Snabb look

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att elektrifiera motorcyklar kräver en rejäl ökning av energidensitet i batterierna för att fungera fullt ut. Oavsett drivmedel så är energimängden för att framföra fordonet ungefär densamma. 20 liter bensin räcker sisådär 40 mil. Det är ungefär 180kWh. Av dem använder man max 30% för att flytta motorcykeln och resten värmer upp omgivningen.

Förflyttningen behöver alltså 54 kWh. Ett normalt litiumkoboltbatteri har ungefär 250Wh/kg och per liter volym 600Wh.
Enligt min miniräknare blir det 216 kg och 90 liter batteri. Då har jag förutsatt att batteriet inte behöver några kringkomponenter som laddare, kylning och sladdar och 100% effektivitet...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
32 mil i teorin är 25 i verkligheten, och ingen med sinnena i full funktion kör så man får rulla in till laddaren med tomt batteri, 5 mil är nog en bra marginal. Så 20 mil effektiv räckvidd, men fortfarande 3h laddning.

Batterier har normalt sett inte linjär laddning från 0-100%, så vi leker med tanken att det tar 2h till 80%. Så 80% av 25mil är 20 mil, med 5 mil marginal, det ger 15 mil effektiv räckvidd, det ger inte ens 1:1-förhållande mellan körtid och laddtid. Och ska det bombas lite så kanske man till och med är nere på 10 mil effektiv räckvidd. Då ska man både vara jävligt fikasugen och riktigt trög i magen för att det ska vara kul.

Jag kommer ca 30 mil på en tank, och tankar 30 till på några minuter, jag gillar det konceptet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att elektrifiera motorcyklar kräver en rejäl ökning av energidensitet i batterierna för att fungera fullt ut. Oavsett drivmedel så är energimängden för att framföra fordonet ungefär densamma. 20 liter bensin räcker sisådär 40 mil. Det är ungefär 180kWh. Av dem använder man max 30% för att flytta motorcykeln och resten värmer upp omgivningen.

Förflyttningen behöver alltså 54 kWh. Ett normalt litiumkoboltbatteri har ungefär 250Wh/kg och per liter volym 600Wh.
Enligt min miniräknare blir det 216 kg och 90 liter batteri. Då har jag förutsatt att batteriet inte behöver några kringkomponenter som laddare, kylning och sladdar och 100% effektivitet...
Ja, det är ju så att en motorcykel inte är särskilt energieffektiv. Drar ungefär lika mycket soppa per mil att köra hoj som att köra bil med fyra personer och packning i. Och då blir ju resultatet som du säger, att man behöver ett orimligt stort batteri, vikt och volymmässigt. Nu är det väl förvisso få hojar som har 20 liters tank men även runt 40 kWh batteri blir nästan lika mycket vikt som en hel hoj idag.

Med dubbla energidensiteten blir det mer rimligt, och det kan vi troligen se inom en tioårsperiod. Finns flera nya batterikemier som visar lovande potential som närmar sig produktionsstadie.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
32 mil i teorin är 25 i verkligheten, och ingen med sinnena i full funktion kör så man får rulla in till laddaren med tomt batteri, 5 mil är nog en bra marginal. Så 20 mil effektiv räckvidd, men fortfarande 3h laddning.

Batterier har normalt sett inte linjär laddning från 0-100%, så vi leker med tanken att det tar 2h till 80%. Så 80% av 25mil är 20 mil, med 5 mil marginal, det ger 15 mil effektiv räckvidd, det ger inte ens 1:1-förhållande mellan körtid och laddtid. Och ska det bombas lite så kanske man till och med är nere på 10 mil effektiv räckvidd. Då ska man både vara jävligt fikasugen och riktigt trög i magen för att det ska vara kul.

Jag kommer ca 30 mil på en tank, och tankar 30 till på några minuter, jag gillar det konceptet.
30 mil på en tank? Jag minns det som 17-18. 👀
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top