Snow-Trac

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis. Det var inte direkt uppskjutning av interkontinentala kärnvapenmissiler som stod på dagordningen.

http://www.snow-trac.com/
Som sagt var VW-motoriserad. Ganska så häftig liten maskin.

Lugn du. Nästa gång det är "snökaos" i Stockholm så kommer man kunna se när han sladdar omkring på Stureplan med en vässad och pimpad Snow-Trac. :tummenupp

Ja jag tycker som sagt att det är charmigt vackra maskiner, behändiga. Man får lite samma känsla som inför en grålle. De är neat helt enkelt! :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl

hur går det jörgen, du ska inte slå till på den där som guw hittade? var väl precis en sån?:)

Jo jag vill hemsk gärna ha en sån. Men det är nog problematiskt att kombinera med min boplats. Men trådens syfte är nog mer att återknyta till denna farkost jag mfl minns från barndomens fjällsemestrar. Att höra historier, prestanda, svagheter, se bilder. Fakta om var de byggdes osv. Historien om deras tillblivelse osv osv

Jag kan ju skälv googla upp allt detta på ett kick eller läsa mig till det på biblioteket, men det kan ju vara kul att låta dessa ämnen få bli basen för en organiskt växande tråd istället. Det är ju lite mer pluralistiskt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja, såna har jag tolkat efter. Minns framförallt första gången jag råkade ut för en, jag var väl 5-6 år. Farsan klantade sig så jag välte och vart överkörd av en tjockis som tolkade efter oss, så jag fick åka bak på soffan i den orangemålade vesslan. Vi stannade till vid en fjällstuga och käkade våfflor gjorda på snö och det var så inihelsike gott så jag får flashbacks fortfarande när våffeljärnet åker fram. Det var där jag lärde mig att man ska ha smör, socker och O'boy på våfflor och inget annat. Fula som stryk:

a98052019813500sg6.jpg

Ja det låter som mina minnen av Snowtrac! :D

En sån där som är på din bild hade en kompis, har även sett dem som vrak i skogen. Det är väl gammalt surplus från WWII. En kompisa hade en sån, det satt en studebaker-sidventilare i den vad jag minns. Sedan var de även amfibiska. Sidorna var flyttankar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

32000 är ju skitbilligt.
Synd att man redan har två traktorer till snöröjningen.
Blir svårt att övertyga hustrun om behovet av en snow-trac.

Men jag lyckades ju till slut få henne att förstå behovet av en fjärde motorcykel...

Men det får nog vänta tills jag gjort i ordning MF135an.
[YOUTUBE-ID]eEYjEhlDBco[/YOUTUBE-ID]
Svärfars gamla traktor.
Byttes bakaxel på den i mitten av sjuttiotalet.
Var fel årsmodell.
Utväxlingen blev intressant.
Toppar säkert närmare 70knutar!

Dessutom är det dags att rätta till grållen igen.
Den går som en klocka (renoverade ordentligt för sju år sedan) men jag använder mina grejor.
Bensingrålle är mysigt:
[YOUTUBE-ID]3DbdpqQufHg[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]0mL2NLYH_m8&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du väcker min passion..

..för rost o diesel. jag vet var det står en gammal lastbil i skogen med träekrade gummidäck fram o larvfötter i stål bak. Den påminner en del om en a-ford pickis i stuket. man vill bara ta hem den o renovera lite. ibland när jag är i trakterna stannar jag för att gå upp i skogen och dreggla lite över den.
Där står mycke annat smått o gott oxå. Ryktet säger att gubben som bodde där tidigare, köpte upp en massa gamla fordon när nato la ner sin bas på bornholm och ställde i skogen där, men när kärringen hans slängde ut honom så står allt bara o rostar bort:snyft

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år