Snygga skruvar. Var köper man det?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Många skruvskallar har blivit så skitiga, oxiderade (tror jag) och slitna att de liksom förfular hela hojen. Någon som vet var man kan köpa såna här snygga BMW-skruvar? Finns några andra alternativ än BMW-original som är skitdyrt?

Bifogat

• Skärmavbild 2016-12-25 kl. 15.54.23.jpg
    Skärmavbild 2016-12-25 kl. 15.54.23.jpg
    19.1 KB · Visningar: 108
  • Skärmavbild 2016-12-25 kl. 15.55.24.jpg
    Skärmavbild 2016-12-25 kl. 15.55.24.jpg
    14.2 KB · Visningar: 104

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
-sifvert skruv AB har en del torx, även om de inte har samma ytbeläggning som de på bilden.
Problemet med mc- och biltillverkare är att de i princip specificerar sina egna skruv inom koncernen så att få tag på exakt likadana som inte är BMW original blir nog svårt.
Dock en fråga; har du kollat med återförsäljare redan vad original kostar?
-Jag köpte kåpskruv till min förra BMW och de kostade under 10-kronan per styck så de är ju inte med säkerhet skitdyra.

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Yamaha MT-10
En bra grej kan också vara att kolla så du köper rätt hårdhet på bult ifall vissa av dom skall dras med moment. Det visste du säkert men jag kastar in det endå :tungan

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sebeärr ärr ärr
Lightech säljer eloxerade skruvset i olika färger och till en drös med mcmodeller ,kanske något att överväga? Hardparts AB kan ta in till sverige ,alternativt beställ själv från england eller italien (biligare vissa gånger beroende på valutakursen ).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Läs på om mått så blir det lättare att söka = kan du rätt söktermer finns allt o lite till. Det lilla antal du ska ha kommer inte kosta dig särskilt mycket, jag har lagt ner mer på att konvertera RC-heli och bil till torx än så :tummenupp

dwci3.jpg

wkgln.jpg

20151219-185051-1.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jaså, BMW har börjat köpa in skruvarna där man monterar ihop hojen...? Undermålig thailändsk ytbehandling, måhända...?

Precis som någon redan nämnt, det kan vara svårt att hitta exakt rätt dimensioner även hos stora grossister som Sifvert. OEM-tillverkare använder sin egen standard och då kan priset dra iväg rejält. I så fall kan du lika gärna köpa riktiga skruvar på en gång, i ett material immunt mot korrosion:

http://www.poggipolini.it/en/catalog.html

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vao!!!! Trodde bara det var jag som plöjt ned 10,000 på en hottad Erevo.

Hehe nja, eller vänta nu.. nej men det går i vågor det där hur mycket man pysslar. Till sommaren tänkte jag låna en giftig spec. jag fann på nätet = Edition asfalt.

On topic:

Visst gör säkert tillverkare unika produkter, mer eller mindre, men "visuella" skruvar för kåpor och annat utsatt för väder och vind faller nog inte under detta alltför ofta.

Biltema säljer skruvkit för kåpglas och.. :glömdet

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW

Bifogat

• torx-socket-head-cap-screw.jpg_350x350.jpg
    torx-socket-head-cap-screw.jpg_350x350.jpg
    11.6 KB · Visningar: 27
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jo jag kollade det. Mellan 20-40 kr styck.

Köp dubbel uppsättning så att du har fräscha hemma nästa gång de nya har blivit lite smutsiga. Med lite oflyt kan även en ny få en repa när man monterar så det bästa är nog att ta hem ytterligare några på en gång.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
I regel enklare att kontrollera förkortningar om du ska slå i listor, översättningarna från dessa kan variera något. På svenska blir det ungefär torxskruv med cylindrisk skalle eller maskinskruv med cylindrisk skalle och torxgrepp.

Strulet är att varianter på benämningar som nämnda invändig torx används, torx, torxfattning o.s.v..

Kopierar du texten från sprängskissen eller var du nu hitta den och kör en ebay eller motsvarande så kommer du se hur stor marknaden är, sen gäller det bara att speca den korrekt efter specifikationer och önskemål.

Tänk på att angivna dimensioner skiljer sig åt beroende på skruv, ex. om man mäter längden enbart på gängor eller hela skruven, kan skilja sig mellan olika längder och då normalt upp till och fr.o.m., helgängad eller ej o.s.v..

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...