Video Snygg repa på 1/8-mile

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Denna repan var lite fräsig. Lite bakhjulsåka. Den står ju inte rätt upp som andra hojar som inte orkar powerwheela måste göra för att hålla framhjulet i luften. Det enda störiga är att föraren (som så många andra...) släpar fötterna efter sig i 7 mil eller nåt. Upp med fötterna på pinnarna föffan. Jaja.

http://www.youtube.com/watch?v=075lXr8FQCM
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Är väl en trygghets sak med. Känns väll bättre att ha fötterna så när hela jävla hojen reser sig än att sätta upp dem på pinnarna eller:va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är väl en trygghets sak med. Känns väll bättre att ha fötterna så när hela jävla hojen reser sig än att sätta upp dem på pinnarna eller:va

Nja, eller ja, kanske vissa tycker så. Men skulle man sätta ner fötterna som stöd i de farterna så blir det nog haveri ändå. Inte mycket till stöd när benet försvinner bakåt. Ingen finnig 15-åring som kör på bakhjulet med sin DT50 ;) De brukar göra så men det är för att det går så jävla långsamt så de kan ha foten stabilt i backen i en kvart tills moppen rört sig den meter man når.

Den (lilla) dragracing jag kört tyckte jag det var mycket lättare att hålla kursen med båda fötterna på pinnarna. Spinner det så är det lättare att styra upp baken kontrollerat, och wheelar det så känns det mycket mer kontrollerat med fötterna på pinnarna än om man som enda hojkontakt har styret (där man både gasar och håller i sig) och röven där man förhoppningsvis har lite mothåll om man har lite tryck i bitarna. Har man fötterna på pinnarna också så hänger man inte som en trasa efter utan kan "styra" med pinnarna också. Så tyckte jag iallafall de diverse inhopp i dragracing som jag körde. Iofs inte många, men ändå... ;) Blir mest i industriområden med opreppad asfalt och 2+ bar i ladd så det spinner och wheelar om vartannat. På strippen är det kanske lite mer kontrollerat och lite, för sluttiden, bättre inknappad laddtrycksstyrning ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

moddlaren

Guest
Nja, eller ja, kanske vissa tycker så. Men skulle man sätta ner fötterna som stöd i de farterna så blir det nog haveri ändå. Inte mycket till stöd när benet försvinner bakåt. Ingen finnig 15-åring som kör på bakhjulet med sin DT50 ;) De brukar göra så men det är för att det går så jävla långsamt så de kan ha foten stabilt i backen i en kvart tills moppen rört sig den meter man når.

Den (lilla) dragracing jag kört tyckte jag det var mycket lättare att hålla kursen med båda fötterna på pinnarna. Spinner det så är det lättare att styra upp baken kontrollerat, och wheelar det så känns det mycket mer kontrollerat med fötterna på pinnarna än om man som enda hojkontakt har styret (där man både gasar och håller i sig) och röven där man förhoppningsvis har lite mothåll om man har lite tryck i bitarna. Har man fötterna på pinnarna också så hänger man inte som en trasa efter utan kan "styra" med pinnarna också. Så tyckte jag iallafall de diverse inhopp i dragracing som jag körde. Iofs inte många, men ändå... ;) Blir mest i industriområden med opreppad asfalt och 2+ bar i ladd så det spinner och wheelar om vartannat. På strippen är det kanske lite mer kontrollerat och lite, för sluttiden, bättre inknappad laddtrycksstyrning ;)


så här?? 9.22 201m 69cc 95 oktan 138 kg total vikt

OBS ingen finnig 15åring:gnissla men önskar ibland att man vore:D

mvh
 

Bifogat

  • normal_DSC_0118.jpg
    normal_DSC_0118.jpg
    49.5 KB · Visningar: 96
  • normal_DSC_0113.jpg
    normal_DSC_0113.jpg
    50.2 KB · Visningar: 106
  • 27 hp rt.jpg
    27 hp rt.jpg
    237.8 KB · Visningar: 115

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
så här?? 9.22 201m 69cc 95 oktan 138 kg total vikt

OBS ingen finnig 15åring:gnissla men önskar ibland att man vore:D

mvh


Bra med effekt i den :tummenupp Vad är slutfarten på en hyfsad repa? Vad är det för något? Ram, motor mm?
 

moddlaren

Guest
drygt 104 km på 201m toppfart efter ca 400m ligger på ca 140km.

ramen är en sönderborrad honda MB5 ram samt en cr125 alusving hjulen är special bygda av blandade delar från downhill cykel, fiddy, samt special tillverkade ekrar från mörkaste småland i bakhjulet och smidda ekrar från switzerland i framhjul. tot byggkostnad under 2 år ca 50,000:-

mopparna är jävligt rappa dom första 100 metrarna där är många mc piloter som är lite förvånade när dom inte blir av med moped jäveln vid sin sida:va

i uppsala går en gilera på 88cc som klara 201 på 8,2 äter nitro o har toppfart på 129km på 201.
toppspeeden ligger på 168km på 600 meter

skotrarna (variomat) är nere i 5,2 sek ca 130 km på 201m

http://www.youtube.com/watch?v=T6bEDncOvwg

http://www.youtube.com/watch?v=QvXOWtcWRI4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cle7RzhD8is&feature=related
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...i uppsala går en gilera på 88cc som klara 201 på 8,2 äter nitro o har toppfart på 129km på 201.
toppspeeden ligger på 168km på 600 meter

Den Gileran såg och imponerades jag av på Lunda i somras, har även länkat till filmer från den stripdagen där bla den Gileran syns och hörs. Imponerande bygge!
Gileran dyker upp bla 03:40, 11:10 och 11:40
http://www.youtube.com/watch?v=H-QwguMhQig

...skotrarna (variomat) är nere i 5,2 sek ca 130 km på 201m...

De siffrorna låter oförenliga.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Den Gileran såg och imponerades jag av på Lunda i somras, har även länkat till filmer från den stripdagen där bla den Gileran syns och hörs. Imponerande bygge!
Gileran dyker upp första gången 03:40
http://www.youtube.com/watch?v=H-QwguMhQig

De siffrorna låter oförenliga.

japp du har rätt 150 meter skall det vara på skoter ,,variomat,,


Rolf har byggt på den motorn i många år o som vanligt är just kopplingen ett aber då moppar har så små koplingar.

den går på 40-60 nitro-metanol



här finns en av mina lösningar

http://www.twostrokerider.se/bygg-din-egen-torrkoppling/

till min nya nitro 69cc räser moppe..
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    43.9 KB · Visningar: 64
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top