Spänna kedjan

higgis

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
Kawasaki versys 650
Fick nedsynt på besiktningen att kedjan var för spänd, (förra ägaren sa att det var fixat) Detta är min första hoj och jag har känt och mätt på kedjan när den stod på stödet enligt boken, men besiktningen kollade med en person sittande .

Har nu försökt att justera denna men håller på att bli tokig specen säger 25-35mm jag tror jag har hittat lägsta punkten säter jag den till mellan 25-30 så får jag större spel någon annan stans:-( . När jag sitter på cycklen och kollar så känns kejan bra men sen kan jag flytta fram 1 m å då är den spänd sen blir den bra igen . Finns det någt bra sätt att göra detta på?

Har kollat en massa filmer å läst det jag hittar har lossat och spänt flera gånger 0.2-0.5 mm gör så stor skilnad känns som man bara skruva fram och tillbaka en tiondel .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har antagligen en sliten kedja, den har sträckt sig olika mycket över sin längd. Det viktigaste är att den inte är för hårt spänd när den är som kortast, eftersom att det kan skada lager på utgående axel ur motorn. Men har du några länkar som inte rätar ut sig, så det fortsätter att vara V-form mellan två länkar när de hänger fritt? Isf kan det vara dags att fundera på att byta drivpaket.
 

higgis

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
Kawasaki versys 650
inga länkar som hänger som V vad jag kan se har nu ställt in den på sidostöd som det står i boken så har jag mellan 30 och max 42-45 mm skulle vara mellan 25-35 . nu när jag sitter på cykeln och känner på kedjan så har jag allt från lite rörelse upp och ner till mer rörelse. svårt att mäta å sitta men känner på kedjan varje steg jag flyttar hojen.

provad att minska mina 30-45 men då var den nästan stum på vissa ställen när jag sitter på hojen.

Fundera på att försöka byta drivpaket till sommaren när man har lite mer tid.

Tror ni man kan åka in till bilprovningen å rådfråga med dom innan jag gör en ombesiktning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säger manualen att du ska mäta när du sitter på?
Annars är det där med att sitta på mest för att testa om kedjan är helt sträckt när du sitter på, vilket oftast är en dålig sak.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hitta en polare som kan sitta på den medans du mäter. Oroa dig inte nämnvärt för att den kommer bli helt sträckt av att bara sitta på den, det kommer inte göra någon skada, då det är en lågenergilast, inte som att köra över ett gupp i 110 som klipper till utgående lager som en hammare om kedjan är sträckt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ställ den på sidostödet och justera så spelet blir 25-35mm enligt specen där du har som minst spel. Det finns inget i manualen om att någon skall sitta på den när kedjan justeras.

Hur mycket spel man har beror också på hur hårt man drar kedjan upp och när man mäter. Jag drar bara lite lätt upp och ner. Antar det är så man skall göra. Tar jag i blir spelet flera mm mer.

Senast jag besökte besiktningen fick jag en kommentar om att kedjan var för sträckt. Jag sa att den är inom specen i manualen var på besiktningsmannen sa att den var sträckt men godkänd. Jag litar mer på tillverkarens instruktioner om hur sträckt kedjan skall vara än vad besiktningen säger.

Säger besiktningen inget om att drivpaketet är slitet så behöver det nog inte bytas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som vraket här ovan sa, det är ganska vanligt med kommentarer om kedjespänning både hos besiktningen för vägtrafik, och vid besiktning på bandagar, så det är inte nödvändigtvis ett riktigt problem. Spänn enligt vad manualen säger där kedjan är som "kortast" och var nöjd.
 

higgis

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
Kawasaki versys 650
har satt där jag upplever som tajtast till mellan 25-30 för att resten ska hamna närmare 35-40. har justerat mer än halva dagen och kommit på det sista att jag spänner eller släpper någon tiondel på skruvarna. Snart sliter jag ut dessa bultar 😁

Tror jag åker dit å fjäska ifall dom kan slänga ett öga på det innan jag ombeskta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
har satt där jag upplever som tajtast till mellan 25-30 för att resten ska hamna närmare 35-40. har justerat mer än halva dagen och kommit på det sista att jag spänner eller släpper någon tiondel på skruvarna. Snart sliter jag ut dessa bultar 😁

Tror jag åker dit å fjäska ifall dom kan slänga ett öga på det innan jag ombeskta.
Visa boken och avsnittet om kedjespänningen!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De är inte alltid så mentalt anpassningsbara på besiktningen.
Min multi tyckte killen att kedjan var för slapp tills han insåg fjädringsväg en och fick läsa på dekalen på svingen, men det tog en liten stund att komma dit.
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag har haft det där fenomenet med att kedjespelet förändrades med rotationen för länge sedan och misstänkte att det billiga bakdrevet från Raceway eller Bikeline, vilket det nu var, inte var korrekt tillverkat. Kanske var kedjans fel?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På Thruxtonen har jag fått kommentar att kedjan är för spänd och då håller jag mig på max slack på den. Sista besiktningen av KLR:en fick jag också kommentaren att den var för slack men den har ju hyfsat lång fjädringsväg.

Har aldrig fått nån anmärkning då jag sagt att dom är justerade efter vad som står i boken och oftast kunna säg hur stort slacket ska vara enligt verkstadshandboken.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om du tar tag i kedjan längst bak på drevet och drar den rakt bakåt, lyfter den då från drevet? Isf hur mycket? Rotera kedjan och kolla på flera ställen.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Visa boken och avsnittet om kedjespänningen!
Det kan man göra..! Men enligt transportstyrelsens föreskrifter står det skrivet att kedjespänning ska kontrolleras när hojen är belastad.. När det blev praxis har jag ingen aning om, brukar faktiskt få FLER kommentar att jag kör med för slak kedja när så inte är fallet vid belastning..
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hade detta problem på min CBR600 en gång i tiden, inget man varken såg på kedja eller drev, men vissa länkar hade börjat kärva (märkte det när man tog av kedjan). Bytte drivpaket och problemet löst.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det kan man göra..! Men enligt transportstyrelsens föreskrifter står det skrivet att kedjespänning ska kontrolleras när hojen är belastad.. När det blev praxis har jag ingen aning om, brukar faktiskt få FLER kommentar att jag kör med för slak kedja när så inte är fallet vid belastning..

Hur mycket belastning? Min flugvikt eller en besiktningsman på 130 pannor och fulla korvlådor?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gammal referenstråd:




Att få en 2x på kedjespänning är en idiotanmärkning.

2 år senare, med 1500 mil på mätaren och en helt annan drevsats monterad kan man isf drabbas av en hård 2a istället eftersom villkorstvåan ligger där och jäser. På en bedömningssak!

Det är som att dela ut anmärkningar på "smutsig vindruta" år 1 och plocka folk på extrapengar år 2.

Ett tips för den som har tid och lust är att ställa hojen på centralstöd, frikoppla svingen från fjäderelementen och ta en kvart för att studera verklig kedjespänning vid olika nivåer av infjädring med hjälp av en kompis.

Speciellt kombinationen lång fjädringsväg/lång sving kan ge nya insikter.



Säger besiktningen inget om att drivpaketet är slitet så behöver det nog inte bytas.

Nja, besiktningar är ett lotteri.
Bättre att veta själv, än att lita på besiktningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket belastning? Min flugvikt eller en besiktningsman på 130 pannor och fulla korvlådor?
Det hänger väl lite på om de bara vill se att den inte blir helt sträckt, eller om de förväntar sig kedjespelet som står på svingen då med.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top