Sniktrimma 240 TIC

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu när hojsäsongen är slut har jag köpt en 245 Turbo Intercooler att leka med. Laddtrycket är just nu på 0.8, vad behöver jag göra för att enklast och billigast kunna ställa upp det utan att skrotet rasar? Hörde nån som sa nåt om att sätta tryckvakt på kallstarten och på så sätt ta extra soppa till insprutningen. Nån som har nån annan idé?
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Rigge skrev:
Nu när hojsäsongen är slut har jag köpt en 245 Turbo Intercooler att leka med. Laddtrycket är just nu på 0.8, vad behöver jag göra för att enklast och billigast kunna ställa upp det utan att skrotet rasar? Hörde nån som sa nåt om att sätta tryckvakt på kallstarten och på så sätt ta extra soppa till insprutningen. Nån som har nån annan idé?

forum.zatzy.com

Finns nog en eller annan där som trimmar volvo kan jag tro :rolleyes:
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Finns både en och 234332 som snackar skit utan att veta nånting också, jag tror mer på vettiga svar här. Tack för tipset.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
åhhhh jag vill också ha tic. Har b21 i min pansarvagn.runt hela offatbara 100hk.Vääärsta öset :p
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Tjaa, ryck slangen till wasten? :crash Nej men en hårdare fjäder eller en pysventil för att höja laddet lite? Se bara till så att du har nog med soppa för det ökade laddet och att den inte spikar! Men lite kan du ju höja utan att det pajar.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Var det inte bland andra du Rigge som blev grinig när det kom en tråd som handlade om photoshop stylade bilar här på sporthoj.com?


Har hört att man kan plugga slangen mellan plenumkammaren? och röret med kallstartsventilerna?

Är absolut ingen höjdare på ämnet (än)
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rigge skrev:
Finns både en och 234332 som snackar skit utan att veta nånting också, jag tror mer på vettiga svar här. Tack för tipset.

Det e rätt Rigge.... kolla först här även om det är hur fel som helst - SH består av mer kunnigt folk än Zatzy.

Zatzy kan ingenting om Alpina, det jag ville veta fick jag reda på från en härifrån ;)

SH äger :rock :rock :rock :rock

750RR
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Chimsa bränsletrycksregulatorn, sätt kattstrypare på soppareturen och skruva upp trycket genom att ändra längden på armen till wastegaten. Och byt koppling.....
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Vet dock inte vad det är för en turbo på en sådan men rimligtvis borde det finnas en mekanisk övertrycksventil som går att manipulera. (Hårdare fjäder, brickor eller täpp till helt) Högre laddtryck gör nog det hela lite roligare. Svårt att veta om motorn spikar dock. Spridarna räcker nog för ett par hundra hästar.

Gratis är bra!
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Idén men kallstartsventilerna kan nog funka. Bara det inte blir FÖR mycke bensa! Eller för lite =) Som sagt, ha koll på det! Fixa en bra intercooler också, det är en bra säkerhet. Och kör ALLTID på 98.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Dee_cati skrev:
Chimsa bränsletrycksregulatorn, sätt kattstrypare på soppareturen och skruva upp trycket genom att ändra längden på armen till wastegaten. Och byt koppling.....
Se vad jag glömde bort! Men det är ju bättre att fixa pysventil eller hårdare fjäder till wasten än att skruva på armen, eller hur?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Out_Spinner skrev:
Var det inte bland andra du Rigge som blev grinig när det kom en tråd som handlade om photoshop stylade bilar här på sporthoj.com?

Isåfall va det för att gnälla på dig :D eftersom du klagade på mig för nåt jag glömt för 100 år sen. Turbon ska vara ny utbytes och turbotrycket är inget problem att ställa upp, dump är på väg. Största bekymret är att fixa extrasoppa så den inte spikar.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Dee_cati skrev:
Chimsa bränsletrycksregulatorn, sätt kattstrypare på soppareturen och skruva upp trycket genom att ändra längden på armen till wastegaten. Och byt koppling.....

Har man verkligen koll på hur mycket soppa den får då? Det är enda bilen jag har så jag vill inte behöva tanka 2ggr för att åka till ICA.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Rigge skrev:
Isåfall va det för att gnälla på dig :D eftersom du klagade på mig för nåt jag glömt för 100 år sen. Turbon ska vara ny utbytes och turbotrycket är inget problem att ställa upp, dump är på väg. Största bekymret är att fixa extrasoppa så den inte spikar.
Då kan nog kallstartsventilen vara ett alternativ. På med tryckvakt/er och en eller flera startspridare så är det billigt.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Rigge skrev:
Isåfall va det för att gnälla på dig :D eftersom du klagade på mig för nåt jag glömt för 100 år sen. Turbon ska vara ny utbytes och turbotrycket är inget problem att ställa upp, dump är på väg. Största bekymret är att fixa extrasoppa så den inte spikar.
Jag älskar att klaga på folk. Speciellt när dom klagar på mig. Då är det ännu roligare :hej
 

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
KTM 660 -04
Skit i pysventil. Det är det absoluta sniktrimmet. Här riskerar du att få laddtryckstoppar/dalar. Vad som händer vid topparna kan du ju räkna ut själv! Fixa hellre hårdare fjäder i wasten och skruva på armen.

Bensintillförsel är helt klart det jobbigaste att få bukt med. Tilläggssprut är inte billigt. Strypa bränslereturen är ett snikknep men då vet du inte hur mkt mer soppa bilen får och i vilka delar av registret, utan bara att bilen får mer soppa. Du bör kunna ladda mellan 1-1.2 utan att det spikar. Beror ju på flera saker som lufttemp osv.

Tänk på att original intercoolern tenderar att flyga i bitar vid ladda över 1.2.

Lycka till!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
AL skrev:
Skit i pysventil. Det är det absoluta sniktrimmet. Här riskerar du att få laddtryckstoppar/dalar. Vad som händer vid topparna kan du ju räkna ut själv! Fixa hellre hårdare fjäder i wasten och skruva på armen.

Bensintillförsel är helt klart det jobbigaste att få bukt med. Tilläggssprut är inte billigt. Strypa bränslereturen är ett snikknep men då vet du inte hur mkt mer soppa bilen får och i vilka delar av registret, utan bara att bilen får mer soppa. Du bör kunna ladda mellan 1-1.2 utan att det spikar. Beror ju på flera saker som lufttemp osv.

Tänk på att original intercoolern tenderar att flyga i bitar vid ladda över 1.2.

Lycka till!

Vart får jag tag på fjäder? Jag kan alltså ställa upp laddtrycket till 1.0-1.1 utan större fara utan extrasoppa? Hur mycket effektökning blir det? Den är uppställd från 0.7 (original?) till 0.8 nu. Den läcker mellan grenrör och motorn nu, det ska jag fixa med dubbla packningar. Stjäl det massor med effekt?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top