Äntligen! Jo, jag hade väl faktiskt sånär stängt dörren helt för Royal Enfield när jag tillslut ändå fick tillfälle att köra en, i det närmaste obetydligt obesudlad, Continental GT...Och vips åkte så den dörren upp på vid gavel igen!
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på
Märkligt nog är det väl nu mest mittenkulan som gör mig lite tveksam. I korthet - Jag hade förväntat mig en tämligen skakig färd på en rå brittisk 60-talsmaskin, ut i den historiska periferin. Och fick istället en överraskande sofistikerad motor i ett välbyggt chassi, byggd för 2000-talet och inte slaget vid Hastings år 1066! Nej, 47 hästar är verkligen inget effektmonster, men redan vid 2500 rpm sägs den leverera 80% av maxvridet. Fullt tillräckligt för några duktigt solida plus i min bok...Yepp, it takes one, to know one. Nä, nu får jag lov att funtra ytterligare en sväng *tänkarluvan på*
Over'n'out, for now...
Äntligen! Jo, jag hade väl faktiskt sånär stängt dörren helt för Royal Enfield när jag tillslut ändå fick tillfälle att köra en, i det närmaste obetydligt obesudlad, Continental GT...Och vips åkte så den dörren upp på vid gavel igen!
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på
Märkligt nog är det väl nu mest mittenkulan som gör mig lite tveksam. I korthet - Jag hade förväntat mig en tämligen skakig färd på en rå brittisk 60-talsmaskin, ut i den historiska periferin. Och fick istället en överraskande sofistikerad motor i ett välbyggt chassi, byggd för 2000-talet och inte slaget vid Hastings år 1066! Nej, 47 hästar är verkligen inget effektmonster, men redan vid 2500 rpm sägs den leverera 80% av maxvridet. Fullt tillräckligt för några duktigt solida plus i min bok...Yepp, it takes one, to know one. Nä, nu får jag lov att funtra ytterligare en sväng *tänkarluvan på*
Over'n'out, for now...
Vet vi det? Eller hoppas?[.... låga driftskostnader...?]
Själva sinnebilden för fullkomligt problemfritt hojägande? Honda Trail 125: En tredjehoj för året-runt-jobbpendlaren med nästan kriminellt låga driftskostnader...? Till råga på allt, ett tuppfuckat aphängarstyre med kusligt mycket plats för ljuspimp! Ja, kommer den till Sverige så tjöööper jag direCkt. Om inte, får jag väl syyyyra lite...
Vet vi det? Eller hoppas?
EDIT: För övrigt så är Hondan på bilden väldigt cool! Vill ha!
Vet vi det? Eller hoppas?
Jag tänker på en del andra märken med småscootrar som har mycket höga kostnader för service. Småmotorer som kräver täta servicetillfällen med ventilkontroll. Suzukis lillmaskin skall vara en sådan, säger t o m en återförsäljare jag talade med. Min egen Kawa (visserligen en 300:a, inte 125:a) skall ha ventilkoll/justering vid varje service. Var 500:e mil!
Kanske är småmotorerna främst tänkta för asiatiska marknader där service-/personalkostnaderna är låga och inte 1500 kr/tim som i Sverige. Enklare motorkonstruktioner som är billiga att massproducera, men som istället kräver mer underhåll?
EDIT: För övrigt så är Hondan på bilden väldigt cool! Vill ha!
Jag köpte min CB1000R för några år sedan.Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på
Jag köpte min CB1000R för några år sedan.
Billig, modern och enl mig skitsnygg. Bara en sån sak som enkelsving
Passade min dåvarande budget bra.
Efter fyra år (eller är det fem?) kollar på nyare hoj. Svårt dock att hitta något klart roligare/snyggare utan att det kostar skjortan.
Vad gillade du på nya CB1000R?Tjingeling!
Well, när jag köpte min Kawa Z900RS 2018 hade jag en massiv önskelista med mc-gott & blandat lösgodis. Där fanns bl a Hondas CB1100RS, Triumph Thruxton, Ducces Scrambler Café, m m, m m. Och där fanns förstås också Hondas - då nya, kraftigt uppdaterade - CB1000R, alltså Neo-Sporten. Och, gäss...Jag fick nästan ligga i kuvös efter att ha kört den. Makalös kvalitet.
Vad gillade du på nya CB1000R?
Härligt.Nej, jag gillade den inte. Jag älskade den.
Härligt.
Vilka andra hojjar har du jämfört med? Även den gamla CB1000R?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |