Snygga detaljer & lösningar på hojbyggen

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man kan sammanfatta denna tråd med en bild!
View attachment 349649
britten v1000
Nä, det kan du inte.
:mattias
Läs igenom första inlägget igen.
"Fokusering på detaljerna nu.
Hela byggen presenteras i andra trådar."

Dessutom är det högst tveksamt ifall Brittens hojar klassas som byggen. De är ju snarare produktionshojar.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vart finns alla hemmabyggda racehojar, undrar jag? Väldigt mycket "caféracer"-hojar och "ratbikes" här på SH:s hojbyggedel nuförtiden...
Kafferäser och råtthoj kan man bygga till en vettig penning. Ska man bygga "racehoj" så springer lätt kostnaderna iväg ganska mycket.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ola Stenegärd har gjort den, gotländsk designer på BMW:
View attachment 349624

...

/e

Den hojen var riktigt läcker med schyssta detaljer! :tummenupp Gillar bla bromsvätskehållaren!

Är själv lite nöjd med hur jag enkelt har nyttjat biltemas lykthållare som har tre hål i olika storlekar, dessa har jag nyttjat till fullo för lykta, blinkers och tändlås... Ingen rocket-science men iaf :) Gammal bild, lite mer städat idag runt om.

xxx.JPG
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Grymt.

20110811-DSC_0039.jpg
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ola Stenegärd har gjort den, gotländsk designer på BMW:


:tummenupp

/e

En hel del häftiga detaljer, men även en hel del grejer som jag ställer mig sjukt frågande till.
-Varför använda kulleder till fästet av sadeln? Finns INGEN anledning till detta. En liknande fackverksuppbyggnad som på svingen hade varit bra mycket snyggare.
-Att bakdämparen är monterad "snett". Borde skapa onödiga påfrestningar i infästningen av den samma.

Sen undrar jag varför ISRs bromspumpar ska vara så sjukt fula och framförallt fästet av den. Ser ut att vara dimensionerat för att kunna lyfta ett 24 meters Scania-ekipage, är emot all "överdimensionerad" design. (och nu får jag väl ducka ordentligt för alla som påpekar att ISR är det enda rätta...) Men kan kontra med att ISRs skivor ser riktigt bra ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En hel del häftiga detaljer, men även en hel del grejer som jag ställer mig sjukt frågande till.
-Varför använda kulleder till fästet av sadeln? Finns INGEN anledning till detta. En liknande fackverksuppbyggnad som på svingen hade varit bra mycket snyggare.
-Att bakdämparen är monterad "snett". Borde skapa onödiga påfrestningar i infästningen av den samma.

Sen undrar jag varför ISRs bromspumpar ska vara så sjukt fula och framförallt fästet av den. Ser ut att vara dimensionerat för att kunna lyfta ett 24 meters Scania-ekipage, är emot all "överdimensionerad" design. (och nu får jag väl ducka ordentligt för alla som påpekar att ISR är det enda rätta...) Men kan kontra med att ISRs skivor ser riktigt bra ut.

I det här fallet ger ju konstruktionen av bakramen med sina kulleder, möjlighet att kunna justera såväl sitthöjd som bakstänkans klarning till bakhjulet.
Men choppers är ju sällan strikt funktionella, man kan ofta hitta lösningar på dem som är mer design än funktion. Men den här choppern tycker jag var mer funtionell än snittet.

ISR:s delar tycker jag dock ofta är väldigt fokuserade på funktion, mindre på design. Dock kan jag som stamkund konstatera att det ibland saknas lite ergonomi. ISR-pumpar funkar tex ofta bäst om man har normala, eller ännu hellre, stora händer.
Jag tycker inte att ISR pumpar är överdimensionerade, isf skulle de vara tunga. Pumpen på bilden har en feature som är mycket uppskattad i racing. Förutom att den är lätt, är den hållfasthetberäknad så att om man kraschar, så är weakest link vald så att man då ofta bara behöver byta handtag, utan att behöva byta eller lufta pumpen.
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
ISR:s delar tycker jag dock ofta är väldigt fokuserade på funktion, mindre på design. Dock kan jag som stamkund konstatera att det ibland saknas lite ergonomi. ISR-pumpar funkar tex ofta bäst om man har normala, eller ännu hellre, stora händer.
Jag tycker inte att ISR pumpar är överdimensionerade, isf skulle de vara tunga. Pumpen på bilden har en feature som är mycket uppskattad i racing. Förutom att den är lätt, är den hållfasthetberäknad så att om man kraschar, så är weakest link vald så att man då ofta bara behöver byta handtag, utan att behöva byta eller lufta pumpen.

Bra att veta är om ISR angående racing feature, det är helt okej om skiten läcker efter 1 vecka. Att det glappar som satan överallt är också racing. Att justeringen inte funkar som tänkt är också racing.

Att acke lovar att återkomma flera gånger kan också anses som racing....:dummer
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra att veta är om ISR angående racing feature, det är helt okej om skiten läcker efter 1 vecka. Att det glappar som satan överallt är också racing. Att justeringen inte funkar som tänkt är också racing.

Att acke lovar att återkomma flera gånger kan också anses som racing....:dummer

Det där låter som ett garantiärende. Jag har hittills inte haft några läckor eller glapp på mina grejor, de äldsta är från 1996.
Men jag har inte radialpumpen, den har jag ingen egen drifterfarenhet av.
Från egen erfarenhet vet jag dock att Acke och hela ISR ofta har fullt upp, så om jag inte fått svar i tid, så ringer jag igen.

Mitt inlägg var inte avsett att försvara ISR, det var mer ett inlägg gällande åsikten att pumparna dimensionerats för att lyfta 24-meters långtradare.
Mitt råd är att du ringer Acke igen, jag är övertygad om att han inte har för avsikt att strunta i ditt ärende, ej heller att det ska läcka eller glappa öht.

Själv får jag ofta ringa och påminna när jag upplever att mitt ärende kan ha glömts bort. Det gäller fö inte bara ISR. Jag har fn 4 olika beställningar som nu är kraftigt försenade (snitt 2 månader). Det är just nu firmor i Tyskland, USA, Sverige.
Mitt intryc är att high perf-firmor i hojbranschen, i synnerhet de med fina produkter, ofta draggar. Det räcker med att ngn top fuel-stall eller känt team, hojbyggare, hojtillverare hör av sig och lägger en stororder som helst sa vara klar "igår". Så vips skjuts alla ordrar och ärenden från oss småkunder framåt några veckor. Rekordet var mina cylindrar från Axtell, 6 månaders försening.
Det är enligt min erfarenhet samma hos motorbyggare, portare, tillverkare av racingdelar etc.

Men det är nog olyckligt att jag ska klä skott för din ilska här, jag är trött på att hamna i försvarsposition för tredje part. Det är bättre att ta sånt med tillverkaren, istället för att utnyttja mina inlägg för att få häva ur sig saker som borde sägas till motparten i frågan.
Har man nått vägs ände, dvs motparten anser ärendet avslutat och inte vill lösa problemet, då kan det ju vara motiverat att ge bad will på forum. Men helst inte ens då kopplat till mina inlägg, ty då tvingar du mig att ta ställning och lägga gratistid på att svara i ett ärende jag inte känner till. Det är energi som jag då istället inte lägger på tex ett nytt inlägg i min byggtråd.
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...-Varför använda kulleder till fästet av sadeln? Finns INGEN anledning till detta. En liknande fackverksuppbyggnad som på svingen hade varit bra mycket snyggare.
-Att bakdämparen är monterad "snett". Borde skapa onödiga påfrestningar i infästningen av den samma...

Kan tänka mig att om man jobbar som designer där ALLT man formger ska stötas och blötas i kommitéer kan det var skönt att göra nå't bara för att det faller en in. Helt utan fördomar :)hihi) gissar jag att det är etter värre i Düskland där en biljon Herr Doktor Ingenjör ska tycka och tänka om alla detaljer.

Vad gäller den snedställda coilovern så borde det väl inte bli mer påfrestningar än normalt, om geometrin och infästningar är anpassat.

Själv tycker jag Adam Nestors "Madam Guzzi" är full av fantastiska detaljer som samverkar till en suverän helhet:

Madame-Guzzi-built-by-Adam-Nestor-winner-of-Special-Award-in-Styling-Finish-Motorcycle-with-Biker-Girls-at-Custom-Chrome-Show-2011-2.jpg


Sök på nätet så finns det mycket schyssta detaljbilder på hojen.


Här är en porrig bild från Falcon Motorcycles boardtrackinspirerade Kestrel:

23002g.jpg

72001n.jpg


Jag får fan spontanutlösning när jag ser det där länkaget!
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det där låter som ett garantiärende. Jag har hittills inte haft några läckor eller glapp på mina grejor, de äldsta är från 1996.
Men jag har inte radialpumpen, den har jag ingen egen drifterfarenhet av.
Från egen erfarenhet vet jag dock att Acke och hela ISR ofta har fullt upp, så om jag inte fått svar i tid, så ringer jag igen.

Mitt inlägg var inte avsett att försvara ISR, det var mer ett inlägg gällande åsikten att pumparna dimensionerats för att lyfta 24-meters långtradare.
Mitt råd är att du ringer Acke igen, jag är övertygad om att han inte har för avsikt att strunta i ditt ärende, ej heller att det ska läcka eller glappa öht.

Själv får jag ofta ringa och påminna när jag upplever att mitt ärende kan ha glömts bort. Det gäller fö inte bara ISR. Jag har fn 4 olika beställningar som nu är kraftigt försenade (snitt 2 månader). Det är just nu firmor i Tyskland, USA, Sverige.
Mitt intryc är att high perf-firmor i hojbranschen, i synnerhet de med fina produkter, ofta draggar. Det räcker med att ngn top fuel-stall eller känt team, hojbyggare, hojtillverare hör av sig och lägger en stororder som helst sa vara klar "igår". Så vips skjuts alla ordrar och ärenden från oss småkunder framåt några veckor. Rekordet var mina cylindrar från Axtell, 6 månaders försening.
Det är enligt min erfarenhet samma hos motorbyggare, portare, tillverkare av racingdelar etc.

Men det är nog olyckligt att jag ska klä skott för din ilska här, jag är trött på att hamna i försvarsposition för tredje part. Det är bättre att ta sånt med tillverkaren, istället för att utnyttja mina inlägg för att få häva ur sig saker som borde sägas till motparten i frågan.
Har man nått vägs ände, dvs motparten anser ärendet avslutat och inte vill lösa problemet, då kan det ju vara motiverat att ge bad will på forum. Men helst inte ens då kopplat till mina inlägg, ty då tvingar du mig att ta ställning och lägga gratistid på att svara i ett ärende jag inte känner till. Det är energi som jag då istället inte lägger på tex ett nytt inlägg i min byggtråd.

Självklart var mitt inlägg inte imot dig, ville bara informera om att ISR bara inte är guld och gröna skogar.

Ibörjan var det ett garantiärende, där dom hade bytt leverantör osv. När jag fick dom uppdaterade bitarna trodde man att allt skulle bli tätt. Men döm till min förvåning när jag kom till garaget efter en vecka. Och bromsvätska hade runnit på motivlacken...

Fick nya bitar av ISR några gånger ( Fick ringa och tjöta varje gång själv) Sedan blev förklaringen att jag hade köpt race prylar och det skall vara så.

Jag har valt att köpa två handtag för nästan 8000sek och jag tycker att man kan ha lite mer förväntningar än förstörd motivlack och rappliga handtag

Efter det valde jag att lägga ut en video på ISR´s facebook samt youtube där jag visar hur mycket glapp det är i prylarna.

Detta svar fick jag av en medarbetare på ISR:

Vår facebook side er ikke til for skit kasting, det burde gå an å snakke om saken som voksene folk. Om det kommer mer slikt matrial fra deg vil det bli slettet med en dang. mvh Knut ISR
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Fokusering på detaljerna nu."

Diskussioner om tillverkare och deras för/nackdelar kan vi väl ta i en annan tråd och i denna försöka fokusera oss på snygga detaljer och lösningar på olika hojbyggen.
:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Självklart var mitt inlägg inte imot dig, ville bara informera om att ISR bara inte är guld och gröna skogar.

Ibörjan var det ett garantiärende, där dom hade bytt leverantör osv. När jag fick dom uppdaterade bitarna trodde man att allt skulle bli tätt. Men döm till min förvåning när jag kom till garaget efter en vecka. Och bromsvätska hade runnit på motivlacken...

Fick nya bitar av ISR några gånger ( Fick ringa och tjöta varje gång själv) Sedan blev förklaringen att jag hade köpt race prylar och det skall vara så.

Jag har valt att köpa två handtag för nästan 8000sek och jag tycker att man kan ha lite mer förväntningar än förstörd motivlack och rappliga handtag

Efter det valde jag att lägga ut en video på ISR´s facebook samt youtube där jag visar hur mycket glapp det är i prylarna.

Detta svar fick jag av en medarbetare på ISR:

Vår facebook side er ikke til for skit kasting, det burde gå an å snakke om saken som voksene folk. Om det kommer mer slikt matrial fra deg vil det bli slettet med en dang. mvh Knut ISR

Ja jag såg att du har lagt upp din film ISR-skit här på SH också.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?196811-Gsxr-1100-turbo-projekt/page28
Jag förstår dock inte vad det är för "glapp", dödgången i filmen ser ju helt normal ut i mina ögon. I synnerhet som justeringen står. Det är ju rejshandtag, gjorde för stumma slangar och ok. Alla såna här pumpar har en dödgång först, ty i det yttersta läget kommunicerar bromssystemet med nivåkärlet, kolvarna i oken "flyter". kolven måste röra sig en sträcka för att blockera porten. Som din justering står, så har du största utväxlingen, dvs handtaget rör sig i detta läge lång väg för en given förflyttning av pumpkolven. Således blir även dödgången större. Dessutom är ditt handtag på filmen justerat så att det ligger så nära styret som möjligt.

Det är fler än du som har problem med svettande nivåslangar till bromsok kan jag säga. Vet fler som köpt nivåslangar av racetyp till sina bromsok, och de har svettats eller läckt. Och det är slangar som sålts just för ändamålet.Så endera är det sammansättningen av bromsvätskor som blivit tuffare mot transparenta slangar, eller så är det generellt trickigt med transparenta slangar till detta.
Jag vet bara att det är flera i vårt garage som haft problem med såna här slangbehållare (köpta från andra firmor än ISR), många har gått tillbaks till små plastbehållare med lock.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"Fokusering på detaljerna nu."

Diskussioner om tillverkare och deras för/nackdelar kan vi väl ta i en annan tråd och i denna försöka fokusera oss på snygga detaljer och lösningar på olika hojbyggen.
:)

Det här ska inte bli ngn långbänk, men sakfrågan (vad som är fel på oket) intresserar mig, och det handlar ju faktist om detaljer nu. Hållbara nivåslangar och avancerade bromspumpar tex.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ja jag såg att du har lagt upp din film ISR-skit här på SH också.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?196811-Gsxr-1100-turbo-projekt/page28
Jag förstår dock inte vad det är för "glapp", dödgången i filmen ser ju helt normal ut i mina ögon. I synnerhet som justeringen står. Det är ju rejshandtag, gjorde för stumma slangar och ok. Alla såna här pumpar har en dödgång först, ty i det yttersta läget kommunicerar bromssystemet med nivåkärlet, kolvarna i oken "flyter". kolven måste röra sig en sträcka för att blockera porten. Som din justering står, så har du största utväxlingen, dvs handtaget rör sig i detta läge lång väg för en given förflyttning av pumpkolven. Således blir även dödgången större. Dessutom är ditt handtag på filmen justerat så att det ligger så nära styret som möjligt.

Det är fler än du som har problem med svettande nivåslangar till bromsok kan jag säga. Vet fler som köpt nivåslangar av racetyp till sina bromsok, och de har svettats eller läckt. Och det är slangar som sålts just för ändamålet.Så endera är det sammansättningen av bromsvätskor som blivit tuffare mot transparenta slangar, eller så är det generellt trickigt med transparenta slangar till detta.
Jag vet bara att det är flera i vårt garage som haft problem med såna här slangbehållare (köpta från andra firmor än ISR), många har gått tillbaks till små plastbehållare med lock.

God morgon Jörgen, Roligt att du orkar svara.

Glapp:
I filmen visas bara "innan den börjar komprimera" det glappar även "upp och ner" dvs för stora toleranser.
Det sitter stålomspunnen slang på kopplings handtaget som i filmen visas.
Angående justeringen, så blir det ingen skillnad på min och max. Och handtaget står ej så nära det kan komma styret utan i mitten.

Bromspumpen är värre, där ser man att prylen man skall trycka på kolven i pumpen ligger långt ifrån. Som följd blir glappet innan kolven äns rör sig väldigt stort. även här glappar det "upp och ner" som följd så hoppar och far handtaget på tomgång. Något som många har reagerat ute på mässor.

Slangar som svettas:
Säljer man ett handtag och tillhandahåller slang som skall passa dito, så bör det vara tätt mer än en vecka. Något de borde skriva på sin hemsida. Acke testade även den nya slangen innan han skickade den till mig. Skulle vara problem fri..

Lösningen för mig blev att öppna plånboken och låta rolle rotax göra behållare i sin maskinpark, som skruvas fast där tidigare banjo satt.

Önskedrömmande vore att acke tog tillbaka handtagen och kollade överglapp och justering. Och skickade ett par nya handtag med inbyggd bromsvätske behållare (21-012-OA)

Edit:
Nu när jag förhandsgranskade det jag skrev så låter det nästan som om jag hoppar på dig, men det är imot ISR och absolut inte dig:pannkyss
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
I det här fallet ger ju konstruktionen av bakramen med sina kulleder, möjlighet att kunna justera såväl sitthöjd som bakstänkans klarning till bakhjulet.
Men choppers är ju sällan strikt funktionella, man kan ofta hitta lösningar på dem som är mer design än funktion. Men den här choppern tycker jag var mer funtionell än snittet.

ISR:s delar tycker jag dock ofta är väldigt fokuserade på funktion, mindre på design. Dock kan jag som stamkund konstatera att det ibland saknas lite ergonomi. ISR-pumpar funkar tex ofta bäst om man har normala, eller ännu hellre, stora händer.
Jag tycker inte att ISR pumpar är överdimensionerade, isf skulle de vara tunga. Pumpen på bilden har en feature som är mycket uppskattad i racing. Förutom att den är lätt, är den hållfasthetberäknad så att om man kraschar, så är weakest link vald så att man då ofta bara behöver byta handtag, utan att behöva byta eller lufta pumpen.

Justeringsbiten kan jag hålla med om till viss del, men räknade bort den av samma anledning du senare nämner; customhoj.

Att inte sumpa hela pumpen utan bara ett handtag löser väl de flesta tillverkare med en brottanvisning på handtaget. Hur pumpen ser ut i övrigt om man bortser från fästet (som jag avsåg hålla för ett 24-meters ekipage) har jag inget att anmärka på, förutom rent estetiska delar, men åter igen håller jag med dig där; eftersom det är rejsprylar kan man tumma där.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan tänka mig att om man jobbar som designer där ALLT man formger ska stötas och blötas i kommitéer kan det var skönt att göra nå't bara för att det faller en in. Helt utan fördomar :)hihi) gissar jag att det är etter värre i Düskland där en biljon Herr Doktor Ingenjör ska tycka och tänka om alla detaljer.

Vad gäller den snedställda coilovern så borde det väl inte bli mer påfrestningar än normalt, om geometrin och infästningar är anpassat.

Sant sant.

Fästet på dämparen kommer behöva röra sig i 3 leder istället för 2 (tänk hur dämparen/fästet kommer se ut maximalt intryckt). Säkert inget problem i sig, men man måste säkerställa att lagringen i dämparen klarar detta. Men det är snyggt!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En detalj; gillar verkligen framlampan och dess fäste på MadMagnus kz440-tracker/brat.

attachment.php
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top