SO/NM 2009: Våler

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
En hälsning från Mike Luff:
...........massa text............
.........
Mike:
jaja, vi har lite olika syn på vad som har skett och så är det alltid. Jag har aldrig uppsåtligen ljugit men jag menade inte riktigt som du tolkade det.

Fakta är att av de svenska förarna på plats så trodde hälften att vi skulle få köra med eftermarknadspumpar och inte få poäng i SO tills det var en timme kvar till race. Även besiktningspersonalen trodde uppenbarligen det. Jag har väldigt svårt att acceptera att det missförståndet 100% beror på oss förare.
Det kan väl tänkas att det även beror på felaktig och otydlig information, eller?

Men jag lär mig hela tiden, nu i helgen har jag lärt mig att det är ingen idé att tro på ett ord som sägs av någon annan än den som bestämmer, problemet är bara att det aldrig går att få klarhet i vem som bestämmer vad och vem som är ansvarig. Tävlingsledaren Harald hänvisar till Jyry som hänvisar till reglemente och som inte tar ansvar för besiktningspersonal osv. Vad det än gäller så är det alltid "nån annan" som är ansvarig för just den saken.

Grunden för de flesta problem som varit uppe för diskussion den här säsongen är dock att vi har 4 olika reglementen som dessutom tolkas olika vid olika tillfällen och där vissa regler är noga att följa ibland och andra regler viktiga vid andra tillfällen. Här verkar du och jag och alla andra vara helt överrens om att vi behöver ett enda reglemente till nästa år. Vad det ska stå i det däremot tycker vi lite olika om och den diskussionen får fortsätta i nån annan tråd.

Att vi förare blir frustrerade av all den här röran är väl inte så konstigt. Att vi som människor reagerar och handlar olika när vi blir frustrerade är inte heller konstigt. En del bara skiter i allt och åker hem, en del rycker på axlarna och tänker att "det är ingen idé att bry sig" och en del går och surar i depån och pratar med alla andra än de som behöver få veta om att det finns problem.

När jag känner mig orättvist behandlad och blir frustrerad försöker jag göra något åt det och jag försöker att få reda på varför det blivit så och hur det kan undvikas i framtiden. Jag ser inte mig själv som gnällig och jag brukar få höra att jag är en positiv person men det är klart att jag blir less när det aldrig kan fungera som det är sagt.

Du skriver att till söndagens race hade alla original bromspump, det är fel, bara så du vet.

Vågen diffade 4 kg på olika mätningar efter varandra som jag stod och tittade på. Då känns det berättigat att dra av nån procent för mätfel. Men problemet med vikterna ligger ju också i reglementet. Det här med olika vikter för olika hojar är ju hur dumt som helst. Att flera hojar låg för nära gränsen tror jag däremot precis som du beror på att racet startades om och man inte tankade tillräckligt.

Sen har jag väldigt svårt att förstå hur mitt agerande i alla den här röran skulle ge roadracing dåligt rykte? Ska vi sopa problemen under mattan och låtsas att allt är frid och fröjd bara då alltså?

Klart det är mitt ansvar som förare att känna till vilka regler som gäller men hur långt är det meningen att vi ska behöva gå för att få reda på det? Det räcker uppenbarligen inte att läsa reglementet eftersom det tolkas så olika. Jag tror jag ska börja ha en liten miniintervju med TL och domare inför varje tävling och kolla lite vad som gäller just den helgen.

Om jag kommer till Gelleråsen söndag 13 september så får jag köra SO/SC med Brembopumpen? Då får jag bara poäng i Superbike Challange men inte i SO?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag är väldigt nyfiken på mina varvtider från Våler. Hur svårt kan det vara att få upp dem på mylaps? Kom igen nu!!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Köp en Datalogger så kan du tanka ner alla varv med datorn ;) Hihihihi
Med en GPS-laptimer från tex www.laptimer.se så har man alltid alla varv sparade och slipper leta på MyLaps :)

Angående reglementen ska det enligt en obekräftad källa finns ett nytt framtaget som är ute på remiss hos vissa SBK-förare.

De som bara kör SO/SM som träning inför Pro Superbike och inte uppfyller SOC-reglementet borde bara få starta i mån av plats.
 
Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Jag tycker att helgens arrangemang var bra, anläggningen var bra, funktionärer jobbade bra, resultat fanns ute snabbt, vädret va bra, grannar var bra. Det kommer alltid vara något som strular, oavsett vem som arrangerar, vi lever inte i en perfekt värd. All heder till alla som jobbat häcken av sej i Våler, jag hade en djävligt trevlig helg.

/Christer

Ps Föresten kom jag på en sak, Garmin Sucks, vägen genom finnskogen var ingen lek med en MB 309 inkl släp :D

Ds.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag är väldigt nyfiken på mina varvtider från Våler. Hur svårt kan det vara att få upp dem på mylaps? Kom igen nu!!

http://www.mylaps.com/results/showlaps.jsp?id=1276082&perclass=0&pos=17

Jag får upp mina tider men dom är riktigt konstiga!

Vet att jag körde fort i början men den första tiden som garanterat inte stämmer vad kommer den ifrån?

Mina två nästkomande tider är någon sorts dubbeltider. vid ett tillfälle troligtvis vid varv 4 stannade jag på målrakan (till höger innanför konorna vid halkbanan) då min knäpuck hade lossnat och låg på min fot efter att jag tatt i kurbsen. Så en av mina tvåminuterstider stämmer säkert men oavsett så hade jag satt bästa tid om man hade delat varv ett eller två på två varv. Jag fick starta efter mitt varv 6.

Jag var i depå en gång men det är ju varv 8 vilket är markerat med ett P.

Lite surt var det att när kvalet var slut så flyttades man ner 15 placeringar. Men man måste ju kunna lite på skärmen i depån annars har den ju ingen funktion.

Nu gäller det ju ingenting för mig då det är på lek rookie tävling och jag bryr mig inte men hade det varit i sst600 eller sst1000 så hade det ju kunnat vara lite av en skandal?

Att inte lite på laptimern har man ju lärt sig men transpondern ska man väll lita på?? Eller?

/ Oskar
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Med en GPS-laptimer från tex www.laptimer.se så har man alltid alla varv sparade och slipper leta på MyLaps :)

Angående reglementen ska det enligt en obekräftad källa finns ett nytt framtaget som är ute på remiss hos vissa SBK-förare.

De som bara kör SO/SM som träning inför Pro Superbike och inte uppfyller SOC-reglementet borde bara få starta i mån av plats.

Jag har en sån GPS-laptimer som du menar ligger trasig sen jag sprängde motorn på R1an. En kille som säger sig kunna laga den har gett sig på den men det verkar väl gå sådär....

Vanlig laptimer har jag och de tiderna har jag men de har ju en liten tendens att visa fel ibland. Vill se de officiella tiderna.
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Jag tycker att helgens arrangemang var bra, anläggningen var bra, funktionärer jobbade bra, resultat fanns ute snabbt, vädret va bra, grannar var bra. Det kommer alltid vara något som strular, oavsett vem som arrangerar, vi lever inte i en perfekt värd. All heder till alla som jobbat häcken av sej i Våler, jag hade en djävligt trevlig helg.

/Christer

Ps Föresten kom jag på en sak, Garmin Sucks, vägen genom finnskogen var ingen lek med en MB 309 inkl släp :D

Ds.

HAHAHAHA! Den vägen tog vi med förra året. Har också en Germin. En nuvi 350 typ :p
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej till er alla som var i Våler i helgen.
Det här blir nog lite långt kan jag tänka men tröska igenom det och se det som lite kvälls lektyr.
Jag vill och ska försöka sprida lite ljus över några händelser som kanske är oklara för er som deltog eller satt som publik på läktaren vid långsamma chikanen. Jag heter Tomas (medlem i MCK Dalton/Stockholm) och jobbade på postering 1 Alpa dvs. som ”plock” på den nu bort grävda vallen, på inner planen rakt nedanför den långsamma chikanen. Därifrån ”betjänar” vi normalt 3 stycken svängar samtidigt. (På vilken annan bana görs det?!):confused:
Nämligen: post 1 = V svängen efter start-rakan, post 2 = nästa H sväng och
post 5 = den långsamma chikanen.
Men i år ”slapp” vi 2:an tack vare att det fanns fler funktionärer att tillgå.:)
Under alla år (14 i Våler) med undantag av ett fåtal så har jag fått 1-4 stycken helt nya ”rookies” till plock hjälp varje år. Det betyder upplärning på plats med vad allt det innebär. Man/jag hinner inte lära ut allt det jag kan under de få 10 minuters pauser vi får mellan passen. När cyklar är ”ute” på banan finns det inte utrymme för stå och snacka, det tar för mycket koncentration ifrån en’.
Ni har prio 1 för mig. (Vi kan ju missa något allvarligt).
Det jag gör är att ge de ”nya” en lättare snabb kurs i hur man handskas med motorcyklar, förare (skadade eller ej), berättar om löpvägar till och från, var o vad de ska titta efter, personligt skydd mm. Detta gäller endast de funkisar som kommer att jobba tillsammans med mig. Så att så mycket som möjligt bara ska flyta på. Med andra ord en liten crash-course så att ni förare ska kunna få så bra hjälp som möjligt när ni behöver den. Har jag TUR så får jag samma killar/norrmän nästa dag... Nu hade jag ”nya” plock rookies ALLA dagarna:huvet. Mycke’ energi går åt till info.

När någon kraschade så fanns det antingen ingen i närheten som kunde hjälpa till att bärga hojen (det fick förare själva göra många gånger) eller när det faktiskt fanns funktionärer i närheten så såg det ut som att dom faktiskt inte vågade sig fram och hjälpa, antagligen av rädsla för att det inte såg ut som att tempot sjönk under gulflagg.

Jag kan nog ge dig rätt i några påpekanden men har du tänkt på att den funkisen/arna kan ha varit en ”rookie” på sitt första plock-uppdrag någonsin?
Har du aldrig varit osäker inför något nytt?
Angående rädsla. Det handlar inte om rädsla. Det handlar om försiktighet, överblicka läget, hjälpa till utan att själv komma till skada etc. Ibland tar vissa saker längre tid att utföra. Utan ben har vi svårt att hjälpa andra...

Angående gul flagg. Om alla respekterade gulflaggan (särskilt vid ”kort” flaggning, 1 zon gult, alltså!) så skulle ni nog få lite snabbare bärgningar oavsett till vilken bana ni kom.
Förslag: Om alla som åker in i en gul flaggs situation måste räcka upp vänster arm under hela passeringen av den ”gula zonen” så skulle det vara ett bra kvitto på att ni uppfattat flaggen. Då skulle säkert farten sänkas markant, speciellt om det hade hänt i en chikan. Om det skulle vara genomförbart är en annan sak...

Men, mest förvånande var startkraschen vid andra Superbike omstarten. Det var väl 5-6 hojar som låg här och där i sandfållan, förare som sprattlade på rygg lite här och där, EN enda funktionär var där och hjälpte. Två-tre ytterligare gick lite lojt mot olycksområdet, t.o.m Rescue bilen hann dit före dom funktionärerna.

De 2-3 du nämner var nya rookies/ar för den dagen... Och sen är det lite skillnad mellan teori och praktik. Ingen krasch eller avåkning är den andra lik.
Att rescue bilen hann dit före är att den följer efter hela startklungan ett varv runt efter start. Och till postering 1 där ”startkraschen” uppstod är det bara strax över 100 meter. Bilen är lite snabbare än våra ben, ibland. Jag hade tidigare sagt till dem att ta det lite lugnt tills ”damm molnet” har lagt sig OM någonting händer innan de företar sig något – vilket det gjorde...:rolleyes: Dom kunde kanske varit lite snabbare men det är av marginell betydelse enligt mig.
Allt för att ingen av de nya skulle kunna komma i ”kläm”. Jag brukar ha och ta ansvaret för plocket på ”min” postering, så skyll på mig.:)
MEN som ”gammal ringräv” så räknar jag med möjligheten till en startkrasch inte är helt osannolik med rödflagg som följd. Då vi kan röja under mycket lugnare och säkrare former för oss. Vilket också hände. Hade det bara varit exempelvis 2 cyklar inblandade så hade vi säkerligen röjt bort dem under minuten. Vi har bara mellan 40-50 sekunder på oss att röja innan ”ni” är oss in på livet igen = varvtid minus 6-10sek fram till cykel, minus 5sek till lyft resten av tiden 30-45sek har vi på oss att ta oss bort därifrån.:D:D:D
Detta är ingen regel på något vis men det är MITT sätt att jobba på och MIN vision att det inte ska behöva visas gul flagg mer än ett varv. Och till nästa gång ni närmar er så ska det vara klart. Så sporrar och trimmar jag in ”mina” plockkompisar när vi står på Gelleråsen (Ejes).

Ut ur den långsamma chikanen mitt framför läktaren är till exempel ett typiskt "highsider" ställe och mycket riktigt blev det en del krascher där men någon funktionär fanns inte i i närhet. Vid något tillfälle fick en fotograf bärga en hoj.

Jag vet vilket tillfälle du talar om men vi var för tillfället upptagna med arbete i sandfällan på postering 1 efter startrakan. Jag hade inte personal nog för att kunna jobba på både post 1 och 5 samtidigt. Tyvärr, men stort tack till DU engagerad och hjälpsamma fotograf för din insats.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Under Rookie600 racet var det vid två tillfällen som förare lyckades lägga hojen i chikanen, och cyklarna hamnade oturligt ute på den gröna Ö: n av gräs.
Om ni nu har anmärkningar på att bärgningarna tog lite tid, så beror detta på att det helt enkelt inte riktigt fanns tillräckligt stora luckor mellan de fortfarande tävlande cyklarna, så att man kunde ta sig ut med livet i behåll.
Vi försökte över radion höra oss för om det skulle komma en större lucka. Men ack nej!:mad:

Men håll med om att vi hade i alla fall tur med vädret. Nu ska jag tömma skorna på sand!:D:D:D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Mike Luff igen:

"På finalen i Karlskoga kör vi Superbike Challenge där det är tillåten att byta
bromspump.

Dessutom kör vi Scandinavian Open där du inte får byta bromspump. Detta innebär att det bli 2 seperata resultat listor, precis som i SO i Falkenberg och i slutet av Bike Week. Anledning till detta var att när vi inte fick till en bättre
komprimiss lösning med Norges RR rep. på Nordiska möte hade vi att välja på med eller utan i Superbike Challenge.Nu valdes samma som Prosuperbike - rätt eller fel,eftersom prosuperbike var lovat i 3 år samma regler.Det som är bra är att med årets facit bör det bli lättare att få till samma regler 2010 i Norden.

mike

PS tiderna som visades i bandepån var åt skogen till och från beroende på
uppkoppling till den monitorn. Tekniken var ledigt denna helg men vi försökt
håller igång den så gott det gick, tyvärr var Tony fastlåst på insidan av
banan.Detta påverkade dock inte tiderna som var helt korrekt i datorn och somlämnats ut på papper"
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Mike Luff igen:


PS tiderna som visades i bandepån var åt skogen till och från beroende på
uppkoppling till den monitorn. Tekniken var ledigt denna helg men vi försökt
håller igång den så gott det gick, tyvärr var Tony fastlåst på insidan av
banan.Detta påverkade dock inte tiderna som var helt korrekt i datorn och somlämnats ut på papper"

Men det ligger fortfarande konstiga tider på mylaps?

Hur vet man vilka som är riktiga eller inte?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kalle Anka cup är troligen tydligare i sitt regelsystem och har troligen en mer kompetent funktionärsstab.

Och så måste jag säga att det här var ett inlägg som var slappt och dåligt och som jag önskar att det varit osagt! Sorry!:rodnar:(
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
men stort tack till DU engagerad och hjälpsamma fotograf för din insats.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Inga problem:D Tycker bara att det är kul att kunna hjälpa till. Hjälpte även till under Superbike masstartkraschen. Tyckte själv att ni jobbade riktigt bra under hela helgen faktiskt. Helvete vad några av er verkligen kutade för att kunna hjälpa till och få undan cyklarna så snabbt som möjligt:yoparty

Det roligaste hände ändå under fredagens träning i Rookie 600. En röd Honda med startnr 17 fick stopp TRE gånger strax efter chikanen. Varje gång hann två funktionärer precis springa fram till honom och när ni nästan var framme så fick han igång cykeln och körde iväg. Så jävla kul:lol

Något som inte var kul är att föraren inte valde ett bättre ställe att stanna upp på, särskilt då det rätt över banan fanns en massa asfalt på säker mark. Nu gjorde #17 andra förare upprörda, såg att det var någon som varvade till sin cykel när han passerade #17 och menade att han kunde ställa sig på andra sidan..

Hade en jävligt rolig helg faktiskt. Våler är en cool racerbana.
 

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Inga problem:D Tycker bara att det är kul att kunna hjälpa till. Hjälpte även till under Superbike masstartkraschen. Tyckte själv att ni jobbade riktigt bra under hela helgen faktiskt. Helvete vad några av er verkligen kutade för att kunna hjälpa till och få undan cyklarna så snabbt som möjligt:yoparty

Det roligaste hände ändå under fredagens träning i Rookie 600. En röd Honda med startnr 17 fick stopp TRE gånger strax efter chikanen. Varje gång hann två funktionärer precis springa fram till honom och när ni nästan var framme så fick han igång cykeln och körde iväg. Så jävla kul:lol

Något som inte var kul är att föraren inte valde ett bättre ställe att stanna upp på, särskilt då det rätt över banan fanns en massa asfalt på säker mark. Nu gjorde #17 andra förare upprörda, såg att det var någon som varvade till sin cykel när han passerade #17 och menade att han kunde ställa sig på andra sidan..

Hade en jävligt rolig helg faktiskt. Våler är en cool racerbana.

Tja vad kan man säga.... Varje gång denna förare parkerade på olyckliga ställen, så tog jag kontakt med race-control och talade om vad som hänt.
Kan informera om att han, välförtjänt, blev uppkallad på "kvartssamtal" med TL som informerade om var det är lämpligt att stanna mm.
När han senare fick stopp ytterligare en gång i chikanen, stannade han som vanligt mitt i avåkningsområdet, men man såg att han kom på att han
misslyckats en gång till. Raskt tog han sig över till andra sidan av chikanen
där han stod en stund innan han lämnade banan via huvudinfarten.

Ma Dalton
I Våler på Postering 5 (chikanen)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top