit (för er som känner henne):
Reality check, Realitycheck? Särskrivning eller sär skrivning?
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
alexholm skrev:
en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte? :)
Skojar du?? Allvarligt menat ??? :rolleyes:
 

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZ1-N
en annan tycker man sitter på en dödsmaskin i vissa tillfällen men den där tar då priset... :kocko
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
KristianAE86 skrev:
efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)



Verkar ju stämma, är lite för trött för att räkna ut exakt hur fort det borde gå med den drevningen. Någon piggare som känner sig manad?
Hur som helst så kommer ju karten att ha lägre utväxling än en orginal R1:a och vad jag vet så gör dom väl inte 300 knyck orginal?

alexholm skrev:
en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte?

Jaaa, om motorn snurrar med 3000 rpm när bakhjulet (med en omkrets på 1,5 meter) snurrar med 1200 rpm = 20 varv/sek då gör hojen 20 * 1,5 = 30 m/s = 108 km/h. Eftersom vi inte byter växel så håller sig utväxlingen mellan motor och växellåda likadan, därför dubblas bakhjulets antal varv/sek när motorns gör det. Vid 6000 rpm på motorn snurrar bakhjulet med 40 varv/sek * 1,5 = 60 m/s = 216 km/h.

Det är väl självklar? :va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top