Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag var liten på 70-talet så fick jag på fjällsemestrarna skidtolka med bröder och föräldrar efter en säregen men vacker röd bandfarkost upp till kalfjället på sportlovet. Väl uppe fick man titta på myskoxar genom tubkikare och dricka choklad ur termos med ryggen lutad mot timrad stugvägg tätad med vitmossa.
Är det ngn mer som kan berätta historien/historier om dessa mytomspunna svenska snövesslor, (jag vill minnas att de kallades snövesslor av de vuxna, har aldrig hört detta namn på en farkost sedan dess)
För 80-talister och senare som inte är från Norrland kan jag iaf berätta att dessa farkoster for ovanpå snön helt bekymmerslöst och att dess förare alltid var tjocka gubbar som rökte hemrullade cigaretter, skrattade, hade handsnidade lappknivar i bältet och skojade med på oss tillresta stockholmsbarn genom den skjutbara sidorutan.
Var tillverkades dessa fantastiska fordon? Jag vill ha!
[YOUTUBE-ID]DQYlyb92PPo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]01ElcfX8n94[/YOUTUBE-ID]
Är det ngn mer som kan berätta historien/historier om dessa mytomspunna svenska snövesslor, (jag vill minnas att de kallades snövesslor av de vuxna, har aldrig hört detta namn på en farkost sedan dess)
För 80-talister och senare som inte är från Norrland kan jag iaf berätta att dessa farkoster for ovanpå snön helt bekymmerslöst och att dess förare alltid var tjocka gubbar som rökte hemrullade cigaretter, skrattade, hade handsnidade lappknivar i bältet och skojade med på oss tillresta stockholmsbarn genom den skjutbara sidorutan.
Var tillverkades dessa fantastiska fordon? Jag vill ha!
[YOUTUBE-ID]DQYlyb92PPo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]01ElcfX8n94[/YOUTUBE-ID]
Last edited: