Spänna kedjan

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Ja, det verkar som att besiktningen kontrollerar med förare, när jag besiktigade min 690 så fick jag anmärkning/rekommendation på att kedjan var för spänd. Jag hänvisade till spec. Han var inte övertygad men jag fick dock ingen notering i protokollet-)

På 690 är det föredömligt beskrivet i manualen, men den är då "ganska" spänd när man sitter på den, beror väl på att vid kompression av bakfjädring går det åt andra hållet och kedjan får mer slack..

@higgis, bilden gäller ej din hoj, endast som underlag för att belysa besiktning/manual..

1714807278539.png
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Gammal referenstråd:




Att få en 2x på kedjespänning är en idiotanmärkning.

2 år senare, med 1500 mil på mätaren och en helt annan drevsats monterad kan man isf drabbas av en hård 2a istället eftersom villkorstvåan ligger där och jäser. På en bedömningssak!

Det är som att dela ut anmärkningar på "smutsig vindruta" år 1 och plocka folk på extrapengar år 2.

Ett tips för den som har tid och lust är att ställa hojen på centralstöd, frikoppla svingen från fjäderelementen och ta en kvart för att studera verklig kedjespänning vid olika nivåer av infjädring med hjälp av en kompis.

Speciellt kombinationen lång fjädringsväg/lång sving kan ge nya insikter.





Nja, besiktningar är ett lotteri.
Bättre att veta själv, än att lita på besiktningen.
Håller med såklart, men problem uppstår ju om du vet att du gör rätt enligt manual men trots det får en 2:a eller vilkorstvåa..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att besiktningen kollar kedjan med förare på är inget konstigt.
Stumspända kedjor är så vanligt. Detta är Ett exempel.
Ett annat Exempel är att jag har läst på SH att nya hojar direkt från Japan haft stumspänd kedja vid leverans till kund. :huvet
Mest spänd är kedjan när det är en rätt linje mellan tre punkter.
1) Centrum Främre kedjedrev, 2) Centrum svingaxel, 3) Centrum Bakrekedjedrev = Centrum bakaxel.
Så det är lämpligt att nån gång kontrollera detta .....som notrightrider skriver i # 18
För egen del blev det aktuellt när jag tänkte höja Busan 20 mm bak genom kortare Hundben för få Busan mer lättsvängd.
Ta loss Hundbenen med hojen på bakre depåstöd är en dålig ide, jag har försökt :rodnar.
Utan det är Centralstöd eller lyfta hojen med ett ABBASTAND eller med en axel genom svingaxeln. Ett bakhjul på en gathoj väger ca 15 kg så för min del blev det enklast att först ta av bakhjulet, sedan var det mycket lättare ta av hundbenen. Men ta först och mät upp avståndet från golv till bakhjulsaxelns centrum. Innan du tar av bakhjulet och hundbenen.
Efter hundbenen är av är det bara sätta tillbaka bakhjulet, lyft upp bakhjulet till Utgångläget.
Kontrollera vilket slack det är , Skriv upp
och höj sedan bakhjulet 1(en) cm till och kontrollera slacket Och Skriv upp osv.
På Busan med 120 mm fjädringsväg blev det en tabell med 13 olika slack från 0 cm (helt utfjädrad) till 12 cm. Minsta slacket var 1 cm mellan kedjan tryckt uppåt och tryckt kedjan nedåt. dvs 1 cm mellan kedjans översida tryckt nedåt och kedjans översida med kedjan tryckt uppåt mitt emellan främre och bakre kedjedrev.
Enligt Manualen ska slacket med hojen stående på sidostöd vara 25 - 35 mm. Många tror att det är en tillåten tolerans på 10 mm. Det är det inte enligt mig. Det är skillnaden mellan svagare ( normal ) kedjetestare och starkare kedjetestare. Jag hade vid ovanstånde ställt slacket vid sidostöd/bakre depåstöd på 35 mm för då är det sällan jag behöver minska kedjeslacket ....
Sedan eftersom hojen skulle höjas 20 mm bak kollade jag slacket med hjulet 20 mm lägre än 0-läget, det blev 40 mm slack.
Så numera kör jag med 40 mm slack med hojen stående på bakre depåstöd.
Lycka till. Jag har aldrig fått anmärkning på kedjespänning vid besiktning eller på bana.
Av någon anledning.Tur ? :)
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top