Att besiktningen kollar kedjan med förare på är inget konstigt.
Stumspända kedjor är så vanligt. Detta är Ett exempel.
En polare lämnade in sin hoj som han ägt sedan ny på service, vilket han alltid gör för att behålla garantin. Hojen hade precis (kvällen innan) fått nytt bakdäck så han bad dem på verkstaden att se till att det var monterat rakt, och att kedjan hade rätt spänning. När han fick tillbaka hojen...
www.sporthoj.com
Ett annat Exempel är att jag har läst på SH att nya hojar direkt från Japan haft stumspänd kedja vid leverans till kund.
Mest spänd är kedjan när det är en rätt linje mellan tre punkter.
1) Centrum Främre kedjedrev, 2) Centrum svingaxel, 3) Centrum Bakrekedjedrev = Centrum bakaxel.
Så det är lämpligt att nån gång kontrollera detta .....som notrightrider skriver i # 18
För egen del blev det aktuellt när jag tänkte höja Busan 20 mm bak genom kortare Hundben för få Busan mer lättsvängd.
Ta loss Hundbenen med hojen på bakre depåstöd är en dålig ide, jag har försökt
.
Utan det är Centralstöd eller lyfta hojen med ett ABBASTAND eller med en axel genom svingaxeln. Ett bakhjul på en gathoj väger ca 15 kg så för min del blev det enklast att först ta av bakhjulet, sedan var det mycket lättare ta av hundbenen. Men ta först och mät upp avståndet
från golv till bakhjulsaxelns centrum. Innan du tar av bakhjulet och hundbenen.
Efter hundbenen är av är det bara sätta tillbaka bakhjulet, lyft upp bakhjulet till Utgångläget.
Kontrollera vilket slack det är , Skriv upp
och höj sedan bakhjulet 1(en) cm till och kontrollera slacket Och Skriv upp osv.
På Busan med 120 mm fjädringsväg blev det en tabell med 13 olika slack från 0 cm (helt utfjädrad) till 12 cm. Minsta slacket var 1 cm mellan kedjan tryckt uppåt och tryckt kedjan nedåt. dvs 1 cm mellan kedjans översida tryckt nedåt och kedjans översida med kedjan tryckt uppåt mitt emellan främre och bakre kedjedrev.
Enligt Manualen ska slacket med hojen stående på sidostöd vara 25 - 35 mm. Många tror att det är en tillåten tolerans på 10 mm. Det är det inte enligt mig. Det är skillnaden mellan svagare ( normal ) kedjetestare och starkare kedjetestare. Jag hade vid ovanstånde ställt slacket vid sidostöd/bakre depåstöd på 35 mm för då är det sällan jag behöver minska kedjeslacket ....
Sedan eftersom hojen skulle höjas 20 mm bak kollade jag slacket med hjulet 20 mm lägre än 0-läget, det blev 40 mm slack.
Så numera kör jag med 40 mm slack med hojen stående på bakre depåstöd.
Lycka till. Jag har aldrig fått anmärkning på kedjespänning vid besiktning eller på bana.
Av någon anledning.Tur ?