SOE nere? (Svenska Offroad Entusiaster)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hear, hear!

Nej, Fakebook finns inte ens som flugskit på kartan för mig heller. Sporthoj må vara ett spretigt jäkla mc-forum, men går även det i stöpet, är det för att vi inte förtjänar bättre. Inget forum är bättre än vad dess deltagare gör det till. Man behöver inte gilla allt. Inte ens en bråkdel. Kanske inte något alls under lång tid? Ibland måste man dock bjuda till lite själv, också. Om inte annat, så med lite ödmjukhet, respekt och en gnutta tålamod. Har funkat uppbyggligt för mänskliga relationer i alla tider. Ingen skillnad idag. Fattar man bara det så finns det nog hopp om att åtmintone ETT svenskt mc-forum får leva ett tag till...
Kan hålla med dig i mångt och mycket. Själv har jag bara FB till mina event jag anordnar. SH är tyvärr inte ett fora för MC-turer men har mycket annat att ge ?

received_2014087452267833.jpeg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Största risken med att siter som SOE, eller för den delen Sporthoj, går ner är ju den kunskapsbanken som ligger i gamla posters försvinnande.

Satan vad många gånger man sökt på något och kommer hit i slutändan, eller till SOE.

Det var så jag stötte på forumet för ett par år sen.
Undrar vad det skulle kosta att köpa loss SOE-databasen och bara hosta den för framtida informationssökning.
Precis, Sporthoj kommer upp i många sökresultat. Och content is king nu för tiden.

Sporthoj.com's styrka är ju just arkiv, mer normal diskussion. Inget måste vara "live". FB och andra medier försvinner saker fort i mängden av spam och letande efter likes.

Facebooks fördel dock är ju att det är enklare att gruppera sig och vara mer spontan.

Har försökt klura på sådana funktionaliteter för Sporthoj.com men det är ärligt tuff nöt att knäcka.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Facebook är ypperligt för att dela information som för gruppkörningar, event etc. Tycker inte det riktigt går att jämföra med ett forum. Gick med på SH efter glansdagarna, men det verkade vart riktigt festligt här förr i tiden.
Ja jag var kanske en smula onyanserad, visst finns det fördelar också med FB. Men jag klarar mig utan, för nackdelarna är större tycker jag.

Missar jag saker? Absolut! Men det är helt ok, jag måste inte vara med på allt och veta allt.

Tydligen så bor det bara kriminella invandrare på bidrag i min trappuppgång enligt lokala FB-gruppen (min fru har koll). Det är ju inte sant (visst min och son fru är norska medborgare men det är inte den sortens invandrare de menar) och inte går vi på några bidrag heller, tvärtom faktiskt. Det bor faktiskt ingen på bidrag i vår trappuppgång, och de allra flesta är svenskar.

Detta är för mig Facebook i ett nötskal. Och det går att klämma in att allt är invandringens fel i precis alla samtalsämnen. Tröttsamt, lågpannigt, ignorant och okunnigt. Och då är jag ändå högst kritisk till invandringspolitiken och väldigt långt ifrån vänsterkanten. Men lite jävla hyfs, rim och reson får det allt vara.

Som tur är har vi köpt ny lägenhet nu, och enligt FB bor det bara perfekta människor i BR så det blir ju bra iaf. ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig haft haft Facebook å kommer aldrig ansluta mig... Går så himla bra att ha kör kompisar både i skogen å på asfalten utan Facebook. .
Även vänner som man ringer å snackar me eller träffar..
Finns olika forum för olika me liknande intressen å de funkar kanon..
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Precis, Sporthoj kommer upp i många sökresultat. Och content is king nu för tiden.

Sporthoj.com's styrka är ju just arkiv, mer normal diskussion. Inget måste vara "live". FB och andra medier försvinner saker fort i mängden av spam och letande efter likes.

Facebooks fördel dock är ju att det är enklare att gruppera sig och vara mer spontan.

Har försökt klura på sådana funktionaliteter för Sporthoj.com men det är ärligt tuff nöt att knäcka.
Jag blev hänvisad hit idag vid Googling på hur man krymper oringar.
Hade aldrig sökt på Facebook eller liknande efter sådan info, så när Sporthoj kommer upp som översta resultat så är det ju självklart dit man går.

En tre år gammal tråd är en kanonkälla att ösa ur, allt man behöver finns där.
Går man in på en bjässegrupp i Facebook så kommer det ta längre tid än att läsa tråden, få mängder med irrelevanta människor som skall ha en åsikt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske något för SH att spinna vidare på, informationskälla som lockar till sig folk och som har ett forum där man kan få mera information över specifika saker.

Jag gillar t.ex. motorcyclespecs.co.za när jag vill veta lite mera om en hoj.
De har bra spec och oftast lite artiklar om hojen.
Exempel:

Något som SH kanske skulle ha?
En heltäckande wiki/speccsida, på svenska, om motorcykelar.
SH, med Motorrad bakom, sitter väl på all svensk mc-tidningsinformation numera, så artiklar borde inte vara ett stort problem.
Kan inte tänka mig att gamla artiklar genererar nämnvärda pengar i form av sålda gamla lösnummer. Så det borde kunna dra in mera i form av reklam på en informationssida.
Sen lite sökmotoroptimering ovanpå det hela så borde man kunna generera ganska bra trafik.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kanske något för SH att spinna vidare på, informationskälla som lockar till sig folk och som har ett forum där man kan få mera information över specifika saker.

Jag gillar t.ex. motorcyclespecs.co.za när jag vill veta lite mera om en hoj.
De har bra spec och oftast lite artiklar om hojen.
Exempel:

Något som SH kanske skulle ha?
En heltäckande wiki/speccsida, på svenska, om motorcykelar.
SH, med Motorrad bakom, sitter väl på all svensk mc-tidningsinformation numera, så artiklar borde inte vara ett stort problem.
Kan inte tänka mig att gamla artiklar genererar nämnvärda pengar i form av sålda gamla lösnummer. Så det borde kunna dra in mera i form av reklam på en informationssida.
Sen lite sökmotoroptimering ovanpå det hela så borde man kunna generera ganska bra trafik.
Det här låter som valfritt möte i föreningslivet. "Enkelt fixat" "Borde inte vara några problem" etc etc... Superfina förslag haglar, men när sen jobbet ska göras, då är det tyst. :)

Bra förslag alltså, men det kommer aldrig att hända.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Precis, Sporthoj kommer upp i många sökresultat. Och content is king nu för tiden.

Sporthoj.com's styrka är ju just arkiv, mer normal diskussion. Inget måste vara "live". FB och andra medier försvinner saker fort i mängden av spam och letande efter likes.

Facebooks fördel dock är ju att det är enklare att gruppera sig och vara mer spontan.

Har försökt klura på sådana funktionaliteter för Sporthoj.com men det är ärligt tuff nöt att knäcka.
Det blir den enda siten som överlever när den är störst gäller bara o hålla den aktiv.

Arkivet är ju guld värt för framtiden
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här låter som valfritt möte i föreningslivet. "Enkelt fixat" "Borde inte vara några problem" etc etc... Superfina förslag haglar, men när sen jobbet ska göras, då är det tyst. :)

Bra förslag alltså, men det kommer aldrig att hända.
Om jag tror Motorrad skulle göra det...nja...
Men det skulle generera trafik och de äger ju artiklarna som behövs.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Största risken med att siter som SOE, eller för den delen Sporthoj, går ner är ju den kunskapsbanken som ligger i gamla posters försvinnande.

Satan vad många gånger man sökt på något och kommer hit i slutändan, eller till SOE.

Det var så jag stötte på forumet för ett par år sen.
Undrar vad det skulle kosta att köpa loss SOE-databasen och bara hosta den för framtida informationssökning.

Swedie skulle kunna ta över databasen och hosta den på SH som ett underforum.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
På tal om offroadentusiaster. Och att Facebook bara är skit. Och att jag packar för mycket när jag tourar.

IMG_0425.jpeg
Bra däck för asfaltstouring. Dubbla topboxar.
Märkta ”Hans” och Hennes” förmodligen.
”-Ah det är ju frihetskänslan på hoj vettu.”
Soppadunkar och väskor på kraschbågarna. Its a must.

IMG_0426.jpeg
Här i sitt rätta element. Flodhäst.

IMG_0427.jpeg
Äventyrshojen för jordenruntfararen. Det går nog 2-3 framdäck på ett bakdäck.

Jag såg en Norden 901 häromdagen. Den var nog bredare i höjd med hjulaxlarna pga motorskyddsplåten.
Sedan satt de hårda väskorna jäkligt brett. På ena sidan för att ljuddämparen sitter så högt. Enligt modet antar jag. Följ modet. På andra sidan var det ett mellanrum mellan sadel och packväska. 12-15 cm? CP. Det ska vara så. CP.
Äventyrsposörer.

IMG_0356.jpeg
The Number One.
Fast inlägget hade inget med min hoj att göra. Ja förutom att all min packning är rätt liten i jämförelse.

Kul bilder. Det finns mer på Facebook. ;)

Min favvoäventyrare på tuben. Kul att han filmade norrmannen Helge Pedersen på hans BMW R80GS (som skrev i Bike för jäättelänge sedan). Eller så filmade Helge själv. Klippen ligger i alla fall på hans kanal.

Jo jag vet, det finns mycket skit på tuben också.

Ja ja, han har inte torgskräck i alla fall.


Helge:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl bara att skriva om reglerna så att forumet inte längre vänder sig till motorcyklister som kör en speciell motorcykeltyp. En motorcykeltyp som de flesta inte ändå längre dessutom varken äger eller kör.:7peta


Känner igen det utan att vara körkortslös kvinna. :hihi

Måste man kunna köra med tvåhjulssladd på detta forum i framtiden så klara jag det! :arsele
När framhjulet släpper gasar man bara mer även med en SkitHoj som en Daytona! :krama
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top