Snabbast acceleration och högst toppfart?

Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Smaken e som baken... Tycker MT-07 är skapligt könslös och intetsägande.
Så är det, var och en väljer efter eget huvud. Men efter att ha kört alla hojarna han undrade om i tester så var det jag skrev om dem en mycket kort summering av vad vi som testlag tyckte. Och MT-07 är busig och kul att köra, därmed inte sagt att man behöver gilla den i övrigt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så är det, var och en väljer efter eget huvud. Men efter att ha kört alla hojarna han undrade om i tester så var det jag skrev om dem en mycket kort summering av vad vi som testlag tyckte. Och MT-07 är busig och kul att köra, därmed inte sagt att man behöver gilla den i övrigt.


Du kanske har rätt. Jag har inte kört dom under liknande förutsättningar och med lång tid mellan hojarna, förutom rad-4 yamman som jag inte kört öht....

Nu körde jag MT-07 direkt efter MT-09 och förväntade mig samma karaktär och bus men lite mindre, lite lättare och det lever den inte alls upp till. Framförallt motorns karaktär och att den är så len och mjuk Och karaktärslös på nåt sätt. Mycket möjligt att chassit är trevligt. Sen tycker jag att man sitter för upprätt, och det gäller många street-hojar. Kan vara en vanesak då jag jämför med småMonster.

Möjligt att Gladius kanske är lite outdated men det är inget fel på motorkaraktären.

Håller med till 100% om Hornet 600.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Precis som Magnus skriver så är MT-07 roligast bland det 4 hojar som TS väljer mellan.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Kawasaki ER-6N: 0-100km/h: 3,9s. Toppfart: 201km/h
Suzuki SFV650A Gladius 0-100km/h: 3,3s. Toppfart: 198km/h
Yamaha MT-07 0-100km/h: 3,4s. Toppfart: 195km/h
Yamaha XJ6-N 0-100km/h: 3,5s. Toppfart: 201km/h

Personligen har jag kört alla fyra och Suzukin är absolut körgladast av de fyra. Ser lite mesig ut dock jämför med Yamaha-hojarna.

Förstör inte denna tråd, genom att svara på hans fråga! Jag har ju precis plockat fram popcornen!

Förresten: Välkommen till sh! Det är bara att vänja sig...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
TS: Tänkte vara fräck och göra lite reklam för mitt egna projekt.

Om du orkar söka upp data på motorcyklarna kan du själv bygga kurvor för acceleration och motorkaraktär:
http://sniglom.asuscomm.com/graf/

Det tycker jag själv ger mer än att se 0-100 + toppfart.

Diskussionstråd finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273225

Jag har själv kört XJ6, Er6 och SV650. För min del slutade det med Er6, men XJ6 känns sportigare att köra med radfyran och jag tror definitivt den är piggare i högre farter med tanke på hur motorkaraktären ser ut. SV650 var i mina ögon för ful för att användas och försvann därför.

Kawasaki ER-6N : 0-100km/h = 3.18s, Det kan inte stämma
Det skulle innebära att den spöar en sporthoj upp till 100km/h :) Jag tippar på att den verkliga siffran ligger precis över 4 sek.
Sanningen är att en er6 faktiskt lämnar mer tryck på bakhjulet än en s1000rr hela vägen upp till 65-70km/h, efter det drar s1000rr i från stort.

Varför? För att er6 är lågt drevad på ettan och för att motorkaraktären levererar vridet tidigt, något som är värdefullt vid 0-100, eftersom man är tvungen att köra på låga varv när man startar.

Untitled.png Bild från mitt verktyg.


Sedan måste jag verkligen ställa mig på TS sida i den här tråden. Det är en väldigt enkel fråga, vill man inte svara för att man tycker TS är för lat för att söka själv, låt då bli istället för att infektera, det hjälper inte någon och det gör inte detta communityt trevligare.

Ärligt talat, om ni stod och valde mellan fyra väldigt lika hojar och en polare hade en av dem, hade ni inte velat ha den som gick liiiiite snabbare? :)

Jag tycker verkligen moderatorer borde rensa upp sådana här situationer och bidra till en mer konstruktiv attityd. TS ska inte behöva motivera varför han söker sin information, TS ska inte behöva förklara varför han vill ha denna lösningen istället för en annan.

Motiverat hade kanske varit att påpeka att motorcyklarna är så pass lika att skillnaden i praktiken är minimal och att om TS är novis bör fokus ligga på hur de känns att sitta på istället för accelerationssiffror, men det hade räckt med ett sådant inlägg inte sidvis.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
är detta ytterligare en sån där tråd där vi har skrämt bort TS :p

eftersom TS har haft kort sedan 95 så kan han köra en massa hojar! jag skulle inte satsat på någon av de hojarna han rek. han får köra tung mc, kör någon 600CC sport / touring hoj. FZ6, Hornet 600, GSR600 eller liknande. ca 100hk (eller knappt) på alla, går mjukt, har de där extra på toppen när man väl behöver de osv. bara go go go helt enkelt =) :tummenupp
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Varför vill du veta toppfart, man får ju inte köra fortare än 90 :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför vill du veta toppfart, man får ju inte köra fortare än 90 :)

Nähädu! Man får faktiskt köra hela 150 km/h i Sverige. De första 120 är gratis och de sista 30 är avgiftsbelagda, i alla fall om det är enkelriktat och brett :tungan
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nähädu! Man får faktiskt köra hela 150 km/h i Sverige. De första 120 är gratis och de sista 30 är avgiftsbelagda, i alla fall om det är enkelriktat och brett :tungan

Stämmer bra. Och det är ju den i särklass roligaste vägen med en kåplös streethoj med ~80hk.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
TS frågade faktiskt inte vilken som var rolig att köra och blir skitsur om man svarar på nåt annat än direkta frågor.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
TS: Tänkte vara fräck och göra lite reklam för mitt egna projekt.

Om du orkar söka upp data på motorcyklarna kan du själv bygga kurvor för acceleration och motorkaraktär:
http://sniglom.asuscomm.com/graf/

Det tycker jag själv ger mer än att se 0-100 + toppfart.

Diskussionstråd finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273225

Jag har själv kört XJ6, Er6 och SV650. För min del slutade det med Er6, men XJ6 känns sportigare att köra med radfyran och jag tror definitivt den är piggare i högre farter med tanke på hur motorkaraktären ser ut. SV650 var i mina ögon för ful för att användas och försvann därför.



Sanningen är att en er6 faktiskt lämnar mer tryck på bakhjulet än en s1000rr hela vägen upp till 65-70km/h, efter det drar s1000rr i från stort.

Varför? För att er6 är lågt drevad på ettan och för att motorkaraktären levererar vridet tidigt, något som är värdefullt vid 0-100, eftersom man är tvungen att köra på låga varv när man startar.

View attachment 415393 Bild från mitt verktyg.

Nu börjar det gå lite lätt off topic här, men bedömer det ändå vara relevant i denna diskussion att fortsätta.

När du säger att ER6 har mer tryck ifrån botten än vad en S1000RR har och indirekt antyder att den därmed skulle ha chans att ta bättre 0-100 tider än en S1000RR så tycker jag du inte riktigt tar hänsyn till alla variabler.

1. Bakdäckets bredd som är bredare på S1000RR än ER6 ger iaf potential till mer grepp (sen beror det så klart på skick, märke, kvalitet osv).

2. Koppling ... när man gör en snabb start så låter man motorn varva upp och använder kopplingen för att tillföra så mycket kraft till drivningen som man tror/tycker att underlaget klarar av. Du startar knappast på 3000rpm när det handlar om max-start på en S1000RR. Därmed tycker jag att din accelerationsgraf är lite missvisande vid starter från 0.

3. Växlingar. Nu har jag aldrig kört ER6, men jag kan bara misstänka att du måste göra en växling innan du når 100km/h. Det behöver du definitivt inte på en S1000RR. Tid sparad vid acceleration.

Men som i princip alltid med motorcyklar så är krafterna så stora och marginalerna så små att det ju i slutändan är mest upp till föraren hur snabbt man kommer upp i fart från noll.

Och din graf går klart att utläsa en del data ifrån. Allt jag ifrågasätter är ditt likhetstecken mellan acceleration från 0 och effektkurvor.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu börjar det gå lite lätt off topic här, men bedömer det ändå vara relevant i denna diskussion att fortsätta.

1. Bakdäckets bredd som är bredare på S1000RR än ER6 ger iaf potential till mer grepp (sen beror det så klart på skick, märke, kvalitet osv).

2. Koppling ... när man gör en snabb start så låter man motorn varva upp och använder kopplingen för att tillföra så mycket kraft till drivningen som man tror/tycker att underlaget klarar av. Du startar knappast på 3000rpm när det handlar om max-start på en S1000RR. Därmed tycker jag att din accelerationsgraf är lite missvisande vid starter från 0.

3. Växlingar. Nu har jag aldrig kört ER6, men jag kan bara misstänka att du måste göra en växling innan du når 100km/h. Det behöver du definitivt inte på en S1000RR. Tid sparad vid acceleration.
1. Själv har jag aldrig varit med om att däck skulle begränsa accelerationen för ER6, åtminstone inte vid normalt väglag men det kanske går att få bakhjulssläpp?
Vid fuktigt väglag har jag lyckats få bakhjulssläpp med KTM 690 som levererar ännu mer kraft på bakhjulet. Men det är klart, jag har inte heller gått in för att verkligen försöka.

2. Här håller jag helt med dig, jämför man någon som slirar på kopplingen kommer kurvorna se annorlunda ut. Men kopplingsslir känns mest relevant för en stillastående start, så det beror på vad man vill titta på.

Problemet med kopplingsslir är att det nästan är omöjligt att modellera vilket varvtal genomsnittsföraren kommer sikta på, hur mycket energi som konserverats i svänghjulet, hur många procent slip föraren väljer att ha på kopplingen.

Jag är medveten om denna begränsning, men jag kan säga att om man kör i 25 och vrider på rullen så ger ER6 mer tryck på bakhjulet.

3. Då mitt verktyg inte mäter tid, utan endast krafter har jag inte tagit hänsyn till vilken typ av växlingssystem man har.

I just det här fallet pratade jag om att er6 levererar mer upp till 65-70km/h och det är innan någon växling utförs. Kör man så länge att man behöver slänga i andra växeln så kommer en S1000RR äta upp en er6, quick shift eller inte.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nu börjar det gå lite lätt off topic här, men bedömer det ändå vara relevant i denna diskussion att fortsätta.

När du säger att ER6 har mer tryck ifrån botten än vad en S1000RR har och indirekt antyder att den därmed skulle ha chans att ta bättre 0-100 tider än en S1000RR så tycker jag du inte riktigt tar hänsyn till alla variabler.

-Massa text-

Men nu pratar vi i verkliga livet där en ER-6 har mycket av sin effekt i 50km/h medan en literfyra inte börjar röra på sig rejält förrän ungefär 100km/h.

Eller du brukar slira på koppling på motorvägspåfarter och liknande?
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top