Sondors Metacycle

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Som en annan skrev här, hipsterdesign. Design är för övrigt en arbetsprocess med användarnas behov i fokus. Det innebär ju bland annat ergonomitänk vilket det inte verkar finnas mycket av. Tanken känns ju inte sådär jättebra att knipa fast om vid en inbromsning eller ett nerlägg. Hojen är ju ganska kort i bak och ingen hugger, en skylthållare lär ju tillkomma på nåt sätt, men det lär ju bli en del sprut i ryggen vid blöt vägbana. Detsamma gäller väl i fram, liten skärm och smal hoj. Formspråket är ju heller inget vidare direkt. Känns som många eldrivna fordon endast ska ha raka linjer med radier emellan, alltså ingen som helst känsla. Känns som en produkt gjord med tekniken i fokus utan någon som helst passion för själva fordonet i sig.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
...apropå roliga el-fordon...
Screenshot_2021-02-09 Sur-Ron LIGHT BEE X - OFFROAD EU-45 säljes i Höör - Blocket.jpg

Med en räckvidd på 70-100km* kan du ljudlöst utforska all terräng utan att störa din omvärld. LIGHT BEE X !!!!. Lättad och med endast det nödvändigaste för att ta sig fram smidigt och lätt i terrängen. Ej godkänd för användning på allmän väg. Maxhastighet ca 75 km/h. Räckvidd 70-100km. Nya Sur-Ron el-cross klarar av även den tuffaste terrängen och de tuffaste hoppen. Light Bee X har en motor på hela 6000 Watt (8. 1 HK) och 250 NM på bakhjulet vilket gör att den har en av marknadens bästa acceleration så att du lätt till exempel kommer upp på bakhjulet. Crossens vikt är endast 50 kg med batteriet vilket gör att du lätt kan transportera den på cykelhållaren efter bilen. Varför inte använda din Surron på crossbanan eller i skogen. med den höga markfrigången blir ingenting omöjligt. En vanlig el-cross har oftast en motor på 1200-3000w motor. surron levereras med en 6000w motor. Batteriet på 60V & 32Ah ger en bra prestanda och räckvidd upp till 11 mil. Alla Surron levereras med en 10Ah snabbladdare & du laddar upp batteriet på endast ca 3 timmar.

Framkallar onekligen ett "vill ha"-begär hos mig!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...apropå roliga el-fordon...
View attachment 458674

Med en räckvidd på 70-100km* kan du ljudlöst utforska all terräng utan att störa din omvärld. LIGHT BEE X !!!!. Lättad och med endast det nödvändigaste för att ta sig fram smidigt och lätt i terrängen. Ej godkänd för användning på allmän väg. Maxhastighet ca 75 km/h. Räckvidd 70-100km. Nya Sur-Ron el-cross klarar av även den tuffaste terrängen och de tuffaste hoppen. Light Bee X har en motor på hela 6000 Watt (8. 1 HK) och 250 NM på bakhjulet vilket gör att den har en av marknadens bästa acceleration så att du lätt till exempel kommer upp på bakhjulet. Crossens vikt är endast 50 kg med batteriet vilket gör att du lätt kan transportera den på cykelhållaren efter bilen. Varför inte använda din Surron på crossbanan eller i skogen. med den höga markfrigången blir ingenting omöjligt. En vanlig el-cross har oftast en motor på 1200-3000w motor. surron levereras med en 6000w motor. Batteriet på 60V & 32Ah ger en bra prestanda och räckvidd upp till 11 mil. Alla Surron levereras med en 10Ah snabbladdare & du laddar upp batteriet på endast ca 3 timmar.

Framkallar onekligen ett "vill ha"-begär hos mig!

8 hk är kanske kul på en cykelbana. Crossbana funkar väl med nöd och näppe för att ta sig runt på hård jordbana men på sandbana tror jag nästan man skulle fastna i sanden.

El är väl iofs enda vägen för att ta tillbaka motocrossbanorna närmare stadskärnorna men med 8hk och 3h laddtid tar jag nog hellre en 100 år gammal Indian scout runt crossbanan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ska detta vara framtiden vill jag inte vara med. Ful, tekniskt dålig som motorcykel, slö, dålig räckvidd och långa stopp för att fylla på elektroner? Känns så "designad" av någon som kan betydligt mer om sojamjölk än motorfordon. Nä bättre kan ni (kanske inte ändå). :hojraket
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Åhåjaja.

Är det ändå inte snart dags att förpassa VHS-kassetten med Ragnar Dahlberg i Café Norrköping från 1987 till historiens ofantligt skämmiga skräpkammare och se framåt...? Testa lite nya idéer, nya smaker, nya former? Inte bara se repriser på Jurassic Park. Vädra ut lite gammalt uttjänt skit och våga glänta lite på fönstret mot framtiden...?
 

Bifogat

  • Cake Kalk Ink 1.jpg
    Cake Kalk Ink 1.jpg
    3 MB · Visningar: 17

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Åhåjaja.

Är det ändå inte snart dags att förpassa VHS-kassetten med Ragnar Dahlberg i Café Norrköping från 1987 till historiens ofantligt skämmiga skräpkammare och se framåt...? Testa lite nya idéer, nya smaker, nya former? Inte bara se repriser på Jurassic Park. Vädra ut lite gammalt uttjänt skit och våga glänta lite på fönstret mot framtiden...?
Jag är verkligen ingen bakåtsträvare, och jag tror på teknologi och framsteg. Vad jag inte tror på är att saker ska bli sämre än förut. Det brukar inte gå till så, all teknisk utveckling är mogen när den är bättre än det gamla. Just nu är det en jävla stress att peta ut elfordon. Jag lämnar med varm hand över betatestandet till andra, och hoppar gladeligen på tåget när allt är på bättre nivå än nu. Varför ska jag köpa något sämre än det jag har idag?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
8 hk är kanske kul på en cykelbana. Crossbana funkar väl med nöd och näppe för att ta sig runt på hård jordbana men på sandbana tror jag nästan man skulle fastna i sanden.

El är väl iofs enda vägen för att ta tillbaka motocrossbanorna närmare stadskärnorna men med 8hk och 3h laddtid tar jag nog hellre en 100 år gammal Indian scout runt crossbanan.
Med tanke på alla motsägelser i texten så kan jag tänka mig att det är en del diffar i kvaliteten också. "Räckvidd 70-100km"/"räckvidd upp till 11 mil", "nya Sur-ron"/"surron levereras med". Tex den klena kedjan, den ser ut som något från en vanlig trampcykel, och med 240Nm så lär den inte bli speciellt långlivad. Men det är klart, då kan man ju alltid roa sig med att byta kedja medan man laddar batteriet :hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Som en annan skrev här, hipsterdesign. Design är för övrigt en arbetsprocess med användarnas behov i fokus. Det innebär ju bland annat ergonomitänk vilket det inte verkar finnas mycket av. Tanken känns ju inte sådär jättebra att knipa fast om vid en inbromsning eller ett nerlägg. Hojen är ju ganska kort i bak och ingen hugger, en skylthållare lär ju tillkomma på nåt sätt, men det lär ju bli en del sprut i ryggen vid blöt vägbana. Detsamma gäller väl i fram, liten skärm och smal hoj. Formspråket är ju heller inget vidare direkt. Känns som många eldrivna fordon endast ska ha raka linjer med radier emellan, alltså ingen som helst känsla. Känns som en produkt gjord med tekniken i fokus utan någon som helst passion för själva fordonet i sig.

Eller så är bara tanken att den funkar suveränt till och från jobbet, stranden, fiket, vännerna när det är fint väder (typ året runt i Kalifornien, ca 29 dagar i Sverige hehe)

Jag ser den mer som ett grymt alternativ till en elsparkcykel eller elcykel, än en konkurrent till en Triumph 675 Daytona eller KTM 690 :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Eller så är bara tanken att den funkar suveränt till och från jobbet, stranden, fiket, vännerna när det är fint väder (typ året runt i Kalifornien, ca 29 dagar i Sverige hehe)

Jag ser den mer som ett grymt alternativ till en elsparkcykel eller elcykel, än en konkurrent till en Triumph 675 Daytona eller KTM 690 :)
Elcyklar och elkickisar är ett idiotpåfund. Om våra skattemedel ska gå till att subventionera cyklar, så borde det vara vanliga trampcyklar och inte el-diton.

Har vi inte tillräckligt med batterier? Hur många tiotusentals batterier till dessa fordon går det åt på ett år?

Och varför ska vi subventionera fordon som inte är bättre för hälsan?

Fetman sprider sig, så alla hade mått bättre av att trampa eller gå istället för att byta ut bussen mot en elcykel. De flesta resor på elscooter i Malmö klaras enkelt av med en promenad. Hur många scootrar ligger i kanalen? Räcker 1000? Hur länge håller varje scooter? Tre månader?

Dessa elfordon är kass för miljön, kass för hälsan, tillverkade för kort livslängd och skräpar ned i stan och hindrar framkomligheten för äldre och rörelsehindrade.

NU låter jag som en gnällig gubbe. Men jag har rätt, och ibland är gnäll bra!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Elcyklar och elkickisar är ett idiotpåfund. Om våra skattemedel ska gå till att subventionera cyklar, så borde det vara vanliga trampcyklar och inte el-diton.

Har vi inte tillräckligt med batterier? Hur många tiotusentals batterier till dessa fordon går det åt på ett år?

Och varför ska vi subventionera fordon som inte är bättre för hälsan?

Fetman sprider sig, så alla hade mått bättre av att trampa eller gå istället för att byta ut bussen mot en elcykel. De flesta resor på elscooter i Malmö klaras enkelt av med en promenad. Hur många scootrar ligger i kanalen? Räcker 1000? Hur länge håller varje scooter? Tre månader?

Dessa elfordon är kass för miljön, kass för hälsan, tillverkade för kort livslängd och skräpar ned i stan och hindrar framkomligheten för äldre och rörelsehindrade.

NU låter jag som en gnällig gubbe. Men jag har rätt, och ibland är gnäll bra!
:Bugar Dessutom är det MP som brinner för elcyklar och elsparkcyklar, både lokalt i Stockholm och på riksplanet. Jag skulle tro att det är extremt få som byter ut bilen mot en elsparkcykel, eller mot elcykel för den delen, det ersätter ju i första hand promenader, och lite kollektivtrafik. Så, ja, staten subventionerar något som är sämre för både miljö och hälsa :dummer
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
I princip håller jag med, men man subventionerar inte elcyklar längre. :tummenupp Subventioner brukar aldrig bli bra, bra saker säljer sig själv. Måste man subventionera är det inte tillräckligt bra.

Men, jag har en elcykel... Den har ersatt en hel del bilresor till och från jobbet, jag orkar cykla fler gånger med elcykel än med en riktig cykel. Även om det går fortare med den riktiga racern. Och cykla till jobbet går alltid fortare än att åka kollektivt till jobbet, fast jag har inte mer än 3,5 mil enkel väg förstås. Fast det säger nog mer om hur dålig kollektiv-trafiken är. Nä, jag bor inte heller i Norrbotten eller så, utan mitt i Skåne.

Däremot är faktiskt elcykeln ganska bra ur motions-synpunkt, jag brukar ligga på en snittpuls på ca 125 när jag elcyklar till jobbet, det är nyttigt och bra! Finessen med en riktig elcykel är att man kan välja att trampa mycket själv om man vill. Sen att det lönar sig dåligt att trampa mycket är en annan sak. Glider man bara runt (på en otrimmad cykel) går det i 25 km/h i snitt, trampar man som en idiot går det i 26 km/h i snitt, det är ett tungt as...

Men jag tog MC-kort förra året, nu står elcykeln mest stilla...

Sorry för lite off-topic... Hade gärna haft en Zero som pendlingshoj, de ser lite trevliga ut.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså... är ni inte väldigt gnälliga här? I den tilltänkta målgruppen, storstadsbor som tycker att en elsparkcykel är lite jobbig när man ska köra lite längre, så skiter man fullständigt i ofjädrad vikt, knäslut, 400 km räckvidd och chassiedesign. Man vill ha ett smidigt, enkelt och bekvämt fordon som inte luktar. Jag tror många ser det som en STOR fördel att inte behöva klabba med tankning på en geggig mack, utan de är SÅ nöjda med att stoppa i en sladd när man kommer hem. Ni är på tok för mycket motorcyklister för denna typ av fordon. Jag hör ingen av er klaga på att en trialhoj har för kort räckvidd, dåligt knäslut och är tokigt obekväm.
:tummenupp :D
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Haha, ja det blev en "gullig" utveckling i tråden.

"Hur många tusen elsparkcyklar ligger det inte i kanalen?"
Vet inte riktigt hur det är relevant till att (ännu) en eldriven motorcykel lanseras. Kan ju garantera att ingen köper en el-MC för 42 000 - 60 000 kr och (medvetet) kör ner den i en kanal, sjö eller flod... och vet inte heller riktigt hur den skulle vara ansvarig för vare sig 1 eller 1000 elsparkscyklars öde?
Människor är idioter och tar inte hand om saker, men det är inte en icke lanserad motorcykels fel.

Subventionens vara eller inte vara har ju med regeringens energipolitik att göra, så ta gärna det i en annan tråd.

"Har vi inte tillräckligt med batterier?"
Jodå, jag håller med, speciellt när bärbara CD-spelare blev tillgängliga, så någonstans efter 1999 borde man ha förbjudit nya produkter med batterier i sig. Ingen smartphone, inga laptops, inga elbilar...
Minns gnälliga och griniga gamla gubbar som gnällde när det fanns kanske hundratusen Tesla Model S, men de har aldrig brytt sig om miljarder och åter miljarder av smartphones och laptops... men när ny teknik hotar att i framtiden med sans och förnuft ersätta V8-motorn i moderna bilar så måste förnyelsen bekämpas...

Var och hur gnäller man? Genom sin smartphone eller dator och på sociala medier såklart...

Fetman då!? FETMAN!!!
Ja det är väl dags för ännu en ny trådstart på Överflödiga Diskussioner.
Det har väl mer med folkhälsan, politisk och framförallt EGET ANSVAR att göra, inte en (el-)motorcykels ansvar eller fel...

.

Jaja, om cirka nio månader så kommer jag i vilket fall som ha en rolig Sondors Metacycle att njuta av, ha kul med och även ha nytta av.
Hoppas det inte sänker er vilja att gnälla, vill ju inte ta det ifrån er :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
:Bugar Dessutom är det MP som brinner för elcyklar och elsparkcyklar, både lokalt i Stockholm och på riksplanet. Jag skulle tro att det är extremt få som byter ut bilen mot en elsparkcykel, eller mot elcykel för den delen, det ersätter ju i första hand promenader, och lite kollektivtrafik. Så, ja, staten subventionerar något som är sämre för både miljö och hälsa :dummer
Är elsparkcyklar subventionerade?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha, ja det blev en "gullig" utveckling i tråden.



Subventionens vara eller inte vara har ju med regeringens energipolitik att göra, så ta gärna det i en annan tråd.


Fetman då!? FETMAN!!!

Ja det är väl dags för ännu en ny trådstart på Överflödiga Diskussioner.
Det har väl mer med folkhälsan, politisk och framförallt EGET ANSVAR att göra, inte en (el-)motorcykels ansvar eller fel...

.

Jaja, om cirka nio månader så kommer jag i vilket fall som ha en rolig Sondors Metacycle att njuta av, ha kul med och även ha nytt utav.
:)

Avvikelse från ämnet är mer vanligt på SportHoj än att forummedlemmar kör SportHoj! :fakta

Och i dag är det Fettisdagen så klaga inte på FETMAN på deras dag! :7peta

Men lycka till med hojköpet det är du själv och ingen annan som ska bestämma vad du ska köra! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är elsparkcyklar subventionerade?
På sätt och vis, vårt trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) gör gärna reklam för elsparkcyklarna i alla möjliga olika sammanhang, och dom får stå i stans parkeringshus tex: https://www.stockholmparkering.se/aktuellt/press/ett-pressmeddelande/

Så 10 elsparkcyklar, i ett parkeringshus som det är ganska bökigt att ta sig till, kommer att få bort infartsköerna, som brukar vara en mil krypkörning/parkering i dubbla filer. Joråsåatte :rofl

Det har också gått väldigt fort att få till speciella parkeringar för dom inne i centrala Stockholm, men vanliga cykelställ lyser fortfarande med sin frånvaro.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top