Snutjag på Södermalm (Sthlm)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är därför liksäckar ingår i polisens utrustning. Ner i säcken, in i baksätet med kroppen, på med bältet och iväg till kyrkogården.

Eller vad säger Google nu igen?

IMG_1243.jpegIMG_1240.jpeg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Fy fan.
Hemska tanke att man blev till i baksätet på en Amazon, och sista resan ska sedan gå med typ "Ferms Åkeri".
Men allt däremellan får man försöka att göra det bästa av...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man brukar ju fatta om polisen vill man ska stanna - en sån där polisbil eller MC är ju inte enkel att överse eller överhöra*! ( Har jag hört från en kompis)..
Sedan är det ganska läskigt når nån oftast mörk anonym följer efter ofta ganska nära - och i ärlighetens namn har man inga aning om det är OK folk där om den plötsligt har blått blink..

Varför stannar hojåkaren inte?

* Dansk: och betyder att man inte hör vad fan det är som gör spektakel, eller mera korrekt man väljer at inte bry sig!
Han kanske inte hade en aning om att civila bilen var efter just honom ?
För kanske 10 år sedan lessnar jag på sniglandet. Kommer från Malmö och kör av vid Åbymotet och ut på leden mot Frölunda. Kollar bakåt, inget bakom och drar om några bilar och när det är tomt svänger jag in till höger igen. Då blir jag omkörd av en polisbil som kör mycket fortare än jag gör och som jag aldrig sett. För när jag körde om bilarna kollade jag inte samtidigt bakåt. Kollade bakåt gjorde jag innan jag påbörjade omkörningen.
Räknar med då polisbilen dyker upp att då får jag väl tillbaka körkortet till våren.
Men polisbilen försvinner bara vidare bort mot Frölunda.
Hade tydligen viktigare uppdrag än fortkörande MC-förare.
I det här fallet i Sthlm körde tydligen inte MC-föraren fortare än att han behärskade situationen.
Och det var väl tur att han gjorde vad han gjorde annars hade han väl blivit påkörd av polisbilen. På en MC utan sidokrockskuddar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Han kanske inte hade en aning om att civila bilen var efter just honom ?
För kanske 10 år sedan lessnar jag på sniglandet. Kommer från Malmö och kör av vid Åbymotet och ut på leden mot Frölunda. Kollar bakåt, inget bakom och drar om några bilar och när det är tomt svänger jag in till höger igen. Då blir jag omkörd av en polisbil som kör mycket fortare än jag gör och som jag aldrig sett. För när jag körde om bilarna kollade jag inte samtidigt bakåt. Kollade bakåt gjorde jag innan jag påbörjade omkörningen.
Räknar med då polisbilen dyker upp att då får jag väl tillbaka körkortet till våren.
Men polisbilen försvinner bara vidare bort mot Frölunda.
Hade tydligen viktigare uppdrag än fortkörande MC-förare.
I det här fallet i Sthlm körde tydligen inte MC-föraren fortare än att han behärskade situationen.
Och det var väl tur att han gjorde vad han gjorde annars hade han väl blivit påkörd av polisbilen. På en MC utan sidokrockskuddar.

Ja, med tanke på hur långsamt den här MC-föraren kör igenom kurvan och ändå kört så snabbt på raksträckorna att polisbilen kört uppåt 120 utan att riktigt hinna ikapp så kan man ju misstänka att den här MC-föraren är en sån som haft sånt tunnelseende att han inte märkt att han var jagad förrän han hör polisbilen med sirener smälla in i den andra bilen.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, med tanke på hur långsamt den här MC-föraren kör igenom kurvan och ändå kört så snabbt på raksträckorna att polisbilen kört uppåt 120 utan att riktigt hinna ikapp så kan man ju misstänka att den här MC-föraren är en sån som haft sånt tunnelseende att han inte märkt att han var jagad förrän han hör polisbilen med sirener smälla in i den andra bilen.
Med tanke på att MC'n stod stilla åt sidan efter att ha kört mot rött så var det nog för att släppa förbi blåljuset som förmodades vara på väg mot nåt viktigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kör dom inte om och håller ut spaden längre? :hihi

(för er som inte vet vad spaden är, googla)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kör dom inte om och håller ut spaden längre? :hihi

(för er som inte vet vad spaden är, googla)
Fan, spadvispande har jag nog inte sett sen -92, men några år till efter det så kunde snutarna, speciellt i civilbil hålla upp spaden lite trött innanför sidorutan efter att de kört upp bredvid. Bara för att visa upp den så man ska fatta. Jag tyckte de såg ut att skämmas lite över sitt plastracket på

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då har jag missat de, men hur funkar de för färgblinda då??
Röda lampor betyder stanna överallt i trafiken, blå lampor är lite som att skrika "UR SPÅR!"
Färgblinda får sakta ner och gå åt sidan, om polisen svänger in bakom och saktar ner så vill de prata.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
De som inte klarar av att tolka/lyda polisens signaler är byfånar som har något jävelskap för sig.
Poliser som överskrider sina befogenheter likaså.
(även om jag tycker det finns goda skäl ibland)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att gå upp jämsides betydde rullande start och vifta med spaden var ju GO-signalen! :hihi

Lotus Omegan är grym, men där har vi ju ett annat exempel på poliser med dåligt omdöme.
2-3 gånger i början gör polisen omkörningar på vild chansning i backkrön utan fri sikt framåt.
I slutet är dom på väg att göra det igen och får tvärbromsa ifrån strax under 200 km/h och kunde lika gärna ha tvingats krocka in i baken på en Volvo 740 om det bara hade varit aningen mer mötande trafik.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror bara de använt spade en gång för att stoppa mig. De ville diskutera hastighetsgränser och toppfart på min bil...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!