SO/NM 2009: Våler

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Och när man läser detta verkar det ju inte lika solklart längre vem som gjort fel....
http://www.highsider.se/page26.html#090823_madalexsegrare

Rachid har ju bara skrivit vad Mike säger men det har ju aldrig handlat om det. Mike säger att man inte får ha eftermarknadspump i SO och att vi borde veta det. Men det vet vi, det har vi vetat hela tiden, det var ju det som var budskapet vi fick hela tiden, vi får inte poäng i SO om vi kör med något annat än orig. pump. Det fördes in på listan i besiktningen vem som hade annan pump och vi fick skriva på ett papper efter kval 1 och park famé om att vi hade annan pump så de skulle ha koll på det för poängens skull. Tydligen verkar det som att det var ett eget påhitt som besiktningen hittat på för juryn säger sig inte ha fått veta det föränn det var 1 timme kvar till race. Tävlingsledare Harald hänvisar till juryn som hänvisar till reglemente och ingen tar ansvar för den felaktiga infon.

Nu pågår besiktningens nästa käpphäst, vikten. Vågen har nu i tur och ordning visat 175, 171 och nu sist 172,5 kg för Backlund och den homologiserade vikten minus 12 kg är att hans hoj minst måste väga 177 kg. I tidigare tävlingar har man tagit hänsyn till mätfel i vågar och räknat av några procent men nu var inte Lodnert här och kunde styra upp det här så nu står det 172,5 kg i pappren för backlund. Skulle förvåna mig om inte juryn diskar honom. Det roliga med det här med vikterna är ju att Hondan bara behöver väga 169 kg så där är det aldrig några problem med den saken. Däremot har ju hondan problem med ljudkravet men några ljudkrav verkar det inte finnas alls här. Som vanligt, vissa regler är viktiga och andra inte.

Själv krascha jag i andra racet efter att min orig. bromspump som lever sitt eget liv tyckte att vi skulle bromsa en stund till in i sista svängen....
Tur att jag redde ut första situationen den satte mig i när det kasta till i hela cykeln i 200 och det höll på att gå rejält på tok. Mårtensson har tydligen en bra film på det kastet som det ska bli kul att se sen.

Nu ska vi packa ihop..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Rachid har ju bara skrivit vad Mike säger men det har ju aldrig handlat om det. Mike säger att man inte får ha eftermarknadspump i SO och att vi borde veta det. Men det vet vi, det har vi vetat hela tiden, det var ju det som var budskapet vi fick hela tiden, vi får inte poäng i SO om vi kör med något annat än orig. pump. Det fördes in på listan i besiktningen vem som hade annan pump och vi fick skriva på ett papper efter kval 1 och park famé om att vi hade annan pump så de skulle ha koll på det för poängens skull. Tydligen verkar det som att det var ett eget påhitt som besiktningen hittat på för juryn säger sig inte ha fått veta det föränn det var 1 timme kvar till race. Tävlingsledare Harald hänvisar till juryn som hänvisar till reglemente och ingen tar ansvar för den felaktiga infon.

Nu pågår besiktningens nästa käpphäst, vikten. Vågen har nu i tur och ordning visat 175, 171 och nu sist 172,5 kg för Backlund och den homologiserade vikten minus 12 kg är att hans hoj minst måste väga 177 kg. I tidigare tävlingar har man tagit hänsyn till mätfel i vågar och räknat av några procent men nu var inte Lodnert här och kunde styra upp det här så nu står det 172,5 kg i pappren för backlund. Skulle förvåna mig om inte juryn diskar honom. Det roliga med det här med vikterna är ju att Hondan bara behöver väga 169 kg så där är det aldrig några problem med den saken. Däremot har ju hondan problem med ljudkravet men några ljudkrav verkar det inte finnas alls här. Som vanligt, vissa regler är viktiga och andra inte.

Att det ska vara så djevla svårt att köra på kapp....:va
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
:
Att det ska vara så djevla svårt att köra på kapp....:va

Tydligen. 15st i mål. Kom med mer info nu, ni som var där..

1 5 Alexander Lundh 20 20:22.271 5 [5:21.670] 15 [15:00.600]
2 61 Daniel Kubberöd 20 20:29.164 5 [5:22.016] 15 [15:07.147]
3 21 Andreas Mårtensson 20 20:34.537 5 [5:26.284] 15 [15:08.252]
4 56 Nicklas Cajback 20 20:35.952 5 [5:21.387] 15 [15:14.564]
5 93 Jimmi Lindén 20 20:40.094 5 [5:23.224] 15 [15:16.869]
6 74 Björn Rasmussen 20 20:57.671 5 [5:30.433] 15 [15:27.237]
7 64 Tor Erik Plassen 20 20:59.490 5 [5:31.967] 15 [15:27.522]
8 55 Anders Lilja 20 21:13.427 5 [5:31.976] 15 [15:41.450]
9 11 Christer Andersson 20 21:14.806 5 [5:33.235] 15 [15:41.570]
10 73 Tom Rasmussen 20 21:24.290 5 [5:36.479] 15 [15:47.810]
11 95 David Andersson 20 21:32.600 5 [5:32.902] 15 [15:59.697]
12 34 Marcus Bergsten 19 20:51.565 5 [5:47.724] 14 [15:03.840]
13 174 Roger Hansson 19 20:52.595 5 [5:44.590] 14 [15:08.004]
14 12 Thierry Rudjord 19 21:01.915 5 [5:49.625] 14 [15:12.289]
15 66 Christian Åkerlund 19 21:08.358 5 [5:49.091] 14 [15:19.266]

16 30 Petter Jansson 5 5:22.499 5 [5:22.499] 0 []
17 31 Allan H Christiansen 5 5:31.212 5 [5:31.212] 0 []
18 666 Robert Gull 5 5:32.985 5 [5:32.985] 0 []
19 65 Ole Björn Plassen 5 5:36.544 5 [5:36.544] 0 []
20 24 Niklas Sjöstrand 5 5:36.874 5 [5:36.874] 0 []
21 77 Benjamin Björnsen 5 5:37.231 5 [5:37.231] 0 []
22 41 Norvald Haaland 0 0.000 0 [] 0 []
23 45 Kim A Sletten 0 0.000 0 [] 0 []
24 14 Filip Backlund 0 0.000 0 [] 0 []
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det där är mer info än vad vi som var där fick innan vi åkte vid sjutiden iaf.
Var hittar du den där listan, jag får inte upp den på mylaps?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det där är mer info än vad vi som var där fick innan vi åkte vid sjutiden iaf.
Var hittar du den där listan, jag får inte upp den på mylaps?

Hmmmm. det var inte den listan som låg uppe vid 4-tiden idag. Då var Filip etta, och om jag inte minns alldeles galet Cajback nia....
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hmmmm. det var inte den listan som låg uppe vid 4-tiden idag. Då var Filip etta, och om jag inte minns alldeles galet Cajback nia....


Blev orolig JAG gjort fel:D

Den listan är allt jag sett.
Kan jag ta för givet Fille vann (?) men efter kört med PP tanklock och begagnad luft i däcken, så blev han diskad, tillsammans med ett gäng andra som lackat hojen i fel färg eller nått.

Kalle-Anka Cup... eller inte... detta SUGER.
Dålig info, blandade Mylaps resultat... ingen som fattar nått...
Å jag sitter ändå framför datorn.

Top 10 i Norska mästerskapen (???????)
Har dem valt 2 olika bestraffningar om man kör med för lätt hoj/broms???

1 14 Filip Backlund 20 20:16.109 5 [5:16.202] 0 [] 15 [14:59.906]
2 5 Alexander Lundh 20 20:22.271 5 [5:21.670] 0 [] 15 [15:00.600]
3 45 Kim A Sletten 20 20:25.534 5 [5:19.497] 0 [] 15 [15:06.036]
4 41 Norvald Haaland 20 20:27.928 5 [5:19.741] 0 [] 15 [15:08.186]
5 61 Daniel Kubberöd 20 20:29.164 5 [5:22.016] 0 [] 15 [15:07.147]
6 21 Andreas Mårtensson 20 20:34.537 5 [5:26.284] 0 [] 15 [15:08.252]
7 56 Nicklas Cajback 20 20:35.952 5 [5:21.387] 0 [] 15 [15:14.564]
8 93 Jimmi Lindén 20 20:40.094 5 [5:23.224] 0 [] 15 [15:16.869]
9 74 Björn Rasmussen 20 20:57.671 5 [5:30.433] 0 [] 15 [15:27.237]
10 64 Tor Erik Plassen 20 20:59.490 5 [5:31.967] 0 [] 15 [15:27.522]
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Försöker få fram mina individuella varvtider via mylaps som man brukar. Vill ju veta hur fort jag kört och hur många varv jag körde fort mm. Jag lyckas då inte, någon annan som får upp varvtider?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Inte bara på internet som tidtagningen var konstig. Även skärmarna i depån visade fel tider på bland annat mig. I kvalet fick jag en tid som var lite för bra för att vara sann, men ändå inte omöjlig. Efter kvalet ströks den tiden och jag flyttades ner 14 placeringar. Kul.

Fick sedan höra att det hade varit mycket problem tidigare på dagen.

Om inte tidtagningssystemet fungerar bör inte dessa visas i depån! då borde det vara upp till föraren att lita på sin laptimer alternativt ha en depåpersonal med stoppur och snabb tumme.!

Gällande bromspumpshysteriken, så hänger det nog samman med att det var överfullt startfält och att det inte är rätt att någon som bryter mot gällande reglemente startar då någon som följer reglementet blir utkvalad.

Annars var det en grymt kul bana och vi i r600 fick tjejspö igen :D
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Även om jag inte var med på So i Våler i helgen.
Så kan jag ge mig fan på att det är mitt fel allting. :D

Med min telepatiska effekt så har jag fått folk att ha fel bromspumpar och slänga sig i sanden pga av det.
Jag har även med ren magi fått förarna att missförtå vad som gäller med vikt och regler för helgen.
Jag har även hackat hela internet samt alla klockor i norge så att inte tidtagning och publisering på Mylaps fungerar.

Nu handlar ju dom här sakerna om regler, domare och tävlingsledare.
Men hur fungerade resten av helgen, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm. Dom sakerna brukar jag faktiskt fungera strålande på Luffs tävlingar??
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Tidtagningen hade sin kritik ja, vissa gånger funka det och vissa inte... men utöver detta så hade jag jäkligt skoj och tyckte det fungerade okey. Och i STK600 blev inte Andy Pfieffer diskad pga bromspump, den som satt på hans cykel var standard, fast han hade gallfer skivor på cykeln, detta får han ha i STK600 SM/SO reglemmentet men inte i NM/SO så allt berodde på feltolkningar.
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Även om jag inte var med på So i Våler i helgen.
Så kan jag ge mig fan på att det är mitt fel allting. :D

Med min telepatiska effekt så har jag fått folk att ha fel bromspumpar och slänga sig i sanden pga av det.
Jag har även med ren magi fått förarna att missförtå vad som gäller med vikt och regler för helgen.
Jag har även hackat hela internet samt alla klockor i norge så att inte tidtagning och publisering på Mylaps fungerar.

Nu handlar ju dom här sakerna om regler, domare och tävlingsledare.
Men hur fungerade resten av helgen, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm. Dom sakerna brukar jag faktiskt fungera strålande på Luffs tävlingar??

Att allt är ditt fel vet väl alla redan:D:tungan
Se nu till att komma ner till oss i helgen och förgyll våran depå med din närvaro. Glöm inte att preppa Marias hoj lite extra oxå:tummenupp
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men hur fungerade resten av helgen, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm. Dom sakerna brukar jag faktiskt fungera strålande på Luffs tävlingar??

Jag hade en jättebra helg och är totalt sett nöjd med min körning eftersom jag aldrig varit på banan tidigare. Träning på banan hade jag önskar mer av dock, norge envisades patriotiskt med enbart ett träningspass (säkert bara för att svenskarna inte skulle kunna nypa poäng och medaljer för lätt).

Men, det som förvånade mig var att det så långt mellan flaggposteringarna jämnfört med svenska banor, och det var väldigt få funktionärer vid posteringarna.
När någon kraschade så fanns det antingen ingen i närheten som kunde hjälpa till att bärga hojen (det fick förare själva göra många gånger) eller när det faktiskt fanns funktionärer i närheten så såg det ut som att dom faktiskt inte vågade sig fram och hjälpa, antagligen av rädsla för att det inte såg ut som att tempot sjönk under gulflagg.
Men, mest förvånande var startkraschen vid andra Superbike omstarten. Det var väl 5-6 hojar som låg här och där i sandfållan, förare som sprattlade på rygg lite här och där, EN enda funktionär var där och hjälpte. Två-tre ytterligare gick lite lojt mot olycksområdet, t.o.m Rescue bilen hann dit före dom funktionärerna. Sen att Rescue bilen brakade ihop och började ryka vid olycksplatsen var till publiken glädje i all misär eftersom spontana applåder utbröt.

//Nitrous
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Även om jag inte var med på So i Våler i helgen.
Så kan jag ge mig fan på att det är mitt fel allting. :D

Med min telepatiska effekt så har jag fått folk att ha fel bromspumpar och slänga sig i sanden pga av det.
Jag har även med ren magi fått förarna att missförtå vad som gäller med vikt och regler för helgen.
Jag har även hackat hela internet samt alla klockor i norge så att inte tidtagning och publisering på Mylaps fungerar.

Nu handlar ju dom här sakerna om regler, domare och tävlingsledare.
Men hur fungerade resten av helgen, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm. Dom sakerna brukar jag faktiskt fungera strålande på Luffs tävlingar??
Arrangemanget fungera perfekt tycker jag, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm var bra och till och med efter super-krasch 1000 :D varit ute, så körde rookie 600 nästan enligt tidsschemat.
Jag tycker ifs att det inte varit några större problem med något arrangemang i år , men jag tycker att placering av rookie på fredagar inte är bra ( som vissa arrangörer gjort i år ) och jag tror det är sämre för sporten på lite längre sikt.
Vi syns på Luffland för avslutningen av racingen 2009:tummenupp

Försöker få fram mina individuella varvtider via mylaps som man brukar. Vill ju veta hur fort jag kört och hur många varv jag körde fort mm. Jag lyckas då inte, någon annan som får upp varvtider?

Får inte heller fram nåt :va
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Även om jag inte var med på So i Våler i helgen.
Så kan jag ge mig fan på att det är mitt fel allting. :D
...............

Nu handlar ju dom här sakerna om regler, domare och tävlingsledare.
Men hur fungerade resten av helgen, tider, funkisar, skjukvårdare, banvård mm. Dom sakerna brukar jag faktiskt fungera strålande på Luffs tävlingar??

Överlag tycker jag att det fungerade bra. Några saker vi tänkte på när vi satt på läktaren och såg andra klasser köra var bristen av funktionärer och prioriteringarna av var de var placerade. Ut ur den långsamma chikanen mitt framför läktaren är till exempel ett typiskt "highsider" ställe och mycket riktigt blev det en del krascher där men någon funktionär fanns inte i i närhet. Vid något tillfälle fick en fotograf bärga en hoj.

Längs startrakan däremot fanns det ett tiotal personer för att hantera starterna och när väl det var klart så stod de kvar där hela bunten och väntade. Känns som att de kunnat sprida sig och gjort mer nytta.

Som ambulansbil användes en rätt föråldrad volvo 745 och den behöver nog lite extra service nu, började ryka och jag tror till och med att man tömde en brandsläckare i motorutrymmet.

Maten i Norge är ju ett kapitel för sig. Fanns riktig mat till funktionärerna men när Mike försökte fixa så även jag fick äta av den och betala så gick inte det för sig i första taget. Hade kanske gått att tjata sig till men nu hade jag med mig matlådor att värma som jag kunde ta istället. Annars var förarna som inte hade med sig mat hänvisade till mackor och korv vad jag kunde se men jag kan ju ha missat något exklusiv restaurang som låg gömd där i något hörn.:rolleyes:

EDIT: Marcus har skrivit samma, jag skrev egentligen först men det kom lite emellan här på jobbet så jag hann aldrig posta :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
En hälsning från Mike Luff:


"Problemet med att ljuga är om nån kommer på dig så tappar man i förtroende Kapital och det man säger är mindre värd.
Om "någon" fråga t.ex. en besiktnings man eller nån i sekretariatet om dem få köra med en motorcyckel som inte uppfyller regelmente - är det troligt att dem få svar....ja men du få ställer dig sist eller bli diskvalificerat sen!!!
I DONT THINK SO!!

anledning: ingen av dessa funktionärer kan veta vilket beslut domaren och juryn kommer att ta, När dem får veta vem har gjort vad. Besiktning lämna bara en underlag till domarna, som ta beslutet. Inte ens TL veta till 100 att domarna ser på saker detsamma som han.

Ingen förare kan har missat ...inte minst efter allt diskussion i denna forum - att original bromspump gäller i SO.
Det är bättre att erkänna att man tog en rövare eller var för lat att byta än att ljuga som fan och anklaga arrangörer, domare,besiktning för saker som inte har skett.

Till Söndags race hade alla original bromspump...var dem nu hittades, och tyvärr hade inte Petter rätt inställning i sin, inte så konstigt när han inte är van med det....men det är han som valde att köra ändå ingen annan.

2-3 st cycklar av 172 vägt för lätt på Lördag, många vägde samma som dem
brukar....är det fel på vågen då?? Troligtvis en fel bedömning av hur mycket vikt man KAN tappar i form av vätskor (bränsle,olja) och från däcken!!

På Söndag efter Superbike racet var 3st utesluten pga. för lätt. Jättetråkigt
förstås och jag lider med dem, för att jag är övertygat om att denna gången var det pga. att racet fick starter om 2 gånger. ...kan inte kommer ihåg när det hände sist. (tapp av bränsle/däcks rester vikt i första hand tror jag)

Dumma arrangörer? dåliga domare?? nej, bara stackarna som får se till att beslutet tas och är rätt enligt regler så att det inte bli onödiga protester.

Tjippen rakat ut för nåt liknande i vikt väg som är inte lätt förklarat, men till
skillnad från vissa ..trots att han var både ledsen och arg, han var aldrig
otrevligt och ställde frågorna lugnt och sansat och det ska han har kred för.
PJ stod i dörren till sekretariatet och kallat beslutet för en parodi efter besök
hos domarna, när jag frågade vad han menade sa han att han hade frågat mig när han anmälm sig om detta med bromspumpen - DET GJORDE DU INTE PJ, och du vet varför, för att då hade du fått svaret NEJ för att det finns ingen annan svar på den fråga!!

Så vitt jag vet har samtliga beslut i helgen tagits enl. reglerna..är det rätt eller fel av oss då?? Du ger roadracing en dåligt ryckte med dessa ständiga ogrundade klågomål... vem fan ville sponsrar massor av gnällspikar!!

Saken är den att en ryckte i depån bli inte en regel bara för att tillräckligt många förare har sagt det....ställ frågan till rätt person (domaren) och framför allt ta ansvar för dina handlingar.... det kallas för förarens ansvar att känna till dem regler som gäller.

mike luff"


Rapport från söndagens superkrasch 1000 race kommer inom någon timma på highsider.se.

Ang funktionärer så tyckte jag att de gjorde en kämpeinsats. De sprang verkligen fram till förarna för att allt skulle gå så smidigt som möjligt, utan att tveka. Ju mer funktionärer ju bättre är det självklart, men de som var där jobbade på riktigt bra. Det var ju många välbekanta ansikten från Karlskoga som var på plats från KMF som jobbade som funktionärer. Så här mycket spring har jag nog faktiskt aldrig sett.


Som en funktionär ska ha sagt som superkrasch 1000, "Äsch, det var väl inte så farligt, jag brukar stå i Ejes(Gelleråsen)":D
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Svårt att läsa ett reglemente och bara följa det? :)
Kan ju inte heller vara så svårt att ha ETT enda reglemente för all svensk roadracing? Kan man inte göra nått nordiskt reglemente som gäller för alla? Så länge det e lika för alla kan man inte skylla på något.

Problement som jag har märkt är att det har inte funnits någon med tillräckligt stora pungkulor som kan stå på sig under alla förarmöten. När man sitter på ett förarmöte och domarna och tävlingstjosan drar alla regler och tillägg för helgen så kommer det genast protester ifrån förare som tycker att man ska ändra på vissa saker o ting och då blir ju allt bara pannkaka. Ok att vissa regler och saker dem tar upp är helt åt skogen, men fan inte allt. Jag röstar för ett visst antal förare ihop med SVEMO som skriver ett reglemente tillsammans som ska gälla. Inga jävla ändringar och tillägg, utan det ska hållas! Någon som håller med?

Jag sitter hemma, har skit ont i axeln och har skit tråkigt! Så jag var bara tvungen att skriva något jag med! :)


Hare bra boys!
Niko
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top