Softpotatisar till poliser i vårt land

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sådär nu har jag fått tag i kriminalinspektören i fråga. Han var en jagad man enligt egen utsago och bad mig återkomma i morgon. Men jag sa att jag tyckte att det var väldigt dåligt att lägga ner ett ärende utan att ens ha bett att få in fullständig bevisning. T ex den mailkontakt jag haft borde vara väsentlig för att i huvudtaget kunna ta det beslutet. Kommer att ta kontakt med honom i morgon när han är på plats. Men jag tror tyvärr att han kommer att lägga ner ärendet för att det är lättast för honom och att det ser bättre ut i deras statistik.

Genom åren har man stött på vardagsbrott och där har man lagt ner ärende efter ärende och när man för en gångs skull anmäler något där det faktiskt finns bevisning då lägger man ner ärendet.

Såg filmen JR Edgar i helgen, mannen som byggde upp FBI och satt på chefsposten i 48 år. Vi skulle behöva någon av hans kaliber i Sveriges poliskår. Det verkar sitta ynkliga personer i ledningen som sitter med fel verktyg för att mäta polisens effektivitet. Verktyg som istället ger sken av att de är effektiva när snarare motsatsen råder. Det är inte bättre än i företagsvärlden där ledningen sätter upp kriterier som ska uppfyllas för bonus-utbetalningarna som de sedan ser till att uppfylla med olika tricks i bokföringen. Snarare tvärt om eftersom det är vanliga människor som drabbas i sin vardag. Nu gråter jag inte över den summan jag blivit blåst på, men det finns människor som verkligen kommer i kläm där ute för att polisen ska komma i bättre dager.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nu haller jag med helt och hallet med att polisen ar usel, men man far kanske forsta lite varfor ocksa.

Hur fan latt ar det? dom far skit fran alla hall vad dom an gor, tom har var det ett javla padrag nar nagon liten snorunge blev nedhallen av en polis pa fel satt. helt enkelt, dom kan inte gora nagonting utan att fa skit.

Dagstidningar och kvallsblaskor sagar dom for minsta lilla, advokater luktar blod(pengar) och det skall stammas till hoger och vanster vid minsta felsteg osv. det ger saklart en javla massa pappersarbete for att undivka sadana situationer.

detta ursaktar naturligtvis ingenting, men paverkar sa klart.

sen ar det ju ett statligt finansierat bolag sa det ar saklart ineffektivt utav helvete. det ar flera lager byrakrater som skall ha sina pengar, det kvittar ju om det inte ar effektivt da pengarna kommer in nasta ar anda. korruption och sloseri ar sakert lika forekommande som i staten i ovrigt

allt statligt ar en javla soppa, och det inkluderar polisen. tyvarr :(

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såg filmen JR Edgar i helgen, mannen som byggde upp FBI och satt på chefsposten i 48 år. Vi skulle behöva någon av hans kaliber i Sveriges poliskår. Det verkar sitta ynkliga personer i ledningen som sitter med fel verktyg för att mäta polisens effektivitet. Verktyg som istället ger sken av att de är effektiva när snarare motsatsen råder. Det är inte bättre än i företagsvärlden där ledningen sätter upp kriterier som ska uppfyllas för bonus-utbetalningarna som de sedan ser till att uppfylla med olika tricks i bokföringen. Snarare tvärt om eftersom det är vanliga människor som drabbas i sin vardag. Nu gråter jag inte över den summan jag blivit blåst på, men det finns människor som verkligen kommer i kläm där ute för att polisen ska komma i bättre dager.

Häll jä.
Lås in alla kommunister och bögar så är problemen borta.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Häll jä.
Lås in alla kommunister och bögar så är problemen borta.

Han verkade ju när det rådde ett annat politiskt klimat och det där med jakt på bögar måste han ha känt sig oerhört kluven med tanke på hur man framställt honom i filmen. Men det är en oerhört välgjord film Clint Eastwood gjort. Ett gediget hantverk av gamla skolan, precis som de flesta av hans senaste filmer som regissör där inget lämnas åt slumpen.

Har föresten fått tag i säljaren genom att lägga ut kopplingen till flickvännen i hennes annons. Inte helt populärt. Innan dess tog jag även friheten att skriva ett mail till spekulanterna som lämnat sin e-postadress där de uppgivit att de ville bli kontaktade. Säkert en och annan som hoppade av affären nu, men det känns inte som mitt problem. Syftet att röka ut säljaren lyckades. Jag får se om säljaren gör rätt för sig nu för han gav sig till känna. Det tog inte mer än en timme efter att jag lagt ut informationen om min affär i annonstråden. Det var en intuition där jag kände på mig att det fanns ett samband och tack vare Josefs länkar blev det glasklart. Så ett stort tack till honom oavsett hur det här slutar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har föresten fått tag i säljaren genom att lägga ut kopplingen till flickvännen i hennes annons. Inte helt populärt. Innan dess tog jag även friheten att skriva ett mail till spekulanterna som lämnat sin e-postadress där de uppgivit att de ville bli kontaktade. Säkert en och annan som hoppade av affären nu, men det känns inte som mitt problem. Syftet att röka ut säljaren lyckades. Jag får se om säljaren gör rätt för sig nu för han gav sig till känna. Det tog inte mer än en timme efter att jag lagt ut informationen om min affär i annonstråden. Det var en intuition där jag kände på mig att det fanns ett samband och tack vare Josefs länkar blev det glasklart. Så ett stort tack till honom oavsett hur det här slutar.

Bra jobbat!
Ironiskt att jag kan hjälpa till genom att försumma mitt eget jobb när polisen inte kan göra det pga att dom försummar sitt. Nåja, jag jobbar ju också ganska statligt så det jämnar väl ut sig. :hihi

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Finns fler poliser i Sverige nu än någonsin förrut, läste jag nånstans.

Det löses dock färre brott än någonsin också. Anledning sades vara att poliserna tappar suget att jobba p.g.a allt pappersarbete.

Bör sådana poliser byta jobb kanske? Eller dom trodde kanske att det skulle vara lite mer "Starsky&Hutch".

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Harmon, håll oss uppdaterade och ge inte upp!

Så här slutade det hela. Personen i fråga skickade aldrig varan när han lovat att göra det utan det tog nog minst två- tre veckor innan han fick tummarna loss utan att jag påminde honom. Således blev det så att jag fick ett SMS när jag var bortrest i Norrland från Bussgods att jag hade ett paket som väntade på mig hemma. Ärendet kan alltså läggas åt sidan, vilket känns bra. Jag hoppas att säljaren dragit lärdom av det här, precis som jag gjort. Mina reflektioner och kommentarer angående polisens agerande i den här historien står jag för. Nu med facit i hand kan jag inte bevisa något uppsåt i säljarens agerande eftersom han tillslut gjorde rätt för sig. Men det kunde knappast polisen förutse eller veta med tanke på omständigheterna jag beskrivit i min anmälan. Jag är dock glad att deras nedläggning av fallet fick mig att bli tillräckligt förbannad så att jag lämnade ut vederbörande här i hopp om att få hjälp att lägga några pusselbitar. Annars hade jag nog fortfarande väntat på min vara och blivit påmind från tid till tid om bedragare på nätet och det faktum att jag själv blivit blåst.

Än en gång ett stort tack till er som hjälpte mig lägga fram bitarna så att jag fick pusselbitarna på plats tillräckligt för att våga röka ut säljaren via flickvännens annons. Henne har jag som sagt inget otalt med. Tvärt om tror jag att det är hon som sett till att det här fått ett lyckligt slut.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Whaddaya expect?

Snor ett uttryck från gamla anrika mc-tidskriften "Streetfighters magazine" som de använde för att beskriva extrem puts;

"Shinier than the arse of a policemans trousers."

Tror du är ursprunget på spåret.

En annan SFM klassiker

"You can do wheelies down the high street with the coppers under aged daughter strapped naked to the pillion seat and don't get a reaction.. But if you have an under sized license plate....." :D

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
Sent ute men många exempel finns.
Har fest hemma och 4 objudna personer kommer in, förklarar för dem att de inte är välkommna och ska gå, de stannar kvar (olaga intrång?). Efter om och men rör de sig utåt, på vägen följer en av våra bilnycklar med, en brandsläckare töms och på min parkering dras en batong upp som slog i huvudet på en vän till mig.
Det finns vittnen, jag har regnummer på bilen de försvann i samt namn och uppgifter på vilka det var.
Polisen kommer å tar en anmälan, efter några samtal läggs fallet ner.
Önskar dem veta vilket klockslag de föddes för att kunna styrka brott?:glömdet

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det är inte så lätt för den enskilde polisen kanske när idiotiska mål och prioriteringar sätts upp. Men...

På senare tid har jag undrat om det inte blev sämre ju mer akademiskt polisyrket blev, att det gjorde så att fel folk sökte sig till yrket.

I grannstaden har vi en pensionerad polis som ibland åker runt och berättar anekdoter (har skrivit en liten bok också). Han tjänstgjorde i vår kommun i sin ungdom och berättade att han kom dit utan någon egentlig utbildning, det blev till att följa den äldre polisen ut och börja jobba direkt.

Många dråpliga saker inträffade men man fick intrycket av att de ville göra ett bra jobb och de flesta situationer löstes också.

Nu hör man tjejer som skall söka till polishögskolan och verkar tro att det är samma sak som socionom medan killar söker dit för att dom tror att det är som i tv-serier. Dom fixar den teoretiska delen men innebär det att dom automatiskt är lämpliga? Jag är övertygad om att polis liksom lärare är ett yrke där personlighet och inställning är viktigare än att spika tentan i kurs X.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Sent ute men många exempel finns.
Har fest hemma och 4 objudna personer kommer in, förklarar för dem att de inte är välkommna och ska gå, de stannar kvar (olaga intrång?). Efter om och men rör de sig utåt, på vägen följer en av våra bilnycklar med, en brandsläckare töms och på min parkering dras en batong upp som slog i huvudet på en vän till mig.
Det finns vittnen, jag har regnummer på bilen de försvann i samt namn och uppgifter på vilka det var.
Polisen kommer å tar en anmälan, efter några samtal läggs fallet ner.
Önskar dem veta vilket klockslag de föddes för att kunna styrka brott?:glömdet

Du BORDE absolut bjuda in hela SH-maffian nästa gång det är partaj på gång. Då får du aldrig sånna bekymmer! :D

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO