L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Att elektrifiera motorcyklar kräver en rejäl ökning av energidensitet i batterierna för att fungera fullt ut. Oavsett drivmedel så är energimängden för att framföra fordonet ungefär densamma. 20 liter bensin räcker sisådär 40 mil. Det är ungefär 180kWh. Av dem använder man max 30% för att flytta motorcykeln och resten värmer upp omgivningen.
Förflyttningen behöver alltså 54 kWh. Ett normalt litiumkoboltbatteri har ungefär 250Wh/kg och per liter volym 600Wh.
Enligt min miniräknare blir det 216 kg och 90 liter batteri. Då har jag förutsatt att batteriet inte behöver några kringkomponenter som laddare, kylning och sladdar och 100% effektivitet...
Förflyttningen behöver alltså 54 kWh. Ett normalt litiumkoboltbatteri har ungefär 250Wh/kg och per liter volym 600Wh.
Enligt min miniräknare blir det 216 kg och 90 liter batteri. Då har jag förutsatt att batteriet inte behöver några kringkomponenter som laddare, kylning och sladdar och 100% effektivitet...