Snacka om HusaRAS... Så här kan det gå... =(

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Stod precis i planerna på en Husa, mest för de trevliga 2400.- i försäkring. Blir till att tänka om...
Så du törs inte köpa Husaberg bara för att du läst om en hoj på forumet som tappat en ventil?Ett tips är att glömma allt vad KTM 525 heter också,eftersom det sitter lika ventiler i dom.

Ni som köpt nya Husor, stämmer det att man får skriva på ett papper på att man köper en tävlingsprodukt...? Garanti gäller endast i 6 månader?
30 dagars garanti står det på ett papper jag fick med min -07,men skrivit under något dokument där Husaberg frånsäger sig garantiåtaganden har jag inte gjort på någon hoj.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så du törs inte köpa Husaberg bara för att du läst om en hoj på forumet som tappat en ventil?Ett tips är att glömma allt vad KTM 525 heter också,eftersom det sitter lika ventiler i dom.

Japp. Var absolut enbart pga ventilerna som jag hoppar Husa nu.

Hade faktiskt precis övertalat mig själv om att det kanske inte vore fel med Husa. Men en hoj med 58 timmar ska enligt mig helst hålla lite längre än så. Visst, man vet inte hur den gått innan, men ska nog fan till att slita på en om man ska få den att rasa ändå.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Japp. Var absolut enbart pga ventilerna som jag hoppar Husa nu.

Hade faktiskt precis övertalat mig själv om att det kanske inte vore fel med Husa. Men en hoj med 58 timmar ska enligt mig helst hålla lite längre än så. Visst, man vet inte hur den gått innan, men ska nog fan till att slita på en om man ska få den att rasa ändå.

Jag tycker nog du överdriver en hel jämrans massa nu. Vi har ju INGEN aning vad som ligger bakom...

Tidigare mek-miss, slarv, vanvård är bara tre exempel på vad som kan ligga bakom. Otur i form av materialfel kan vara en orsak men att säga som du gör nu är lite väl starkt tycker jag. ALLA fabrikat drabbas av sånna här saker, inget konstigt. En kille tidigare i tråden drog ett liknande exempel om en Yamma så då kan du ju inte köpa en sån heller. Eller?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag tycker nog du överdriver en hel jämrans massa nu. Vi har ju INGEN aning vad som ligger bakom...

Tidigare mek-miss, slarv, vanvård är bara tre exempel på vad som kan ligga bakom. Otur i form av materialfel kan vara en orsak men att säga som du gör nu är lite väl starkt tycker jag. ALLA fabrikat drabbas av sånna här saker, inget konstigt. En kille tidigare i tråden drog ett liknande exempel om en Yamma så då kan du ju inte köpa en sån heller. Eller?

Nej, sant. Drog väl kanske lite snabbt slutsatsen.

En kille tidigare i tråden drog ett liknande exempel om en Yamma så då kan du ju inte köpa en sån heller. Eller?
Därför jag sålde min. ;)

Men lägg gärna märke till andra delen av mitt inlägg, ställer mig frågandes om man kan se ett mönster i ökade haverier på motard jämfört med samma modell som enduro/offroad.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nej, sant. Drog väl kanske lite snabbt slutsatsen.


Därför jag sålde min. ;)

Men lägg gärna märke till andra delen av mitt inlägg, ställer mig frågandes om man kan se ett mönster i ökade haverier på motard jämfört med samma modell som enduro/offroad.

Såja, back on track ;) :D

JAG tror man ev. kanske kan se ett ökande antal haverier pga fler plasthojsåkare som vill ha ett billigare coolt alternativ som inte riktigt är helt på det klara vad det är de köper. Jag är ett lysande exempel :)huvet ). Rasade min första Husa när jag troddde man kunde ligga på fullgas hur länge som helst utan att bekymra mig om nåt. Kanske hade jag otur oxå med att nån monterat en packbox lite snett eller liknande men faktum är att jag misshandlade den utan att förstå bättre.
Efter det är jag nu inne på min femte 650 och är hur nöjd som helst.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha skriva på ett papper att det är en tävlingsprodukt!!! Det var den värsta skrönan jag har hört på länge!!!

Låt Aborren slippa köpa en Husa, det låter som han inte ska ha ngn MC alls med tanke på hur han oroar sig.
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Nu är det ju så här att det var en Återförsäljare av Husa som sa detta till mig, alltså att man får skriva på det där pappret om tävlingsprodukt... cubic - Då menar du alltså att han ljög som en häst travar..?

Hojen är uttagen i Juni -05, som jag också skrev i första inlägget, OCH garantierna gäller ju ifrån det datum man tar ut/köper den den ifrån butik. Den har alltså inte rulat i 2 år ännu. Visst, det kommer säkert bli en massa tjafs och ingen ersättning... Men - Det finns ju också en konsumentköplag som säger 2 års garanti(T o m 3 år i dagens läge) på det mesta som köps i butik, sen kan återfösäljare och besserwissers säga vad dom vill...

Kimmen.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu är det ju så här att det var en Återförsäljare av Husa som sa detta till mig, alltså att man får skriva på det där pappret om tävlingsprodukt... cubic - Då menar du alltså att han ljög som en häst travar..?

Hojen är uttagen i Juni -05, som jag också skrev i första inlägget, OCH garantierna gäller ju ifrån det datum man tar ut/köper den den ifrån butik. Den har alltså inte rulat i 2 år ännu. Visst, det kommer säkert bli en massa tjafs och ingen ersättning... Men - Det finns ju också en konsumentköplag som säger 2 års garanti(T o m 3 år i dagens läge) på det mesta som köps i butik, sen kan återfösäljare och besserwissers säga vad dom vill...

Kimmen.

Det är väl i princip bara KTM 640 LC4 som har två års garanti (och säkert några andra gattouringmotarder)? KTM 660 har sex månader och racehojarna har väl som sagt typ en månad?
Det är ju slitagedelar, det kommer man inte ifrån.
Riktigt surt, du måste nog vara den första som har haft riktiga problem med alla sina motarder...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Japp lögn som faan! Jag skrev inte på ngt sånt papper och Busaberg gjorde det inte heller. Har aldrig hört talas om att ngn annan skulle ha gjort det heller.

Be att få se det pappret säger jag bara! OCH jag hade aldrig skrivit på det även om det mot all förmodan är ett officiellt Husaberg-dokument!!!
Faan vet vad du går med på juridiskt, om du skriver på ett sånt papper...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Japp lögn som faan! Jag skrev inte på ngt sånt papper och Busaberg gjorde det inte heller. Har aldrig hört talas om att ngn annan skulle ha gjort det heller.

Be att få se det pappret säger jag bara! OCH jag hade aldrig skrivit på det även om det mot all förmodan är ett officiellt Husaberg-dokument!!!
Faan vet vad du går med på juridiskt, om du skriver på ett sånt papper...

OT: Hur har det gått med din hoj, vi pratades vid lite vid Lunda?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Var precis förbi en polares mekaniska verkstad och tittade på en sönderslagen ktm-cylinder. Kolven sprucken i två delar och sedan var det ett stort hål cylinderloppet.
Har sett huskvarna-motor med sned vev..
Inget snack om att hårt trimmade stånkor behöver underhåll, och det är nog hugget som stucket vilket märke, alla verkar ha ett eller annat måndagsexemplar..
 

jaffa

jaffa
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR 1100 XX
kolv bult

Jaha... Till er som funderar på en Husabergare, så här kan det gå om man har sånt oflyt som en annan har. Tydligen så ska man inte ha en Supermotard, lika bra att inse det nu... :näsblod

Efter lite letande så hittade jag en superfin Husa FS 650 E -04 med ca 58 tim körda. Hojen såg verkligen kalasfin ut, och efter en provkörning samt genomgång så blev det affär. Dock så tyckte jag att man kunde höra ett svagt svagt skrammel ifrån motorn när den blev varm, men efter konsultation med div folk så var detta helt normalt, kunde t o m vara växellådan som lät lite. Fullt normalt alltså... ( N O T )

Ut och köra lite tänkte man, så kompisen gled över med sin hoj. Trevligt :)

Körde lite lätt i ca 20 minuter, hade stannat och tankat och småpratat, och så bar det iväg igen.

Efter några minuters körning på riktigt små kurviga vägar så skramlade det bara till i ca 110 km/h, och hojen tvärnöp. Stannade vid vägkanten(Efter att nästan ha wobblat av vägen med låst bakhjul) och det kom lite vitrök ur ljuddämparen. Ingen olja läckte ut någonstans, inget vatten, inga hål i blocket eller så, ja det såg rätt okej ut utifrån iaf, men.....................

Efter att ha rivit ner en del, b l a ventilkåpan så såg jag direkt att en ventilfjäder på avgassidan hade gått av. Okej, kanske inte så farligt tänkte jag... Bara det att ventilen saknades. Hittade ventilskaftet i grenröret... NU började man inse... Klippte sedan kamkedjan och lyfte av toppen - Herre min GUD. Ja ni ser ju på bilderna. Kolven sitter nästan i 90 graders vinkel i det som en gång hette foder... Vevstaken krokig. Fodret ligger i en hög i vevhuset, på veven mm... Alla ventiler skadade + säten. Förbränningsrummet sönderhackat av slag, antagligen ifrån ventilen/skaftet som farit runt som en tetting där inne... Ja, man kan ju säga att hela motorn är totalhavererad. Bara skit inuti motorn. :arsele

HUR är detta MÖJLIGT? När man kört lugnt och fint med hojen i ca 1,5 timme totalt, efter köp? De förra ägarna verkar ju inte heller ha varit några "Motardgalningar", utan vettiga människor som t o m haft en bok där de skrivit i all service. Hojen har varit minutiöst servad var 5:e timma.(Detta kan man ju iofs inte veta, men det verkar seriöst allt) Tilläggas bör att jag absolut inte har kört på höga varv några längre stunder, inte pinat den på nåt vis, endast normal motionskörning. Kollat oljan och vattnet innan körning, lyssnat, och sedan kört på ett vettigt sätt. Hur kan en motor rasa på detta vis?

Nej, nu är det verkligen slutkört. Förra året hade jag en KTM 660 -04, en ny hoj som det BARA var problem med. Fick den till slut utbytt mot en ny 660 -05:a, som också krånglade, så då tröttnade jag på Motard. Nu när suget kom tillbaka så köpte man en Husa 650 som gick i ca 1,5 timme(Gick dock som Satan!), sedan totalhaveri.

Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...

Och till er som har en massa teorier om vad som hänt, skriv gärna ner det, ska bli kul att höra allas åsikter...

Här ser ni lite bilder(Dåliga bilder), en på den "fina" hojen, sedan på motorn utan topp, samt toppen(förbränningsrummet)..............................

Suck... :näsblod
en fråga , kolvbulten hade den skurit i vevstaken
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Jäkligt tråkigt.. Har aldrig sett en cylinder som spruckit så, Du har haft max o-flyt måste man säga. Orsaken är till 100% (inte) 99 att ventilfjädern har gått av. och sen resten pga det. -04 och nyare har väldigt aggresiv öppnings och stängnings ramp (hög acceleration) på kammen, som gör att det blir väldiga påfrästningar på ventilfjädrarna. Plus att nångång runt 04 så fick dom antagligen en batch av fjädrar som visade sig inte vara helt hundra.

Har läst rätt mycket på husaberg.org och det är ett antal som har haft problem med brustna ventilfjädrar, har dock bara hört att det varit problem med avgas-fjädrar.

Av dom som jag har läst om så har dom gått av så har dom flesta bara behövt att bara byta fjädern. Kostar 128:- styck ink bricka. så de är ju ett (överkomligt) ras.

Kan bara säga att du har råkat ut för det absolut värsta som kan hända.

Det som dom flesta skrev var att dom hade legat och kört rättså lungt, kan vara så att dom felaktiga fjädrarna tunar in sin egenresonans på ett visst varvtal (inte alltför högt) och det hjälper till att dom går av.

Trimmade min cykel i vintras och köpte nya fjädrar bara för att vara på den säkra sidan och det var en lite annan färg på dom nya, så det syntes att det var en annan batch. Känns lite bättre.

Sen är det konstigt att dom har 1års garanti i USA och inte här? Överlag så verkar kvaliten ha stigit markant dom senaste 4åren. Pratade med Keva-motor och dom sa att motorras var väldigt ovanligt nu mer. Finns andra STORA märken som har mer problem än Husa vid samma trimmningsgrad.

Tror dom har förlängt serviceintervallerna på 07 ochså.

Jag tycker du skall kolla upp vad det kostar att fixa den. och gasa vidare.

Jag har gasat rätt bra med min och jag har inte haft problem med nått.

Om du skulle köra och ramla (i en mesvurpa) och bryta armen så skulle du väl inte sluta köra hoj för det. Det är bara ren otur. Och har du haft otur innan ochså så måste det ju ta slut nån gång. Nä se till och spara ihop pengar och fixa den för roligare hoj finns ej.

Hoppas du fixar det Mvh
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men lägg gärna märke till andra delen av mitt inlägg, ställer mig frågandes om man kan se ett mönster i ökade haverier på motard jämfört med samma modell som enduro/offroad.

Stämmer nog väldigt bra. Den generella gatpiloten servar antagligen inte lika ofta som t.ex. en enduro- eller crossförare och kör antagligen betydligt mer också. Sköter man servicen så tror jag knappast att en Husa har sämre hållbarhet än valfri annan hoj som också sköts efter sina serviceintervaller.
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
Jag kan sätta ett par spänn på att fjädern är busen. E två polare me 04:eek:r som har kört av varsin avgasfjäder. Dock med bara fjäder byte som följd.
Nu vet inte jag va du gav för hojen, men "ge" inte bort den!! Du kanske inte har råd o åka mer i sommar:huvet men renoverar du den så vet du ju att allt e ok sen! O de e ju värt mkt SÄLJ INTE!!:tummenupp roligare hoj e svårt o hitta. Lycka till.
Nu känns de bra att ja bytte alla mina fjädrar ihop me vinterservicen:rolleyes:
 

olaisson

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Orust
Hoj
KTM640SM PRESTIGE -05
va e det som e så farligt med att ligga på jämn gas?
e ny på det här men tycker att husan e grym.
så du menar att om man skall köra gata så e det inget att satsa på? det e ju snällare körning och återförsäljare säger att man till och med kan öka på serviceintervallerna om man inte kör race.
Varför reggas den för gata om den bara håller till att köra på bana?

och varför kan tillverkarna inte göra en lättare snygg motard som håller menar ktm 640 e ju tung borde man inte kunna få bort vikt och ett rått utseende men ändå göra en som håller utan att servas var 15:e timma??



Såja, back on track ;) :D

JAG tror man ev. kanske kan se ett ökande antal haverier pga fler plasthojsåkare som vill ha ett billigare coolt alternativ som inte riktigt är helt på det klara vad det är de köper. Jag är ett lysande exempel :)huvet ). Rasade min första Husa när jag troddde man kunde ligga på fullgas hur länge som helst utan att bekymra mig om nåt. Kanske hade jag otur oxå med att nån monterat en packbox lite snett eller liknande men faktum är att jag misshandlade den utan att förstå bättre.
Efter det är jag nu inne på min femte 650 och är hur nöjd som helst.
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Husan ska troligen(med 90% säkerhet) renoveras. Kommer oxå med all säkerhet säljas efter det med helt nyrenoverad motor...

En återförsäljare sa till mig att: Ja men Husan är ju en ren Racemaskin... Håller då med ovanstående talare om att, hur kan den då säljas för gatbruk, om den inte är byggd för att hålla för gatkörning? Men, dom håller kanske, bara det att en annan haft oflyt...

Återkommer med mer info inom en snar framtid.

Jaffa: Vet ej om kolvbulten skurit i stakens lillända, då jag ej plockade ur kolven/staken själv. Men jag ska ta reda på det.

K.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Lv-reggningen är väl kanske i första hand till för enduro-cyklarna, sen följer motarderna med på en hörna de också.
Men de kräver ju rätt mycket service, så slit o släng moppe till och från jobbet är den väl inte vettigast till.
Men tycker man det är kul och ta en svin-runda då och då på gatan skadar ju inte lv-reggningen heller ;)
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
F*n va surt :( Som sagt renovera den och kör eller antingen sälj ifall du vill det. Men du gillade den innan så jag tycker du ska ge husan en till chans till:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top