Snutjag på Södermalm (Sthlm)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har hänt mig med en gång. Det var väl ca 1983 och är med en kollega i en Volvo 145 på väg från Malmö tiil Göteborg och det är före motorvägen, i Falkenberg ?. Kommer söderifrån och stannat som jag minns efter en nedförsbacke med långsam vänstersväng för rött ljus.
Då hör vi hur det skriker av däck bakom oss och vänder oss om lagom för en lätt duns.
Vi går ur och får se en Opel som jag minns. Den har under bromsningen roterat 180 Grader och "kört" på oss med bakänden först. Volvon har inga synliga skador, Opeln är uppskuren mitt baktill av Volvon's dragkrok. Vi säger till de lite omtumlade äldre männen som kommer ur Opeln att det gick ju riktigt bra det här. Vi har inte fått några skador och ni kan väl själva ta hand om det där. Dom sa inte emot och vi drog och vi skrattade när vi var iväg åt hur dom skulle förklara skadan baktill på Opeln för försäkringsbolaget.
Murbräckan i bakänden på 240 är fantastisk! Det går att knäcka murar med den till och med! För att inte tala om när folk kör in i en bakifrån. :hihi

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Murbräckan i bakänden på 240 är fantastisk! Det går att knäcka murar med den till och med! För att inte tala om när folk kör in i en bakifrån. :hihi
Skulle säga att den i fronten går inte heller av för hackor. Jag rammade en Golf 3:a i sidan så dörren inte gick att öppna men på min bil var tom extra-ljusena intakta efteråt

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Mer info i Mitti idag

1736693684870.png

En ny Tommy Hamren som avslöjar sig innan nån trycker klistermärken med nytt namn!

Lägger in hela artikeln:
Polis krockade med bilist efter biljakt – åtal väckt
1736694183964.png

Krocken inträffade på Hornsgatan utanför Söderledstunnelns mynning.Polisens förundersökning
2025-01-12
15:36
Två personer skadades när de i hög hastighet blev påkörda av en polisbil som jagade en motorcyklist på Södermalm. Nu står en polis åtalad för vårdslöshet i trafik och tjänstefel.
DelaFacebookTwitterEmailCopy LinkReddit
Ut ur Söderledstunneln, mot rött, och ut på Hornsgatan for den civila polisbilen i en hastighet på 70–80 kilometer i timmen. I korsningen snuddar bilen bakdäcket på den motorcykel patrullen jagar, innan polisbilen en bråkdels sekund senare smäller in i sidan av en personbil. I den sitter två personer.

– Som tur var ledde det bara till smärta, ömhet och blessyrer. De hade sidokrockkuddar och polisbilen träffade precis bakom föraren. Hade den träffat förarens dörr hade det blivit något annat, säger Jim Westerberg, chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren.

Körde om i kön
Händelsen inträffade i slutet av augusti förra året. Den 26-årige polis som körde bilen står nu åtalad för vårdslöshet i trafik, framkallande av fara för annan och tjänstefel.

Det hela hade sin början på Götgatan. Där stod polisbilen i en kö vid ett rödljus när motorcyklisten körde om och ställde sig längst fram vid rödljuset.

– När det slog om till grönt fattade patrullen intresse för den och börjar köra efter för kontroll. Utifrån de bilder vi har kan jag inte då se någon grund för brottsmisstanke mot motorcyklisten.

Två personer satt i bilen som polisbilen körde in i.Polisens förundersökning
120 km/h på 50-sträcka
Efter ett stoppförsök tog biljakten vid och fortsatte ner i Söderledstunneln. Enligt åtalet körde polisbilen i motsatt riktning på en cykelbana, höll en hastighet på över 120 kilometer på en enfilig sträcka i tunneln där den tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen. En taxibil tvingades ur vägen innan polisbilen i hög hastighet lämnade tunneln och krockade.

Utöver de två personer som skadades fanns risk för att fler hade kunnat råka illa ut.

– Polisbilen körde mot rött ut ur tunneln och där fanns väldigt mycket folk. Förutom de två målsägande var det gående, någon cyklist och ytterligare någon bilist. Totalt var det väl fem, sex personer.

Förväntar sig fällande dom
Stora delar av händelseförloppet fångades på film. Utöver det finns teknisk data från polisbilen och vittnesmål. Jim Westerberg bedömer bevisläget som gott.

– Jag förväntar mig fällande dom.

Tingsrätten har även bett Polismyndighetens ansvarsnämnd att yttra sig i ärendet. De har gjort bedömningen att polismannen inte kommer att skiljas från sin anställning vid en fällande dom.

Så vitt Jim Westerberg vet kom motorcyklisten undan.

1736694212734.png

Nyheter
+
Södermalm
+

VICTOR
MALMCRONA
victor.malmcrona@mitti.se
08-550 550 57

Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Motorcyklisten kom undan. Han kanske inte ens visste han var av intresse för fartdåren i poliskeps.

• Gilla
Reaktioner: JPT

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I min ordbok betyder bägge orden samma sak, att det tog lite lätt, och skulle innebära att ett däck skulle gett svartstreck på bilen.
Att de skulle ske i den hastigheten ser jag som ett totalt osannolikt scenario.
Om bilen hade touchat däcket så hade MC'n dragit i backen dIrEcKT!
Men på filmen ser det ut att vara luft mellan för MC'n rör sig inte när bilen passerar bakom.

Snuten jagade väl upp sig för MC'n lanesplittade och drog väl iväg lite hastigt vid grönt, så där som man gör liksom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om bilen hade touchat däcket så hade MC'n dragit i backen dIrEcKT!
Men på filmen ser det ut att vara luft mellan för MC'n rör sig inte när bilen passerar bakom.

Snuten jagade väl upp sig för MC'n lanesplittade och drog väl iväg lite hastigt vid grönt, så där som man gör liksom.

Exakt min poäng. Att det i den farten skulle tucha så lätt att mc-föraren höll sig på hjulen är så osannolikt att det aldrig har hänt.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Helt SJUKT att man kan räkna med att bli DÖDAD av snutjävlar för att man ”lanesplittade”. Och att dom får behålla sitt jobb efter det också.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt SJUKT att man kan räkna med att bli DÖDAD av snutjävlar för att man ”lanesplittade”. Och att dom får behålla sitt jobb efter det också.
Ett jobb för polis är att assistera den polis som kör likbilen med att plocka upp drunknande, självmord, och allmänt döda som hittats. I många fall månader efter dödsfallet. Min kusin Uno som började som extrakonstapel hos Solna polisen (kommunal polis fortfarande) på 1950-talet kom från Norrland och som jägare och bondson klarade han assistent jobbet så bra att Polisen Nöjd (kallad Liknöjd i smyg av kollegerna) som på den tiden körde bilen tog Uno som assistent.
Så det finns jobb inom polisen också för dom som har mer ambition än talang.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jo, det ökar ju knappast respekten för staten när dessa idioter representerar det.
Misstag gör alla men denna typ misstag är inte ok. Och hade du som privatperson ställt till med detta hade det fått konsekvenser.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag är lite nyfiken på vad det rör sig om för stoppförsök denne gaining gjorde. Jag hade gärna sett videon från polisbilen på den här galna "jakten". Höga hastigheter på cykelväg, tvingas undan taxi, köra mot rött och sluta det hela med att nästan ha ihjäl en trafikant, men istället krascha in i en annan i mer än dubbla hastighetsbegränsningen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Gled mellan köerna på väg till jobbet en eftermiddag för ett antal år sedan. Inget konstigt, passerade en målad bil till vänster visserligen, lugnt och städat men gasade lite för att hinna innan rött när jag kom in den tomma vänsterfilen längre fram. De satt fast i kön så jag såg inte att de följde efter. Mötte sedan dem med blåljus och förstod att de var efter mig när de vände. Nu är jag hyfsad på att ta mig fram i köer, filtering på engelska, och känner till reglerna så jag visste att de inte hade något att gå på.
Men de trodde att det var någon av mina söner utan hojkort i sadeln för de blev besvikna när jag slog upp det mörka visiret. :hihi

Just den här korta tunnelbiten är ganska ofarlig för mig som motorcyklist men det låter gott när ljudet dundrar mellan tunnelväggarna. Det är naturligtvis ett allvarligt brott enligt Noll Vision att köra fortare än skyltad hastighet.
Hastigheten dödar, det vet juh alla. :crash

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ett jobb för polis är att assistera den polis som kör likbilen med att plocka upp drunknande, självmord, och allmänt döda som hittats. I många fall månader efter dödsfallet. Min kusin Uno som började som extrakonstapel hos Solna polisen (kommunal polis fortfarande) på 1950-talet kom från Norrland och som jägare och bondson klarade han assistent jobbet så bra att Polisen Nöjd (kallad Liknöjd i smyg av kollegerna) som på den tiden körde bilen tog Uno som assistent.
Så det finns jobb inom polisen också för dom som har mer ambition än talang.
Ja det är ju inte erfarenheten min polare som jobbade på en begravningsbyrå hade. Så fort snuten hittade en död människa som dom inte misstänkte brott ringde dom. Sen stod dom bara långt ifrån medan han och hans kollegor plockade upp den avlidne. Ibland bitarna av den avlidne... Som att gå och plocka upp efter självmord med tåg. Han såg sällan en polis göra nåt sånt.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag är lite nyfiken på vad det rör sig om för stoppförsök denne gaining gjorde. Jag hade gärna sett videon från polisbilen på den här galna "jakten". Höga hastigheter på cykelväg, tvingas undan taxi, köra mot rött och sluta det hela med att nästan ha ihjäl en trafikant, men istället krascha in i en annan i mer än dubbla hastighetsbegränsningen.
När de trycker på knappen så det blinkar rött och blått så innebär det ett ”stoppförsök”.

IMG_1241.jpeg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
När de trycker på knappen så det blinkar rött och blått så innebär det ett ”stoppförsök”.

View attachment 509149
Ah, så om hojföraren, som stod först i kön vid trafikljuset inte såg blinket, eller blinket var flera bilar bakom så visste eventuellt inte ens denne om att den skulle stanna. :tummenupp
Förutsatt att polisen slog på det när hojföraren körde från trafikljuset och inte ännu senare?

För vad som beskrivits att hojpiloten gjort är ju vardagsbeteende för att köra MC i stockholm, inte direkt så man förväntar sig att bli stannad för att glida förbi vid stoppljusen.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy