Snoris på bönpallen

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Ere nån som provat att åka med en snoris på typ 3-4 års åldern på bönpallen. Hur har ni fått fast dem i så fall, barnstolen i bilen blir lite svårmonterad på knarren..:gnissla

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag satte ungen på samma sittyta som föraren (mig) sen fick han lägga upp benen över mina lår. Sen spände jag ett band runt oss båda. Funkade klockrent och ungen var hur nöjd som helst :tummenupp

edit: självklart satt han bakom mig och inte framför om någon undrar.

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Det var någon häromdagen som visade hur han hade satt en barnstol på bönpallen på en cbr1000. Riktigt smutt!

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Är det inte lag på att passageraren måste vara över 7 år eller nått :va

Har för mig att jag har hört det nånstans.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det var någon häromdagen som visade hur han hade satt en barnstol på bönpallen på en cbr1000. Riktigt smutt!

Bilder?
Annars kan det ju funka som Santo provat..

Är det inte lag på att passageraren måste vara över 7 år eller nått :va

Har för mig att jag har hört det nånstans.

Tror det var nått med huvudbonaden att göra bara, tror inte det finns nån åldersgräns på passagerare på mc, vet dock inte hundra... Nån som vet bättre?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om dom är under 7 år ska dom inte ha motorcykelhjälm, så därför står det i lagen att dom inte behöver ha motorcykelhjälm.

Det är alltså upp till föraren att förse barn under 7 år med lämplig huvudbonad.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Fanns en pajas här i stan som hade spännt fast en sån röd barnstol som man sätter på pakethållaren på vanliga cyklar på sin mc.
Lär ju inte vara en höjdare att vara fastspänd på hojen när man vurpar/krockar.
Jag skulle nog inte vilja skjuta min grabb så.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Fanns en pajas här i stan som hade spännt fast en sån röd barnstol som man sätter på pakethållaren på vanliga cyklar på sin mc.
Lär ju inte vara en höjdare att vara fastspänd på hojen när man vurpar/krockar.
Jag skulle nog inte vilja skjuta min grabb så.

Hmm, kanske Santos ide är den enda som funkar för dem som är lite mindre och inte kan hålla i sig ordentligt. Men är det lagligt att ha passageraren framför föraren?
Kanske finns nån lösning där snorisen sitter som en ryggsäck på en...
Problemet för mig är att jag åker knarr till jobbet och lämnar på dagis på morgonen. som det är nu måste jag gå fram och tillbaka innan jag kan ta ut knarren från garaget. Hade varit bättre om jag kunnat köra den kilometern med snorisen på knarren på nått smidigt sätt. Hon är dock bara 3 och ett halvt år så jag litar inte på att hon håller i sig även om man kör väldigt försiktigt, man vill ju inte chansa det är inte värt då går jag hellre..

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
när jag var liten spände pappa fast mig med ett band runt honom..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Varför skall du ha med 3 1/2 åringen på hojen?? För din tillfredsställelse el barnets? Låter så JÄVLA dumt i mina öron så det finns inte krångla upp en unge som man inte kan sätta säkert för att frakta denna 5 km till dagis
Mitt bästa råd till dig är var smart och lämna barnet hemma...Kör man med småttingar så fuskar man säkert med bra klädsel och skydd, kan du förlåta dig själv el barnets mor om något händer:confused: Behöver du fordon, ta cykeln, trots allt säkrare, ta bussen el köp dig en skitbil, gå upp tidigare och promenixa istället om enda anledningen är för att skjutsa till dagis.

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Om man läser hans inlägg så vill han köra den kilometern till dagis för att köra vidare till jobbet. I stället så går han nu fram och tillbaka.

Jag skulle antagligen köra med ett band och ungen framför.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Om man läser hans inlägg så vill han köra den kilometern till dagis för att köra vidare till jobbet. I stället så går han nu fram och tillbaka.

Tror inte du har barn..???Jag tycker oavsett det är en stor egotripp att riskera sitt barn o 3 årsåldern som INTE har säkra skydd, otillräcklig hjälm, och nada skyddskläder finns nötter till föräldrar som tycker att cykelhjälmen duger då med:huvet
När man börjar riskera andras säkerhet, framför allt sina barn bör man tänka om och "tänka" rätt.

Mina barn åker med ibland, de är i tonåren, åker de med så är det full skyddsmudering som gäller, även om man kör runt kvarteret.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky

Rätt uppfattat. Sen är det inte på motorvägen jag ska köra utan ett par hundra meter i ett villaområde där det är 30, brukar köra på tomgångsvarv i 2:an. Alltså av rent praktiska skäl inte för min eller snorisens högsta nöje alltså..

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Rätt uppfattat. Sen är det inte på motorvägen jag ska köra utan ett par hundra meter i ett villaområde där det är 30, brukar köra på tomgångsvarv i 2:an. Alltså av rent praktiska skäl inte för min eller snorisens högsta nöje alltså..

ÄVEN om du kör i 30 kan det komma idioter i 100.....

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Nej, jag har inga barn själv.

Det finns en hel del föräldrar som kör ungarna på cykel, även om det inte är samma sak så skulle det i mina ögon vara likvärdigt att puttra en km på 30-vägar.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Tror inte du har barn..???Jag tycker oavsett det är en stor egotripp att riskera sitt barn o 3 årsåldern som INTE har säkra skydd, otillräcklig hjälm, och nada skyddskläder finns nötter till föräldrar som tycker att cykelhjälmen duger då med:huvet
När man börjar riskera andras säkerhet, framför allt sina barn bör man tänka om och "tänka" rätt.

Mina barn åker med ibland, de är i tonåren, åker de med så är det full skyddsmudering som gäller, även om man kör runt kvarteret.

Håller med dig fullt ut, jo jag har barn annars hade jag inte frågat om tips :va
Som sagt det rör sig om en sträcka i ett villaområde där man på sin höjd råkar ut för att bli påkörd av moppepojkar. Faktum så sitter man nog säkrare på hojen än att gå i dem fallen.. Men självklart så får man fixa skydd som tål att man ramlar av i 10km/h precis som på en vanlig cyckel i samma hastighet...

Nej, jag har inga barn själv.

Det finns en hel del föräldrar som kör ungarna på cykel, även om det inte är samma sak så skulle det i mina ögon vara likvärdigt att puttra en km på 30-vägar.

Huvudet på spiken. Dem kör för övrigt om mig på morgonen när jag kör motorcykeln själv på samma väg med barnen bakpå sina trampcycklar..

För övrigt så går det inte att köra fort på vägen pga hinder, men moppepojkarna är nog det farligaste fenomenet här på gatan och dem kan man inte skydda sig mot när man går heller...

Last edited:

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Gör likadant själv. Sätter dottern framför mig på sadeln och så får hon hålla i sig i styret medans vi puttrar till dagiset. Fast det är i mitt fallbara 200 meter.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...