Bra fråga, de tappade orienteringen. Delar ligger kvar fortfarande såvitt jag vet. Populärt tillhåll för dykare.
Men det var lite offtopic. Ber om ursäkt för det.
Nej det var inte Glottern-haveriet. Det var bland annat kollisoner mellan J29or under jaktstrid samt en A32 som störtade i havet.
Anledningen till att det hände (Glotternhaveriet) var att gruppchefens kursgyro slutade att fungera, och eftersom han flög i moln tappade han orienteringen, hans gruppkamrater följde honom i perfekt formation rakt ner i sjön.....
Ett liknande, mycket ruggigt haveri, inträffade på 50-talet med 4 st A28 Vampire från F14 Halmstad, man skulle flyga till Revinge för skjutning mot markmål, det var dålig sikt med dimma den dagen. Attack-Vampire hade ingen radar eller navigatör så gruppchefen flög med karta och kompass, han missade dock skalan på kartan varför de kom ut över havet utanför Kullen, i den dåliga sikten misstar gruppchefen havet för mark och går ner på låg höjd, för sent upptäcker man Kullaberg varför hela fyrgruppen flyger rakt in i bergssidan, samtliga omkommer omedelbart.....
Offtopic som sagt....
Hehe hoppas du skämtar, "bönderna" har långt mer stridserfarenhet än alla svenskar som åker ner.
De är extremt modiga och tappra, med fanatismens känneteckandande dödsförakt, det förnekar jag absolut inte. Men tapperhet, mod och erfarenhet har det svårt mot moderna vapen och stridserfarenhet står sig slätt mot ordentlig ändamålsenlig utbildning. I ren strid är förlusterna för afghanerna/irakierna horribla, förlustutbyten på över 1:10 är regel.
Det enda sättet för afghanerna att rå på den oerhörda överlägsenheten på samtliga plan i ren strid hos västförbanden är sådana här nålsticksattacker med diverse försåt och bakhåll, titta på listor över stupade amerikaner o deras allierade i Irak/Afghanistan , IED är den vanligast förekommande dödsorsaken