Sorgligt att se.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
50 blås är ganska fort( ca 16m/s). Jag åkte omkull på Rörken, i ca 40-50..fem brutna revben och en skulderbladsfraktur. Obs- jag hade full utrustning. En rysare att vara bidragande orsak till en annan persons invaliditet, burr!

Jo ja vet men eftersom att jag kört runt ungarna i villa området med bara hjälm. Så kan jag inte säga aldrig.

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Det märkligaste tycker jag är att det hela tiden gnälls över vad folk har på sig (eller inte har har på sig), hur mycket det höjer premier osv. Men det verkar vara allmänt accepterat att köra som ett svin i det stora hela. Ligga i 150-250km/h på 70-90 vägar och köra ihäl sig eller invalidisera sig själva. Jag tror att klädsel på hojförare är ett mindre problem för försäkringarna.
Men nu är det väl så att det är i hojfolkets ögon helt ok att köra skiten ur hastighetsbegränsnigarna, men inte köra utan fullgott skydd. Lite dubbelmoral om jag får säga mitt.

Nu är jag ingen moralkärring utan kör själv för fort rätt ofta och det händer att de enda skydden är hjälm å handskar..... och det har hittills funkat fint för mig!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Det har jag heller aldrig påstått. Däremot har många en bild av att en läderoverall gör all skillnad. Det gör den inte. Högst marginell skulle jag vilja påstå efter en rad vurpor i olika hastigheter, under olika omständigheter samt med varierande utrustning.
Det som dödar eller skapar stora skador är skador på rygg, nacke, huvud och inre blödningar. Något som uppstår när man går från hög fart till stopp. Alltså borde folk oroa sig mer över att man ÖHT kör hoj och inte vad man har på sig när man gör det.
Det handlar till stor del om hur man kör.
Tjafset om skydd är bara en symbol som fantasilösa människor har lätt att greppa.

lom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
BMW K1200S
Efter att ha läst denna tråd är det plats för ett citat till, av Albert E, han med håret: Två ting är oändliga, universum och den mänskliga dumheten, och jag tvekar om det första.

Smagatusk

Guest
TS har faktiskt en poäng. Konstigt att inte fler instämmer. Är ni alla så trötta i mössan?
Just ja, vi är ju på Sporthoj". My wrong.

I min värld är det föraren som har yttersta ansvaret för ekipaget, oavsett om man kör buss, MC eller personbil. Han/hon bör ju isf tillse att passagerare sitter fastspända, har nödvändig säkerhetsutrustning, att fordonet har bromsar osv osv.

Finns det bälten att tillgå är det förarens skyldighet att se till att de används. Det är det lag på. Att fordonet har bromsar är det också lag på. Det är däremot inte lag på skinnställ - än - vilket är jävligt skönt så att vi (folket), har nå´n valmöljighet i alla fall.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
tänk om alla brydde sig lika mycket om att skydda sig när dom :borrar ....

Det kanske dom gör, men det diskuteras väl bäst på ett knullforum i så fall

Ja eller om en polare mår dåligt. 50 pers kör ihjäl sig på båge årligen, 1500 tar livet av sig...

Det är tragiskt när någon i omgivningen mår dåligt. Men på SH får man nog inte så många goda råd. I de fallen är det nog bättre att ta hjälp av proffs

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det kanske dom gör, men det diskuteras väl bäst på ett knullforum i så fall

Tycker det passar finfint o diskutera det här. Hade folk skyddat sig när dom borra så hade det inte fötts massa dumma ungar som kör oskyddat som höjer premierna på våra försäkringar. :rolleyes: Hemsk tanke....

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Sköt dig själv!

Jag plus många fler är inte intresserade av din moral. Även om jag inte skulle åka så så bryr jag mig inte om andra väljer det då alla får sköta sig själv.

Jag är intresserad av denna kritik :tummenupp,,,,,,, helt sjukt och hål i huvudet att skjutsa nån med jeans.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det bälten att tillgå är det förarens skyldighet att se till att de används. Det är det lag på. Att fordonet har bromsar är det också lag på. Det är däremot inte lag på skinnställ - än - vilket är jävligt skönt så att vi (folket), har nå´n valmöljighet i alla fall.

Visst, men det är fortfarande föraren som bestämmer om han vill ta med en oskyddad passagerare eller inte, eller hur? JAG tycker att det är omdömeslöst att göra det, oavsett hur de nu gör i Turkiet eller Thailand.

• Gilla
Reaktioner: ft
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection