engström1
Autosolemio
- Gick med
- 16 Sep 2010
- Ort
- Bromma
- Hoj
- Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du slipper utmatningssprickor/brott i dess infästningar mot ramen.Varför använda kulleder till fästet av sadeln? Finns INGEN anledning till detta.
Särskilt aktuellt i detta fall med en gravt obalanserad v-twin!
Ja, men tydligen godtagbara visavi projektet som helhet. Ola bestämde i detta fall.Att bakdämparen är monterad "snett". Borde skapa onödiga påfrestningar i infästningen av den samma.
S1000RR? Andra beslut/beslutsfattare/målgrupper!
Titta på ER-6 och MT-03, båda har asymetriskt placerade bakdämpare.
Dock ej snedställda, men båda ger ändå asymetriska laster på ramen.
Funkar väl ok?
Finns även framgafflar med fjäder i ena benet och dämpningen i andra!
Låter helt sjukt första gången man hör det.
Men när man tänker efter så är det kanske inte så dumt.
Benen har ju rund profil men de absolut största påfrestningarna är rakt fram och bak.
Detta innebär att sidostyvheten är underutnyttjad, man borde göra gaffeln vekare i
sidled för att optimera denna.
Alternativt nyttja överstyvheten till att ta upp sidoflex från singelfjäder och dämpare!
Man sparar både vikt, pengar och montagetid!
Men.....varför kör inte alla tillverkare med singelköret då rå?
Har jag tänkt för snabbt nu igen?
/e
Last edited: