Sofuoglu når 400km/h på Kawasaki H2R

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad jag sett nu å grundar sig 400km/h på hojens egen hastighetsmätare
som med godkänd tolerans för hastighetsmätare:
Visad hastighet = Verklig hastighet + 10% + 4km/h
Dvs 400km/h visad hastighet kan vara mellan verklig hastighet 360km/h och 400km/h.
The indicated speed must never be less than the actual speed, i.e. it should not be possible to inadvertently speed because of an incorrect speedometer reading.
The indicated speed must not be more than 110 percent of the true speed plus 4 km/h at specified test speeds. For example, at 80 km/h, the indicated speed must be no more than 92 km/h.
från
https://en.wikipedia.org/wiki/Speedometer
För massproducerade typgodkända tvåhjuliga fordon med större motor än 50cc:
Visad hastighet = Verklig hastighet + 10% + 8km/h
The UNECE regulation relaxes the requirements for vehicles mass-produced following type approval. At Conformity of Production Audits the upper limit on indicated speed is increased to 110 percent plus 6 km/h for cars, buses, trucks and similar vehicles, and 110 percent plus 8 km/h for two- or three-wheeled vehicles that have a maximum speed above 50 km/h (or a cylinder capacity, if powered by a heat engine, of more than 50 cm³).
Ja då är det tom OK att visa 400km/h redan när hojen kör strax under 360km/h.
Den så kallade "Glädjemätaren".

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
H2R är såvitt jag vet enbart för bana, så dessa regler lär inte gälla den.

Den har ju dock antagligen samma mätare som en H2, svårt att tro att de klämmer dit en annan mätare.
Sedan tillkommer ju det ganska påtagliga bakhjulspinnandet man får vid riktigt höga hastigheter, så mäter man hastighet på utgående axel i motorn blir det tok-fel när det börjar gå riktigt fort.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den har ju dock antagligen samma mätare som en H2, svårt att tro att de klämmer dit en annan mätare.
Sedan tillkommer ju det ganska påtagliga bakhjulspinnandet man får vid riktigt höga hastigheter, så mäter man hastighet på utgående axel i motorn blir det tok-fel när det börjar gå riktigt fort.

Antagligen har du rätt i att den visar lika fel som vanliga H2, men i bilindustrin betyder inte likadant mätarhus nödvändigtvis att det är samma mjukvara i. :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
H2R är såvitt jag vet enbart för bana, så dessa regler lär inte gälla den.

Du har helt rätt.
Efter en dags bankörning med en H2 och en H2R jämför ägarna sina topphastigheter.

Vilket resultat är mest önskvärt för Kawasaki ?

1) Båda hojarna har toppat i området 325 - 330km/h
2) Standardhojen H2 har toppat 335km/h och H2R har toppat 315km/h
3) Standardhojen H2 har toppat 315km/h och H2R har toppat 335km/h

Har hojar avsedda från grunden för bankörning, tex MotoGP och Moto2 hojar hastighetsmätare?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vanlig felvisning är ca: 5%. Dvs han körde ca: 380 km/h, vilket väl är angiven toppfart av tillverkaren.

Satans jäkla fort i alla fall.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
400 på mätaren är oavsett felmarginal väldigt snabbt.
Sitter ni på snabbare hojar så dela gärna med er:rock

När blir ni nöjda? När mätaren visar 1000 km/h så kommer ni gnälla över felmarginalen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
400 på mätaren är oavsett felmarginal väldigt snabbt.
Sitter ni på snabbare hojar så dela gärna med er:rock

När blir ni nöjda? När mätaren visar 1000 km/h så kommer ni gnälla över felmarginalen?

Det är väl ingen som gnäller, bara påpekar att även om han kört jävligt fort så var det inte 400 km/h, och inget riktigt världsrekord då det saknades alla delar för ett riktigt världsrekord.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är väl ingen som gnäller, bara påpekar att även om han kört jävligt fort så var det inte 400 km/h, och inget riktigt världsrekord då det saknades alla delar för ett riktigt världsrekord.

Har de annonserat eventet som ett officiellt världsrekord?

Raderad medlem 61114

Guest
Ja, det får en att fundera. Dock gör han det med fel hand.

Tänkte också på det men googlade lite och såg bilder på is-soldater med deras flagga där de gör det med vänstern också.

Behöver inte betyda nåt, men som arab ska man nog tänka extra noga på vad man kan förknippas med.. Det kanske han gjorde också ?

Mossberg! 2:20

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Hmmmmm.... så där skulle jag också kunna göra om jag vann en dag!!! "Kawasaki is No: 1!!!" skulle det kunna betyda... VILL jag att det ska betyda!!! Hade det varit Tom Sykes som gjort körningen hade nog ingen associerat fingret i luften med IS-propaganda!

- - - Updated - - -

Behöver inte betyda nåt, men som arab ska man nog tänka extra noga på vad man kan förknippas med.. Det kanske han gjorde också ��

Sant!!!!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kan vara ute o cykla nu. Men han är turk, så mycket vet jag. Räknas de verkligen som araber? De borde väl tycka ganska illa om IS? O det borde väl vara ett ganska rejält pr-självmord att som ledande i World Supersport sitta o hylla IS?

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Tänkte också på det men googlade lite och såg bilder på is-soldater med deras flagga där de gör det med vänstern också.

Behöver inte betyda nåt, men som arab ska man nog tänka extra noga på vad man kan förknippas med.. Det kanske han gjorde också ��

Mossberg! 2:20

Hmmmmm.... så där skulle jag också kunna göra om jag vann en dag!!! "Kawasaki is No: 1!!!" skulle det kunna betyda... VILL jag att det ska betyda!!! Hade det varit Tom Sykes som gjort körningen hade nog ingen associerat fingret i luften med IS-propaganda!

Missade ju att quota i inlägget ovanför....

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Josses va fort han kom upp i 300 :3freak :3freak undrar hur länge de fick vänta för en vindstilla dag, kom att tänka på hur äckligt broar brukar kunna vara när det blåser, t.ex. Höga Kusten Bron :3freak :näsblod

Jo högre hastighet du har ju mindre påverkas du av sidovindar dock

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag kan vara ute o cykla nu. Men han är turk, så mycket vet jag. Räknas de verkligen som araber? De borde väl tycka ganska illa om IS? O det borde väl vara ett ganska rejält pr-självmord att som ledande i World Supersport sitta o hylla IS?

:tummenupp

Är själv etnisk turk och då Turkiet krigar mot IS och de även bombar i Istanbul/Ankara mm så tror jag knappast att Sofuoglu skulle göra något sådant tecken med vilje. Vet iofs inte ens vad det är för tecken ni pratar om.

Men nu återgår vi till att prata om Racing i racingforumet:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...