Känns som en ointressant fråga för dessa hojar...
Lite som att välja om man skall handla på COOP eller ICA utifrån den som har den mest lättrullade kundvagnen...
Äntligen ett vettigt svar!!!
Känns som en ointressant fråga för dessa hojar...
Lite som att välja om man skall handla på COOP eller ICA utifrån den som har den mest lättrullade kundvagnen...
Så är det, var och en väljer efter eget huvud. Men efter att ha kört alla hojarna han undrade om i tester så var det jag skrev om dem en mycket kort summering av vad vi som testlag tyckte. Och MT-07 är busig och kul att köra, därmed inte sagt att man behöver gilla den i övrigt.Smaken e som baken... Tycker MT-07 är skapligt könslös och intetsägande.
Så är det, var och en väljer efter eget huvud. Men efter att ha kört alla hojarna han undrade om i tester så var det jag skrev om dem en mycket kort summering av vad vi som testlag tyckte. Och MT-07 är busig och kul att köra, därmed inte sagt att man behöver gilla den i övrigt.
Kawasaki ER-6N: 0-100km/h: 3,9s. Toppfart: 201km/h
Suzuki SFV650A Gladius 0-100km/h: 3,3s. Toppfart: 198km/h
Yamaha MT-07 0-100km/h: 3,4s. Toppfart: 195km/h
Yamaha XJ6-N 0-100km/h: 3,5s. Toppfart: 201km/h
Personligen har jag kört alla fyra och Suzukin är absolut körgladast av de fyra. Ser lite mesig ut dock jämför med Yamaha-hojarna.
Kawasaki ER-6N : 0-100km/h = 3.18s, Det kan inte stämma
Sanningen är att en er6 faktiskt lämnar mer tryck på bakhjulet än en s1000rr hela vägen upp till 65-70km/h, efter det drar s1000rr i från stort.Det skulle innebära att den spöar en sporthoj upp till 100km/h Jag tippar på att den verkliga siffran ligger precis över 4 sek.
SV650 var i mina ögon för ful för att användas och försvann därför.
är detta ytterligare en sån där tråd där vi har skrämt bort TS
Varför vill du veta toppfart, man får ju inte köra fortare än 90
Nähädu! Man får faktiskt köra hela 150 km/h i Sverige. De första 120 är gratis och de sista 30 är avgiftsbelagda, i alla fall om det är enkelriktat och brett
TS: Tänkte vara fräck och göra lite reklam för mitt egna projekt.
Om du orkar söka upp data på motorcyklarna kan du själv bygga kurvor för acceleration och motorkaraktär:
http://sniglom.asuscomm.com/graf/
Det tycker jag själv ger mer än att se 0-100 + toppfart.
Diskussionstråd finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273225
Jag har själv kört XJ6, Er6 och SV650. För min del slutade det med Er6, men XJ6 känns sportigare att köra med radfyran och jag tror definitivt den är piggare i högre farter med tanke på hur motorkaraktären ser ut. SV650 var i mina ögon för ful för att användas och försvann därför.
Sanningen är att en er6 faktiskt lämnar mer tryck på bakhjulet än en s1000rr hela vägen upp till 65-70km/h, efter det drar s1000rr i från stort.
Varför? För att er6 är lågt drevad på ettan och för att motorkaraktären levererar vridet tidigt, något som är värdefullt vid 0-100, eftersom man är tvungen att köra på låga varv när man startar.
View attachment 415393 Bild från mitt verktyg.
Nähädu! Man får faktiskt köra hela 150 km/h i Sverige. De första 120 är gratis och de sista 30 är avgiftsbelagda, i alla fall om det är enkelriktat och brett
1. Själv har jag aldrig varit med om att däck skulle begränsa accelerationen för ER6, åtminstone inte vid normalt väglag men det kanske går att få bakhjulssläpp?Nu börjar det gå lite lätt off topic här, men bedömer det ändå vara relevant i denna diskussion att fortsätta.
1. Bakdäckets bredd som är bredare på S1000RR än ER6 ger iaf potential till mer grepp (sen beror det så klart på skick, märke, kvalitet osv).
2. Koppling ... när man gör en snabb start så låter man motorn varva upp och använder kopplingen för att tillföra så mycket kraft till drivningen som man tror/tycker att underlaget klarar av. Du startar knappast på 3000rpm när det handlar om max-start på en S1000RR. Därmed tycker jag att din accelerationsgraf är lite missvisande vid starter från 0.
3. Växlingar. Nu har jag aldrig kört ER6, men jag kan bara misstänka att du måste göra en växling innan du når 100km/h. Det behöver du definitivt inte på en S1000RR. Tid sparad vid acceleration.
Nu börjar det gå lite lätt off topic här, men bedömer det ändå vara relevant i denna diskussion att fortsätta.
När du säger att ER6 har mer tryck ifrån botten än vad en S1000RR har och indirekt antyder att den därmed skulle ha chans att ta bättre 0-100 tider än en S1000RR så tycker jag du inte riktigt tar hänsyn till alla variabler.
-Massa text-
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |