Snabbast acceleration och högst toppfart?

Märks att det är januari, folk är lite snabba på polemiken.

Nu är vi återigen där med ihopsnickrade teorier.

Jag har haft mitt MC-kort sedan 1995, min mamma kräver inget och min erfarenhet av att köra motorcykel är lång eftersom jag som sagt var har haft mitt MC-kort i 20 år.

Jag söker fortfarande inte efter siffror från pappret eller tillverkarnas fantasisiffror från vindtunnlar utan som jag skrivit hela tiden, faktiska siffror. Om du inte vet vad faktiskta siffror betyder så kanske orden verklig, sann, konstaterad, reell etc. gör det lättare för dig att förstå vad jag menar?

Som jag skrev tidigare så prioriterar jag inte acceleration eller toppfart men finner det intressant, därför som jag frågade. Kul att veta vilken av hojarna man är intresserad av som presterar bäst.

Verkar vara kutym på detta forum att inte hjälpa till, att istället vara nedlåtande och självhävdande. Alla vi som nöjer oss med 600-700 cc och 70-80 hk måste ju vara nybörjare med A2-kort som behöver mammas tillåtelse. Eller hur?

Återigen så behöver man inte svara bara för att det finns en svarsknapp men ni som måste hävda er verkar ju inte kunna låta bli.

Har du haft mc kort så länge borde du veta att "faktiska" siffror varierar från hoj till hoj och från förare till förare.

En tjockis på en hoj kommer aldrig ha samma siffror som en tunnis på en annan hoj.

Och bara för att det finns ett forum behöver man inte ställa en fråga :krama

Det går inte att ge att enkelt och korrekt svar på din fråga. Det är för många parametrar som som påverkar.
Vikt på föraren
Frontyta på ekipaget
Vilka hastighets intervall
Vilka växlar.
Drevning
Däck och hjul
Körskicklighet
mm

Man behöver inte ha en stor hoj, det kan t.om vara roligare med en mindre hoj:fakta

Tjöp en R1:a, typ en 99:a om du gillar acceleration. Den har förgasarhästar:fakta

bullyjpg

På min tid fanns det kortlekar med olika bilar, flygplan, F1-bilar, motorcyklar etc. Där fanns effekt, toppfart, cylindervolym, vikt etc angivna.

Du kanske skulle åka ned på kiosken och fråga om de har en MC-kortlek så får du svar på dina frågor?

På min tid fanns det kortlekar med olika bilar, flygplan, F1-bilar, motorcyklar etc. Där fanns effekt, toppfart, cylindervolym, vikt etc angivna.

Du kanske skulle åka ned på kiosken och fråga om de har en MC-kortlek så får du svar på dina frågor?

..och så kör vi en redirect på sporthoj.com till google.com, så slipper vi prata med varandra :tummenupp

När folk inte vet vem du är de spekulerar ... när de tror att de vet... hittar de på...

Last edited:
Men assååååee detta är ju SPORTHOJ.com och enda anledningen till att köra nått mesigare än just en ren sporthoj är för man inte har behörigheten till en!:tummenupp:yoparty:mattias:hördu

Urspårad tråd.
Massor av taskiga kommentarer till TS.
TS gör inte saken så mycket bättre med sina ibland vassa formuleringar. Som lockar/provocerar till flera hugg.

Är vi på dagishoj.com?

Känsla och upplevelse är också en sak att ta till beräkning fast det inte efterfrågas. ;)

Har testat xj6 och den var slöööö, tagit liten tur med er6, något roligare. Nu kör jag DRZ 434 som på pappret har färre hästar men känns bra mycket piggare, möjligen för vridmomentet och benägenheten att hamna på bakslangen.... Rolig tråd, inte ens fredag ju...

Själv bytte jag ner mig från Triumph street triple som var en grym hoj på grund av ekonomiska skäl. Inte bästa ekonomin just nu men vill fortfarande köra rolig mc, dessutom kör jag mest korta sträckor.

Känns som en ointressant fråga för dessa hojar...
Lite som att välja om man skall handla på COOP eller ICA utifrån den som har den mest lättrullade kundvagnen...

Jag tror alla dessa hojar är roliga att köra, lätthanterliga och en helt ok upplevelse sett till pris.
Köp den som du trivs med på vägen och som du tycker allmänt är "sweet".

Minns inga siffror i huvudet men:
MT-07, roligast och klart busigast
ER6, nästan lika kul som MT-07 men lite bredare i sitt fokus
FZ6, mjuk i chassit och len i motorn. Inte speciellt kul, ganska lik CB650
Gladius, frånsprungen tekniskt

Annars är Honda Hornet 600 av sen årsmodell en kanonhoj, det enda minuset jag kan komma på är den otydliga instrumenteringen. Mycket roligare än nya 650.

Minns inga siffror i huvudet men:
MT-07, roligast och klart busigast
ER6, nästan lika kul som MT-07 men lite bredare i sitt fokus
FZ6, mjuk i chassit och len i motorn. Inte speciellt kul, ganska lik CB650
Gladius, frånsprungen tekniskt

Annars är Honda Hornet 600 av sen årsmodell en kanonhoj, det enda minuset jag kan komma på är den otydliga instrumenteringen. Mycket roligare än nya 650.

Smaken e som baken... Tycker MT-07 är skapligt könslös och intetsägande.

Njae tror inte det är så stor skillnad på de där, säkert runt 4 sekunder och 200 blås på alla. Det gör nog större skillnad om du är nysketen eller inte ;)

Varför kunde vi inte nöja oss med det första högst korrekta svaret så hade vi undvikit denna tragiska tråd :fakta :glömdet

Ännu ingen reaktion från gozzer ifråga om aelm´s faktiska siffror..stämmR dom inte eller litar hen inte på oss?

provkör alla. inte bara axx o toppfart som spelar roll ifall du skall njuta av körningen

Sedan är väl frågan om man upplever skillnaden mellan 4,65 och 4,45 sekunder sådär tydligt... Inse att atta "prestandauppgifter" handlar om siffror på ett papper, uppmätta under ideala förhållanden för att ha något att skriva i reklambladet.

Hur hojen är att köra däremot...

Om du inte prioriterar acceleration eller toppfart... Varför i helvete startar du en tråd om det?! :va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back