Snabbast runt Anderstorp?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Betydligt snabbare än så.

Nu lär ingen ha något större intresse i att ta en MotoGP-hoj till en bana som inte finns med på kalendern, men den mest relevanta jämförelsen är nog att titta på tidsskillnaden på någon bana med jämförbar layout och varvtid. Till exempel Misano som ju tar nittio sekunder för en bra MotoGP-hoj. Lägg på två sekunder för de WSB-hojar som nyss var där och ytterligare tre sekunder för en Superstock 1000, som ju de svenska hojarna egentligen är.

Eller jämföra någon bana som har samma layout nu som den hade på 500-tiden. Till exempel Jerez. Då är en MotoGP-hoj anno 2024 ungefär sex sekunder snabbare än de sista 500’orna från 2001 (på nittiosju sekunder varvtid).

Så jag skulle gissa på ungefär fem sekunders skillnad.
Ok, fem sekunder är en del… Som du säger är nog intresset för att baxa en MotoGP-hoj runt torpet minimalt annat än för de närmast sörjande (läs svenska RR-intresserade) men nog hade det varit häftigt att se.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Jag är inte snabbast :näsblod men tyckte jag var en snabb 2008 eller vad det var med 1.35.8 eller vad det var. Nu för tiden är jag mest rädd för att börja köra, men vill... konstig känsla :D
Ah fan, du spöa mig med ca 1 sekund året efter jag la av då... :giggle: Ofta funderat på vad man skulle nå för tider om man gjorde "come-back"... trots lite bättre hojar och däck är jag tveksam om jag skulle nå mitt gamla jag, alldeles för harig numera när det gäller det mesta. Men hade varit kul att testa !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ah fan, du spöa mig med ca 1 sekund året efter jag la av då... :giggle: Ofta funderat på vad man skulle nå för tider om man gjorde "come-back"... trots lite bättre hojar och däck är jag tveksam om jag skulle nå mitt gamla jag, alldeles för harig numera när det gäller det mesta. Men hade varit kul att testa !
Vi är avdankade nu. Gruppkram :krama:näsblod

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ténéré 700, XSR900
Hur gammal var din farsa när han klassade upp sig till SBK? :bow
/
Marcus

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Hur gammal var din farsa när han klassade upp sig till SBK? :bow
/
Marcus
Haha för gammal... ;) Rookie 2004-2005 (han kom 2:a i totalen 2005, jag snopen 3:a)
Sen SBK 2006, det året va han 60 bast... men han åkte på några jobbiga krascher både under försäsongen samt mitt i säsongen så han blev inte snabbare och la av efter den säsongen, sen körde jag vidare en säsong själv 2007.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen