Sniklösningstråden, för oss fattiga.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag har gjort massor av sniklösningar, kommer inte på så många just nu bara. De senaste jag har gjort är:

-På crossen har jag gjort en egen sprint som håller bromsbeläggen då originalet inte ville vara med längre.
-Efter en liten insident fick jag en skada på ena bromskolven i oket, det löstes genom att vända på bromskolven så att skadan kom innanför tätringen.
- Har renoverat ett par crossmotorer och gjort egna packningar till hela motorn. Har köpt packningsmaterial på biltema och suttit och skurit ut att bitar. Detta har funkat kanon alla gånger utom en då jag slarvade lite och fick klyva motorn igen och göra om.
-Hade en gång en gammal cross där packningarna till bakbromspumpen läckte, detta fixades genom att sätta i två stycken olika tjoka universal o-ringar som då blev lika tjocka som originalet var. Obs!! Att göra sniklösningar på bromsar kan vara farligt, jag gör detta endast på crossarna...

-På motarden gjorde jag egna vajrar för både koppling och gas. Jag kilade till biltema och handlade 5m stålvajer och sedan till mc-handeln och skaffade lödnipplar. Sen återanvände jag mina gamla vajerhöljen och trädde i de nya vajrarna och löddade på nipplarna. Kostnad för kopplings- och gasvajer blev ca 30kr och har hållit i ca 1år hittills.

-På landsvägshojen gjorde jag om det gamla luftfiltret så att ett skumgummi-crossfilter passar. Så nu har jag ett tvättbart effektfilter som kostade mig ett begagnat crossluftfilter.
-Jag har gjort en undertray av en aluplåt, blev faktiskt ganska bra.

-På bilen har jag idag lagat kupéfläktmotorn (och besparat mig 1000kr) genom att ha satt i en universalfjäder till en mojäng på själva el-motorn som ersätter originalfjädern.

Det jag är mest stålt över är nog att jag har lyckats skarva en gasvajer genom att svetsa ihop den. På samma bygge blev jag tvungen att svetsa ihop kedjan i brist på komplet kedjelås. Detta var dock ett tokbygge ala fyrhjuling med dt125motor. Så här kunde moppefuckot i mig leva ut ordentligt.:)

Det bästa med att lösa sina problem på egen hand är inte att det blir billigare, det är känslan av att ha fixat något.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min mormors granne hade sparat flera tusen till sin begravning...¨

Jahapp sa mormor, jag har aldrig hört att någon blivit liggande uppepå än:)

/En rik jävel:yoparty

Min far gräver en del gravar.
En beställare var orolig för huruvida det gick att gräva i tjälen.
Pappa föreslog att bré ut liket med skopan och låta det regna ner till våren.
Uppskattades inte.
 
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Min far gräver en del gravar.
En beställare var orolig för huruvida det gick att gräva i tjälen.
Pappa föreslog att bré ut liket med skopan och låta det regna ner till våren.
Uppskattades inte.

Konstigt!:D

Jag har gjort nummerskylt/blinkershållare till både min förra hoj (fajerblääjd -02) och nuvarande av lite spillbitar av aluplåt med plåtsax och handborrmaskin.
Kostade lite mattsvart sprayfärg för ca 70:-
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ola!
Funkade det verkligen med vanliga O-ringar till bromspumpen?
Dessa tätningar brukar vara koniska för att trycket skall tvinga ut tätningen mot väggen.
Monterar man dom på fel håll funkar det inte alls.

Men på en bakbroms kanske man kan tvinga i så pass tjocka ringar att det tätar (någorlunda) emedan man inte behöver lika mycket "känsla".
Åtminstonde inte på en cross.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ola!
Funkade det verkligen med vanliga O-ringar till bromspumpen?
Dessa tätningar brukar vara koniska för att trycket skall tvinga ut tätningen mot väggen.
Monterar man dom på fel håll funkar det inte alls.

Men på en bakbroms kanske man kan tvinga i så pass tjocka ringar att det tätar (någorlunda) emedan man inte behöver lika mycket "känsla".
Åtminstonde inte på en cross.

Jag blev själv förvånad när det funkade. Jag hade två olika stora ringa som jag la på varan så att de tillsammans blev som en konisk. Det funkade perfekt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Då förstår jag funktionen.
Inget jag skulle lita på i alla fall.
Men kan vara bra att ha i bakhuvudet i nödfall.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top