Sniklösningstråden, för oss fattiga.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
:2cool :3freak
För länge sen glömde jag tanklocket på en tapp.

Jag köpte en apelsin och skruva fast den som nödlösning.

Innan jag hann få det nya tanklocket så hamnade mcen efter en påkörning i mc verkstaden.
Apelsinen var nu 3 veckor gammal men still going strong då ångorna konserverat den.

Gubben i verkstaden fick tuppjuck när han studerade tanklocket närmare.

en på soe.se hade ramlat i skogen långt hemifrån o spräckt motorkåpan.. han stoppa dit en kotte :3freak
han tog sig hem på den :yoparty

sen ett bra tips som gäller både köp av hojar/bilar samt delar..
scanna av blocket o tokpruta tills du skämms o sen lite till.. de funkar ofta..
många grejer man bygger själv kan man köpa halvklart om man går o kollar på allt som typ ikea.. man måste bara ha lite fantasi..
im tha king of billigt :2cool
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Funderat lite på det där med skateboardljul som kraschpuckar. kanske det inte är rätt gummi/plast för det. skateboardljul ska ju inte vara hala mot asvalt utan få grepp. tror ni det kan skada motorcykeln ännu mera ifall den får grepp och inte glider, eller ska krachpuckarna få stopp på hojjen också? tänkte på att det kanske är bättre att försöka göra krachpuckar av en plastskärbräda eller liknande material.

skateboardhjul funkar inte så bra, hojen kan börja studsa och orsaka mer skada.
Det hände för polaren, ta något som glider bätte.
Har ett gäng egen tillverkade i lagernylon, skit bra och enkelt och har man tillgång till en svarv så blir dom snygga ochså!!
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Köp Delerin plast. Finns i runda stänger. svart o vit. Kanon skulle jag tro. Använder vi när vi bygger transportbanor eller glidytor i våra maskiner vi bygger. Slitstark och spricker inte.
Finns tex hos Hjalmar Andrens Plast i Landvetter. 031-917530

// JN
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
En kille jag kände berättade att när mönsterdjupet i däcken var slut tog han en lödkolv och brände djupare spår i däcken, kunde tydligen få ner mösterdjupet ytterligare 1,5-2 mm utan att det sprack. Kanske inget å rekommendera . Känns ungefär som att spä ut bensinen med cocacola för att den ska räcka längre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gamla vattenledningsrör, en svets, borr och fil så kan man bygga sig ett helt eget insug. Med filen kan man dessutom matchporta.

Kylvätskeslangar inhandlar men bäst på skroten. De som går till värmepaket på bilar är prima vara på hojar.

Med ett perforerat stålrör, en bit tunn rostfri plåt och en träkloss kan man bygga sig ett hygglig bolt-on.

Billigt är gott
 

IGNJATOVIC

Guest
ikeas skärbrädor funkar skitbra att bygga på knäpuckar med.
ta loss knäpucken lägg på brädan, rita av ,såga till,limma fast med limpistol eller nått annat som fäster och fyller ut.

Billigt jag har alldrig behövt köpt nya puckar bara skärbrädor 19 kr för 2 räcker till många puckar.
59292_PE165117_S4.jpg


Sen finns det ju inget som inte "gaffa" kan laga


Har du nån bild på de puckarna?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har hört att billiga kraschpuckar kan vara för hårda eller dylikt och vid en marksyning kan dessa göra ramen sned istället för att skydda den! Jag kommer betala 6-7 hundra för ett par riktiga puckar till min älskling!

Kan däremot tipsa om billiga bobbiner i form av linhjul!
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
istället för att köpa dyra svingskydd som min fiddy käkade upp rätt snabbt, tog jag en gammal klinker platta och sågade till och limmade på höll länge och gratis :tummenupp
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
IKEA's gardinhållare funkar finfint att bygga nummerskyllthållare på. Bara att bocka grejerna till önskad vinkel åså ede bara att BÖÖÖÖRna.

Är det ingen här som prövat att mecka ihop ett avgassystem av mekonomens universaldämpare? dämpare ca 350:-, div rördelar och lite spikband för nån hundring till och sen har man ju billigaste fullflödessystemet i stan :D
Någon?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har hört att billiga kraschpuckar kan vara för hårda eller dylikt och vid en marksyning kan dessa göra ramen sned istället för att skydda den! Jag kommer betala 6-7 hundra för ett par riktiga puckar till min älskling!

Kan däremot tipsa om billiga bobbiner i form av linhjul!

FelFelFel....

Dåligt utförda kraschpuckar gör mer skada än nytta, huruvida en kraschpuck är bra eller dåligt utförd har dock ofta dålig korrekation med priset.
Materialet i pucken spelar ingen större roll sålänge det är en hyggligt hal och eftergivlig plast, det viktiga är hur fästet i ramen är gjort för att undvika belastningar i konstiga riktningar vilket gör att man bular ramen eller sabbar gängorna i motorfästet.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hemmagjorda packningar.

Finns packningspapper på Biltema i olika tjocklekar, (Köp inte gummiduken, den missformar sig som fan!) de funkar bra att göra till det mesta, men det är rätt drygt att klippa/skära till dom! Tänk bara på att många packningar måste vara i en viss tjocklek.

Skateboardhjul fungerar som kedjerullar på många crossar.

Har du tillgång till svarv så kan du även svarva ner dom till rätt/mindre fel mått, då har du kvalitétsrullar med kullager och allt! Axelmåttet är (för er som inte vet) 8mm på skateboardhjul.

Topplock och andra små plana ytor planar man icke med en fräs, det görs mot en tegelvägg!
Nej skoja bara, men sandpapper och ett plant underlag (En glasruta av god presicion?) gör susen. Gå ner till finare papper och avsluta med fin vattenslipning. Detta fungerar bara på encylindriga och hyfsat små topplock, (typ 125cc högst) är det för stort så går det inte alls bra.
Man får ha lite feeling och hålla koll på hur man belastar topplocket och hur många "drag" man för det fram och tillbaks. Ändra vinkel ofta också.

Kommer inte på något mer. Kul tråd förövrigt, ruskigt fattig och WT! :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
En kille jag kände berättade att när mönsterdjupet i däcken var slut tog han en lödkolv och brände djupare spår i däcken, kunde tydligen få ner mösterdjupet ytterligare 1,5-2 mm utan att det sprack. Kanske inget å rekommendera . Känns ungefär som att spä ut bensinen med cocacola för att den ska räcka längre.


Finns nog många varianter på det där. En kompis till mig stod med skinstället på coh skulle köra till besiktningen. Jag råkade påpeka att bakdäcket var slut. Utan ett ord gick han in i garaget o hämtade vinkelslipen. Resten förstår ni. Hojen gick igenom besiktningen :eek: :skrämd
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är det ingen här som prövat att mecka ihop ett avgassystem av mekonomens universaldämpare? dämpare ca 350:-, div rördelar och lite spikband för nån hundring till och sen har man ju billigaste fullflödessystemet i stan :D
Någon?[/QUOTE]


De funkar fint och har man tur hittar man rör så man slipper såga.
Dock väger ett sådant system så mycke så de e bättre o knalla till en mc skrot o tjacka ett slipon för kanske 800 spänn - lätt värt det.
 
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Finns nog många varianter på det där. En kompis till mig stod med skinstället på coh skulle köra till besiktningen. Jag råkade påpeka att bakdäcket var slut. Utan ett ord gick han in i garaget o hämtade vinkelslipen. Resten förstår ni. Hojen gick igenom besiktningen :eek: :skrämd

Ha,ha Jag har också en arbets som skar nytt mönster med vinkelslipen på bakdäcket till sin gsx-r1100, hojen gick i genom besiktningen och inte nog med med det, han körde 100 mil till innan han bytte.:huvet Skiit bra, ju! tyckte han:gnissla
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Finns nog många varianter på det där. En kompis till mig stod med skinstället på coh skulle köra till besiktningen. Jag råkade påpeka att bakdäcket var slut. Utan ett ord gick han in i garaget o hämtade vinkelslipen. Resten förstår ni. Hojen gick igenom besiktningen :eek: :skrämd


hehe måste erkänna att jag med gjorde så en gång :D
va fan hade ju inte pengar till ett nytt däck just då.
Bytte däck nästa lön.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top