Snoris på bönpallen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror inte du har barn..???Jag tycker oavsett det är en stor egotripp att riskera sitt barn o 3 årsåldern som INTE har säkra skydd, otillräcklig hjälm, och nada skyddskläder finns nötter till föräldrar som tycker att cykelhjälmen duger då med:huvet
När man börjar riskera andras säkerhet, framför allt sina barn bör man tänka om och "tänka" rätt.

Mina barn åker med ibland, de är i tonåren, åker de med så är det full skyddsmudering som gäller, även om man kör runt kvarteret.

Ja jösses, kyl ned dig en stund...

Ta inte livet så jävla allvarligt, du kommer ändå inte undan det med livet i behåll.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ja jösses, kyl ned dig en stund...

Ta inte livet så jävla allvarligt, du kommer ändå inte undan det med livet i behåll.

Jag är cool som gammalt korvspad, faktiskt! Där har du rätt, faktiskt:tummenupp Men surt för den som gör det för en "snoris" på bönpallen.
BSF 2008 skulle alla använda sig av. Bondsunt förnuft. Jag tror inte samma person skulle köra bilen med ungen ospänd sittande i sin barnstol, visst självklart där är det en "lag" på man skall vara fastspänd även om man åker kort bit. Men alla gör ju som man vill givetsvis, för mig handlar det inte om mc åka med barn, utan hur ens kan tänka sig göra allt detta och riskera så mycket för den lilla biten..se mig som barnens moralväktare:yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När mina barn var 3-5 år gamla körde dom själv en minifyrhuling som gjorde 30km/h, dom skjutsade varandra, stegrade över, hoppade med olika lyckat resultat, voltade osv.
När barnen blev 5 år så såldes den lilla fyrhjulingen, samtidigt som en 500cc fyrhjuling införskaffades, så dom fortsatte att köra den, till att börja med på lågväxeln, men vi hörde att dom körde runt lagården och stannade där för att lägga i högväxeln.

Visst skulle det ha varit oerhört tragiskt om något allvarligt hände (dottern föll av en gång och sonen körde över henne, men sånt är bara karaktärsdanande), men det hade varit oerhört mycket mer tragiskt om dom hade tillbringat sitt liv spelandes datorspel inomhus.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Jag är cool som gammalt korvspad, faktiskt! Där har du rätt, faktiskt:tummenupp Men surt för den som gör det för en "snoris" på bönpallen.
BSF 2008 skulle alla använda sig av. Bondsunt förnuft. Jag tror inte samma person skulle köra bilen med ungen ospänd sittande i sin barnstol, visst självklart där är det en "lag" på man skall vara fastspänd även om man åker kort bit. Men alla gör ju som man vill givetsvis, för mig handlar det inte om mc åka med barn, utan hur ens kan tänka sig göra allt detta och riskera så mycket för den lilla biten..se mig som barnens moralväktare:yoparty

Misstänker att din inställning i frågan även då gäller dem som använder vanliga cyklar som ilar förbi när jag kör knarr på villavägarna (ja det känns lite pinsamt att bli omåkt av morsan med sin snoris bakpå men det bjuder jag på)?
En del av dem ger ju dessutom sig ut på vanliga vägar med markerad mittlinje något jag aldrig skulle göra utan en säker bil.

Med andra ord så får man väl fortsätta att traska eftersom det verkar finnas dåligt med lösningar för att spänna fast snorisen.

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Om dom är under 7 år ska dom inte ha motorcykelhjälm, så därför står det i lagen att dom inte behöver ha motorcykelhjälm.

Det är alltså upp till föraren att förse barn under 7 år med lämplig huvudbonad.

Har för mig att jag läste i körkortsboken(har tagit körkort precis) att de måste vara minst 18 år. Men är dock inte helt säker...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
SportLovER vädrar onekligen en unken syn på livet och hur det levs. Du verkar rakt trist. Att inte bjuda småungarna sina på en liten repa i kvarteret när de tydligt visar att det är det enda de vill är bara facistiskt. Jag har tillmed med glömt hjälmen ibland..

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
SportLovER vädrar onekligen en unken syn på livet och hur det levs. Du verkar rakt trist. Att inte bjuda småungarna sina på en liten repa i kvarteret när de tydligt visar att det är det enda de vill är bara facistiskt. Jag har tillmed med glömt hjälmen ibland..

Exactamente.

Skulle göra så som jag gjorde med brorsan när han var för liten för att sitta bakom - mellan mig och tanken med händerna på styret. Kommer ingenstans och behöver inte ens hålla i sig egentligen, om det går i de hastigheterna du påstår att det går i. Ingen anledning att binda fast ungen, troligtvis farligare om du skulle välta.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Exactamente.

Skulle göra så som jag gjorde med brorsan när han var för liten för att sitta bakom - mellan mig och tanken med händerna på styret. Kommer ingenstans och behöver inte ens hålla i sig egentligen, om det går i de hastigheterna du påstår att det går i. Ingen anledning att binda fast ungen, troligtvis farligare om du skulle välta.

Tror att vältrisken i så fall är det överhängande problemet i den farten. Grejjen är att han jag köpte huset av hade en son som körde lite hårt på gatan tidigare. Grannarna vart glada att dem flyttade tills dem såg mig med en ny mc som flyttade in. Så man har ju försökt att bättra på vårat rykte genom att köra lungt och fint med orginaldämparen på (knarren är tystare än min cougar)
Jag har dock börjat att fundera på en annan aspekt beträffande varierande åsikter i tråden. Det kanske inte ser så snyggt ut att komma till dagis med snorisen på mcn. Det är ju inte alla som vet var man bor och att man krypkör mellan hemmet och dagiset på tomgång i 2:an, dem kanske tror att man just legat på Huddingevägen (2 filig 70 väg) i 120 med snorisen under armen..:rolleyes:

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
Ducati 748
Min dotter fick sitta framför mig på dynan, inkilad mellan mig och tanken, ibland satt hon i mitt knä plus lite mer upp på tanken. Hon höll i sig i mina armar eller styret. Jag hade full koll på henne så inga probs öht att puttra till dagis. Nu har dock lilleman börjat på dagis så med 2 barn blir det bilen.....

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200s -97
Det finns en typ av sele som har band både över/under och på sidorna. Med den har jag skjutsat min 4-åring t.o.m sovande. :tummenupp

PS:tror att den brukar säljas som snöskoter tillbehör.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag skjutsar dottern till dagmamman med bågen. På motarden sitter hon framför mig och på gamla hojen satt hon så här:

Funkade utmärkt för o köra på villa gatorna. Hon är 4 år och har åkt sen hon var 2,5 typ.

Bifogat

• DSC00388.thumb.JPG
    DSC00388.thumb.JPG
    33.8 KB · Visningar: 117

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
ÄVEN om du kör i 30 kan det komma idioter i 100.....

Det behöver man ju inte sitta på en motorcykel för att råka ut för! Nä det bästa är väl att hålla ungen inne ,i ett madrasserat rum, hela uppväxten tills den är runt 30, då har den väl tillräcklig självbevarelsedrift att stanna inne av egen vilja.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
T
Jag har dock börjat att fundera på en annan aspekt beträffande varierande åsikter i tråden. Det kanske inte ser så snyggt ut att komma till dagis med snorisen på mcn. Det är ju inte alla som vet var man bor och att man krypkör mellan hemmet och dagiset på tomgång i 2:an, dem kanske tror att man just legat på Huddingevägen (2 filig 70 väg) i 120 med snorisen under armen..:rolleyes:

Jag Vill inte lägga mig i krig med "Vissa " här på Moralforumet men så här gjorde Jag ,
Första gångerna dottern följde med var hon ca 2,5 år och satt då framför mig på sportstern på en swamp mellan tank och soffa med hennes fötter på t-låset och luftrenare , innanför mina lår och hennes huvud mellan mina armar , på huvudet är det ändå som funkar en Skidhjälm = lätt... Nu är hon liten, så det tog till hon var 6 innan hon åkte "normalt , Fick däremot fixa till fotpinnarna på sportstern nu,, högre då . Däremot FZR,n fungerar utmärkt fotpinnarna sitter ju högt från början ( som för en havande groda i skitande ställning )
Hadde inga problem ( förutom dessa dj--a moralväktare med åsikter ,Men
som Clintan säger åsikter är lika som Rövhål , Alla har ett/en )

Det som kunde hända då när hon var liten, var att hon somnade ibland , och då var det bra att ha en "bläckfisk" om oss båda , samt att styra hennes huvud med mina armar , i praktiken satt hon å sov som i en fåtölj.
Och Mina 5 cent är ...KLART att hon ska åka Hoj !
Skit i andra och använd ett sunt förnuft bara , ge inte benet på Boge Lr Bulten ,Rusning skulle jag nog oxå ge f-n i men ,Det är jag det !:)

HADE :yoparty

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...