Sonen vill ha en 450cc

Dolf

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
-
Tjenare, nu är det så att min son vill ha en 450 av något slag.
Och nu kommer det jag behöver hjälp med han har haft en moppe med 70cc trimm, (det enda han har kört) och då undrar jag om det är att jag är orolig att det kanske en 450 är lite för mycket? Och det är just det jag behöver lite hjälp med om någon vet ifall han kommer flyga av motorcykeln?

(Ny till detta forum så vet inte om jag skrev i rätt grupp av hjälp forumet)

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
Antar att han ska köra bana och inte landsväg då han bara är 16år gammal?
På bana är det väl inga problem att köra 450 även om det självklart är en jävla skillnad mot att ratta en trimmad moped, men allt handlar väl om att ha lite respekt för prylarna tills man behärskar det.

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
(Lägger till att han är 16 år och den sorts motorcykel han söker är en sådan supermotard)

Det viktigaste är väl att han har körkort för en sådan hoj om han skall ut på vägarna och härja
(supermotard kittade 450 hojar brukar i regel vara gat-reggade)

Är han en nybörjar pilot på moppe och skall gå till större supermoppe så rekommenderar jag att han går upp till kanske 125a först och sedan kanske någon snäll 4-takts hoj?
(som han får köra på gata med när han har åldern inne)

(Börja kolla vid 1.40)

Dolf

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
-
Det viktigaste är väl att han har körkort för en sådan hoj om han skall ut på vägarna och härja

Är han en nybörjar pilot på moppe och skall gå till större supermoppe så rekommenderar jag att han går upp till kanske 125a först och sedan kanske någon snäll 4-takts hoj?

(Börja kolla vid 1.40)

O jädrans hoppas det gick bra för grabben!

Jo, sen har min större son en 250 (Cross) som han har visat intresse för fast han vill ju köra på vägen med den vilket ger kanske lite för mycket tittande. Och sen undrar jag om en 250 "motard" kanske skulle vara något han kan börja med? Eftersom han har visat lite intresse och att hans bror har sagt att det är ett skyjävla tryck i en 450 vilket jag håller med om!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Varför har det börjat dyka upp massa farsor som letar tokolagliga hojar till sina söner nu helt plötsligt?

Dolf

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
-
Varför har det börjat dyka upp massa farsor som letar tokolagliga hojar till sina söner nu helt plötsligt?

Eftersom min sons 16e födelsedag är påväg och vill överaska honom med en fin present. Fast jag kan dock ABSOLUT ingenting om crossar/motorcyklar haha. Därför frågade jag en kollega som kan lite om motorcyklar men han kunde inget om "motards" så han tipsade mig om denna hemsida! Tokolaglig motorcykel skulle jag aldrig köpa till han!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Eftersom min sons 16e födelsedag är påväg och vill överaska honom med en fin present. Fast jag kan dock ABSOLUT ingenting om crossar/motorcyklar haha. Därför frågade jag en kollega som kan lite om motorcyklar men han kunde inget om "motards" så han tipsade mig om denna hemsida! Tokolaglig motorcykel skulle jag aldrig köpa till han!

Han fyller 16, han får köra en lätt motorcykel på väg, 125 kubik, MED körkort.
Alltså är en icke gatreggad 450 helt åt helvete tokolagligt.

Dolf

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
-
Han fyller 16, han får köra en lätt motorcykel på väg, 125 kubik, MED körkort.
Alltså är en icke gatreggad 450 helt åt helvete tokolagligt.

Det vet jag gott och väl, men dock så har jag gjort ett beslut att det inte kommer bli något 450! Han får välja mellanmax 250 eller en 125+ och jag vet risken att polisen kan komma men ser jag han köra olagligt då åker motorcykeln DIREKT! Vet att han kommer köra över hastigheten men ser jag honom så får han lida med konsekvenserna!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Vänta lite nu, du vill köpa en 125+ till 250cc hoj till han som han kan köra på vägen med, men om du ser han köra olagligt så åker motorcykeln direkt? :va Du vet att det är olagligt för honom att köra på vägen eftersom han inte har något mc-kort va? :tungan

Om du vill överraska honom med en fin present och han är intresserad av motorcyklar så föreslår jag att du ger honom ett presentkort på en körskola för att ta kort till lätt-mc :)

Rekommenderar något sådant här som han kan börja lära sig köra på:
http://www.blocket.se/stockholm/Derbi_Senda_125_SM_31373804.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_125_motard_47900773.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_D_125_47908325.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_DR125SM_46626507.htm?ca=18&w=3

Du får såklart hitta en handledare åt honom som han kan övningsköra med också.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

(Börja kolla vid 1.40)
´
Har killen kört 70 cc trim så kan han säkert köra ljusår före denne talanglöse ;)

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Min 4 åriga dotter vill låna min motorcykel. Tycker ni jag ska släppa iväg henne på den? Hon gillar ju att gasa och vill oftast om vi kör moppe tillsammans gasa fullt hela tiden.

Emilia.jpg

Mvh /En kluven pappa!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vet jag gott och väl, men dock så har jag gjort ett beslut att det inte kommer bli något 450! Han får välja mellanmax 250 eller en 125+ och jag vet risken att polisen kan komma men ser jag han köra olagligt då åker motorcykeln DIREKT! Vet att han kommer köra över hastigheten men ser jag honom så får han lida med konsekvenserna!

Om polisen tar honom kan ditt körkort ryka. Plus en stadig böter.
Men nu är du ju ett troll, så det finns ingen son.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!