Sola solarium?

Men man blir snygg!

hahahahahhahahahha ja dör av flabb! :D:D:D

Till TS: gå till ett bemannat solarium, prata med personalen där. be dom hjälpa dig, säg att du aldrig solat solarium innan. är det ett bra och seriöst ställe så hjälper dom dig så du inte bränner dig.

dom flesta seriösa solarium har flera olika styrkor och kapaciteter på bäddarna så du borde be om hjälp i vilket fall som helst. sola fler men kortare stunder med ett par dagars mellanrum.

för att veta hur mottaglig du är för hudcancer kan du gå och testa dig om du är rädd för det.

alla reagerar olika på solarium, bränner du dig inte eller torkar ut huden så är det inte jätte nödvändigt med återfuktande efteråt. din hud klarar av att återställa sig sjlv så länge du inte bränner dig.

kul att se en kille skriva sånt här. :tummenupp

lagom brunt är hett. ;)

Det har stått i tidningar att det är farligt att sola solarium. Jag tar varningen på allvar även om jag nu inte är i riskzonen. Solar inte solarium nämligen.

SATS, Nordens ledande träningsföretag, har beslutat att ta bort solarierna från alla sina träningscenter i Norden.

Från och med 1 december 2009 kommer solarier inte att finnas på SATS träningscenter. Detta med anledning av den ökade risk för cancer som solning ger enligt en ny rapport från världshälsoorganisationen WHO.

http://www.ekonominyheter.se/pressm...s-tar-bort-solarier-fran-traningscentren,7625

Last edited:
När jag och 9 polare åkte på grabbresa till sälen när man var fjortis så hade tyvärr en av polarna utmanat sin tjej som skulle till spanien om vem som kunde bli brunast då fjällsolen är så mycket starkare å jada jada. När vi kom dit var det 10+ och regn varpå han letade upp det lokala solariet. Jag och ytterligare en kompis valdes ut som stödsolare då han skämdes som en hund. Vi låg i 30-40 minuter har jag för mig helt oerfarna samt vintrigt ljusblåa i huden. Sen var den veckan förstörd.

Ähh, det är nyttigt att sola solarium!

Det är nyttigt att vara ute i solen också.

Det är vår största källa till D-vitamin.

Det som inte är nyttigt är att sola som tjejerna som vill vara brun jämt, dvs maxtid varannan dag året om, det är då man börjar se ut som en gammal handväska.

Själv "tål" jag mycket sol, jag bränner mig sällan/aldrig på solsemestrar och blir brun relativt lätt, så två besök där jag kanske inte solar full tid första gången gör att jag ser hälsosamt brun ut. (dvs ytterst lite brunare)

Brun utan sol och sån skit ser bara löjligt ut

Det har stått i tidningar att det är farligt att sola solarium. Jag tar varningen på allvar även om jag nu inte är i riskzonen. Solar inte solarium nämligen.

Ytterligare en aspekt är att man kan få andra typer av skador när man solar solarium. Ett lokalt ställe (som man betalar med mynt) använde fel lysrör. En tjej fick allvarliga brännskador.

För ca 1 år sedan sprängdes ett sådant ställe i luften. Vi pratar om en enorm explosion där hela stället blåstes ut. Minuterna innan hade ett bevakningsföretag varit inne i lokalen och kollat att allt stod rätt till. Väktaren hade varit död om de varit i lokalen för att inte tala om eventuella kunder eller förbipasserande.

.

Men allvarligt, du tror att solarier innehåller gammastrålning eller nåt? Eller knallgas? Hur fan ska ett solarium bara explodera? Det sitter elektronik i det som i så mycket annat. Inga gastuber eller TNT eller nåt.

Angående att solarium skulle vara farligt så är hela det jiddret snedvridet. Solen ute är farligare än solariesol. Både solljus och solarieljus innehåller UV-A och UV-B ljus. Inga radioaktiva strålar eller vad folk verkar ha blivit itutade.

Solarierör genererar en något högre dos UV-A än solen gör och en något mindre mängd UV-B. UV-A kan om man överdoserar väldigt mycket ge vissa förslitningar i hyn. UV-B är den strålning som gör att huden blir tjockare och att man bränner sig. Det är denna som är farlig i melanomhänseende. Denna halt varierar förstås i solljus men är reglerad i solarier(Särskilt i Sverige och Norge som har högre krav från hälsomyndigheterna och kontroller utförs årligen) På sommaren är halten dock mycket högre i utomhussol.

Vad medierna vet är att de inte kan förbjuda solen, då går man på solarierna trots att de är mindre farliga och används under mycket mer kontrollerade former.

Vad gäller malignt melanom så har jag dels varit för undersökning av prickar på ryggen och dels frågat en före detta granne som är barncancersköterska. På undersökningen bad de mig sätta på mig tröjan efter typ 20sek och grannen sa bara att du kan vara lugn, typ 99% av alla som får nån slags åkomma tex cancer av sol är rödhåriga och mjölkvita i hyn, du har fel hudtyp. De som brukar kalla sig själva att de är allergiska mot solen alltså. Detta är något som undanhålls av media och myndigheter.

En annan sak som gör mig förvånad är att man inte från myndigheter istället rekommenderar solande under den mörka årstiden. Vi i norden lider nästan samtliga av D-vitaminbrist och sjukdomar orsakade av det. Och då inte bara benskörhet utan upptagandet av D-vitamin är så otroligt viktigt för så himla många saker i kroppen. Från forskarhåll har rekommenderats minst 10minuters solariesolande i veckan under den mörka årstiden. Ju mörkare hy du har desto lättare får du D-vitaminbrist. Därför ska speciellt mörkhyade sola solarium. För dem är det ju dessutom definitivt ofarligt.

I USA har en rad undersökningar påvisat att UV-ljus är livsviktigt för alla, året runt. Bland annat finns forskning som visar på att för varje cancerfall orsakat av överdriven exponering av solljus går 30 fall av andra cancervarianter orsakade av för lite exponering av UV-ljus. Exempelvis gäller detta livmodercancer och prostatacancer(en väldigt vanlig cancersort i Norden). En annan undersökning visar på snabbare tillfrisknande från bröstcancer med hjälp av solariesolande.

Förutom cancer/solforskning finns alltså oerhört mycket forskning som visar på ett samband mellan UV-ljus/upptagning av D-vitamin och bättre hälsa i olika former. För psoriasispatienter gör sol-/solarieljus underverk. Detta undanhålls konstigt nog från de som vill värna folkhälsan.

Men sola ändå förnuftigt. Överdrift är aldrig bra i längden med nåt. Inte bara när det kommer till solning.

Som en sista sak att nämna för att sammanfatta det folk har fått om bakfoten: Solar man ute finns ingen anledning att välja bort inomhussolande. Det är i princip samma sak fast i kontrollerade former som sagt.

Last edited:
Precis... ställ mobilen på ringning efter 15 minuter. Sola utan en massa klet. Även om det känns som om du kastar pengar i sjön genom att inte sola tiden ut så är det bättre att sola lite kortare tid än att bränna sig.

Att sola en gång är tämligen meningslöst och att sola regelbundet under lång tid är rätt korkat...

Det finns knappt kvar halvtimmessolarier längre. Alla moderna solarier har både timer och säkerhetsbrytare som slår av om timern skulle kuka ur. Normal soltid är 15-20minuter.

Att INTE sola regelbundet är korkat om man vill ha bra hälsa. Största anledningen till att inte sola för mycket är väl egentligen att det är lite fjantigt att vara knallbrun mitt i vintern. Särskilt om folk vet att man inte varit utomlands.

När jag och 9 polare åkte på grabbresa till sälen när man var fjortis så hade tyvärr en av polarna utmanat sin tjej som skulle till spanien om vem som kunde bli brunast då fjällsolen är så mycket starkare å jada jada. När vi kom dit var det 10+ och regn varpå han letade upp det lokala solariet. Jag och ytterligare en kompis valdes ut som stödsolare då han skämdes som en hund. Vi låg i 30-40 minuter har jag för mig helt oerfarna samt vintrigt ljusblåa i huden. Sen var den veckan förstörd.

det är ju bara att kolla in din avatar på resultatet av den tävlingen...

Det finns knappt kvar halvtimmessolarier längre. Alla moderna solarier har både timer och säkerhetsbrytare som slår av om timern skulle kuka ur. Normal soltid är 15-20minuter.

Att INTE sola regelbundet är korkat om man vill ha bra hälsa. Största anledningen till att inte sola för mycket är väl egentligen att det är lite fjantigt att vara knallbrun mitt i vintern. Särskilt om folk vet att man inte varit utomlands.

När jag var barn hade vi ett medicinskt solarium hemma, ett sånt som folk med psoriasis kunde få låna av landstinget.

Nuförtiden solar jag aldrig solarium, men jag borde, det är ljusterapi för hela kroppen!

Men allvarligt, du tror att solarier innehåller gammastrålning eller nåt? Eller knallgas? Hur fan ska ett solarium bara explodera? Det sitter elektronik i det som i så mycket annat. Inga gastuber eller TNT eller nåt.

Föreslår att du läser mitt inlägg igen så tror jag att du förstod att solariet inte bara exploderade utan anledning.

Du kan läsa mer om explosionen på solariet här och dra dina egna slutsatser:
http://hd.se/helsingborg/2009/01/11/explosion-i-solarium/

Här står det om en händelse där en kvinna fått brännskador efter att ha solat på solarium (inte samma jag syftade på i mitt förra inlägg).
http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/brande-sig-i-solarium---agaren-doms(1659907).gm

Last edited:
Allt går att bruka och även missbruka!

Det som många andra har påpekat i tråden är att börja försiktigt och sedan öka tiden. Jag ser hudens återhämtning av pigment som muskler, nåt man tränar upp stegvis.

Klart som fan Svensson med sina 185cm och 80kg skadar sig om han första dagen på gymmet slänger på 150kg på bänkpressen och försöker köra på det. Och med allt är smaken som baken. Vissa gillar inte peppakaks gossar eller bodybuilders och andra tänder på det som fan.

Föreslår att du läser mitt inlägg igen så tror jag att du förstod att solariet inte bara exploderade utan anledning.

Du kan läsa mer om explosionen på solariet här och dra dina egna slutsatser:
http://hd.se/helsingborg/2009/01/11/explosion-i-solarium/

Okej, nu har jag läst ditt inlägg igen och det låter fortfarande som en löpsedel för AB. Så du menar att det finns en förhöjd risk för 4:20 att dö i ett bombdåd om han går och solar för att du tror att det tvättas pengar i branschen? Då bör han nog undvika att gå på restauranger också.

Och med allt är smaken som baken. Vissa gillar inte peppakaks gossar eller bodybuilders och andra tänder på det som fan.

Jag gillar pepparkakstöser. :)

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S