Softpotatisar till poliser i vårt land

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Anmälde ett bedrägeri för en tid sedan. Har mailkonversationer, telefonnummer, hemadress, namn, bankkontonummer etc. Bifogade allt utom konversationerna i anmälan, men det nämndes att de fanns.

Idag kom ett brev från polisen:

Förundersökning nedlägges - Förutsättning att styrka brott synes ej föreligga. :confused:

I detta specifika fall finns tillräckligt med bevis, så jag ska kontakta kriminalinspektören i morgon av principskäl. Han ska få förklara sig varför han lägger ner ärendet som är ett solklart bedrägeri. Har han ens tittat på vilken bevisning som finns? :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Whaddaya expect?

Snor ett uttryck från gamla anrika mc-tidskriften "Streetfighters magazine" som de använde för att beskriva extrem puts;

"Shinier than the arse of a policemans trousers."

Tror du är ursprunget på spåret.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Standardförfarande...

Råkade ut för ett bedrägeri för ett tag sedan. Hade allt det du hade. Gjorde polisanmälan. Trött konstapel tar emot anmälan med en attityd som säger "varför tar du upp min dyrbara tid?". Trött konstapel säger: "OK, vi hör av oss till veckan så kan du skicka epostkonversationen som bevis".
Ingen hör av sej.

Någon vecka senare får jag beskedet Förundersökning nedlägges.

Svenska polisen alltså. Hur står det till där? Sedan 90-talet har de ständigt gnällt om underbemanning. Varje år lovar politikerna 40 triljoner nya poliser, och med tanke på genomströmningen på landets polisskolor tror jag inte detta ligger så långt från sanningen. Men vadfan gör alla dessa nya poliser?! Är det byråkrati eller lathet som hindrar dem att utreda brott?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Det där har hänt mig ett par gånger - både lurendrejeri på Blocket och ett rent skimmingärende. Jävla skämt är vad det är när dom lägger ner förundersökningar :mad:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I kronobergs län var det en inbrottsvåg för ett tag sedan.
Ett äldre par var hemma och tittade på genom köksfönstret när garaget länsades.
Ringde polisen och angav signalement, bilmodell, registreringsnummer och på vilken camping de kunde hämta förövarna.
Två veckor senare kom ett brev:
"Utrdningen nedlagd, spaningsuppslag saknas".
Kompetent.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man har ju länge undrat hur det står till. Det är uppenbart att det är fritt fram att bli en småbedragare eller en större gangster i det här landet.

Det en skymf mot alla individer med normal intelligens som betalar skatt i det här landet om ens en bråkdel av pengarna går till softpotatisarna™ som sitter på ett kontor skriver av ärende efter ärende där det uppenbarligen finns tillräckliga bevis. Det är väl bara att låta ärendet ligga uppe tills man har tid att ta hand om det. Jag bryr mig personligen inte om det här tar 10 eller 20 år bara det inte går så långt att det preskriberas. Ohederliga människor ska inte kunna komma undan så enkelt bara för att polisen anser sig sakna resurser och man vill finputsa sin statistik genom att skylla på otillräckliga bevis i solklara fall. Inte underligt att folk tar lagen i egna händer.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Gäller inte bara bedrägerier. Brorsan och hans polare blev påhoppade på stan för inte så länge sen. Killarna som hoppade på dom var dock gamla klasskompisar till brorsan så han gav namn/personnummer/adress till dessa tappra individer. Mhm, tänkte polisen. Bäst vi inte gör något åt det här!

Annat tillfälle var när bildäcken på 20 bilar på parkeringen hemma blev sönderskurna. Ingen polis dök upp trots att det anmäldes av oss som bor där. Senare på kvällen blev jag dock stoppad av snuten ute på stan för att jag sänkte farten när en räv sprang över gatan framför bilen. Fick en utskällning utan dess like för att jag undrade varför dom for runt på gatorna och trakasserade vanligt folk istället för att göra något åt riktiga brott. Där nånstans började mitt förakt för polisen att växa till vad det är idag...

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För ett tag sedan anmälde jag att det dumpats ett halvt ton skrot på min privata egendom. Två månader senare har de ännu inte hört av sig och frågat om det är borta.

Det mest tröttsamma är ändå den attityd som man bemöts med. Personen som tog emot anmälan verkade mest undra varför jag störde dem med sådant och det krävdes dessutom en hel del övertalning från min sida för att de skulle ta med kontaktuppgifter till företaget som var ansvariga. Tråkigt när det redan från start är så uppenbart att de inte tänker göra någonting med det.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Förmodar att det har blivit så mycket pappersarbete för minsta lilla grej att de inte orkar bry sej längre.Så är det på de flesta andra arbetsplatser det ska skrivas mer än det produceras för att företagen ska få sina certifikat

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Herr Leif GW har gjort väldigt många poliser väldigt uppretade när han kommer med påståenden som att polisen arbetar för att få bra statistik snarare än att faktiskt lösa brott.
Han påstår även att attityden överlag hos polisen är väldigt fel. Vilket gör att den lilla procent som faktiskt försöker göra sitt jobb motarbetas utav övriga kåren.

Även om jag inte tycker om mister GW som person så börjar jag tro att han har alldeles för rätt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Herr Leif GW har gjort väldigt många poliser väldigt uppretade när han kommer med påståenden som att polisen arbetar för att få bra statistik snarare än att faktiskt lösa brott.
Han påstår även att attityden överlag hos polisen är väldigt fel. Vilket gör att den lilla procent som faktiskt försöker göra sitt jobb motarbetas utav övriga kåren.

Även om jag inte tycker om mister GW som person så börjar jag tro att han har alldeles för rätt.
Nej, det där är en synnerligen dryg en, men han har sällan fel och i det här fallet har han tveklöst rätt.

Man är lite sugen på att få reda på hur styrt polisväsendet är av politiken, det verkar nästan som om dom går sin egen väg.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag vet vad alla poliser gör, dom är ute o tar fortkörare, framför allt på MC :D

Skämt o sido, det är fan skrämmande med polisen ibland, nu blir varken jag eller mina bekanta som tur är inte särskilt ofta utsatta för brott, MEN de gånger det hänt så har polisen inte brytt sig särskilt mycket, handlar om nedlagda misshandelsfall, inbrott, etc.... Riktigt tråkigt för oss som ändå försöker dra sitt strå till stacken genom att betala skatt :huvet

jetson

Guest
Snuten ringer man bara för att få ett ärendenummer så att försäkringsbolaget langar på stålar för det man blivit av med.

Rättvisa får man skipa på egen hand :yoparty

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nej, det där är en synnerligen dryg en, men han har sällan fel och i det här fallet har han tveklöst rätt.

Man är lite sugen på att få reda på hur styrt polisväsendet är av politiken, det verkar nästan som om dom går sin egen väg.

Nä - dom kör som vilket AB som helst (inom vissa gränser-vid grova brott gäller inte det jag säger nu) , vid småbrott är tendensen att uppfylla ett statistiskt ingripandemål.

Ni vet per tusen innevånare skall en plockas in för fylla per kväll för o hålla kvoten uppe - så polischefen kan lämna rapport till länspolismästaren o han kan slicka rps chefen i rumpan o hamna bra till - så det hamnar på rikssnittet och över helst:hihi

Haha det har hänt att polismästare bett personalen fixa "några" blåsprov helt så där plötsligt av "fältpersonalen" - några tusen över en dag:rofl

Ja , han ville väl få bra siffror i rövslickandet - fältsnutarna hade inget val - fixa 3000 alkoblås så dom åkte ut till en stor industri vid skiftbrytet....lite dålig nytta o kolla av folk som drar från jobbet:D - hela månadskvoten var dock fylld:hihi

Edit:

Värdelöst arbete dock:va , hela månadens alkokontroller kördes på en dag istället för slumpmässigt under passena

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får väl sälla mig till skaran som inte har nåt större förtroende för rättsväsendet. Polisen är bara en del i katastrofpusslet...

Men jag blir också less på att man kan lägga halva sveriges kår på att vakta en jävla fotbollsmatch medan pensionärer blir ihjälslagna i sina hem för 1500kr och två vigselringar... It is fucked up.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Får väl sälla mig till skaran som inte har nåt större förtroende för rättsväsendet. Polisen är bara en del i katastrofpusslet...

Men jag blir också less på att man kan lägga halva sveriges kår på att vakta en jävla fotbollsmatch medan pensionärer blir ihjälslagna i sina hem för 1500kr och två vigselringar... It is fucked up.

Dessutom motarbetas träffar och festivaler genom att de faktureras miljonbelopp för obeställda tjänster.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO