Spännande amerikansk MotoGP-hoj.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En otrolig spännande roadracinghoj som en amerikansk arkitekt har ritat. Förhoppningen är att han ska få ett Wild-card till Laguna Secas GP-lopp 05.
En hoj helt i Brittens anda med massor av intressanta och annorlunda tekniska lösningar.
Framfjädringen är så enkel och smart att man förundras över att ingen har kommit på det tidigare. Fantastiskt smart och som han själv säger i artikeln så kan man inte slå japanerna genom att utveckla deras egna koncept utan man måste slå dem med annorlunda tekniska lösningar eftersom Japanerna är "masters of refinement."
Motorn är en längsmonterad fyra med 15-graders vinkel mellan cylindrarna men inte som en vanlig V-4 utan som en rak fyra med parvis tiltade cylindrar......

http://www.motoczysz.com

http://www.motoczysz.com/articles/cycleworld-1-05.pdf

http://www.motoczysz.com/articles/roadracing-1-05.pdf

Last edited:
Tycker den är riktig snygg!
Designen ser enkel och stilren ut, kul med lite nya hojmodeller..

Ja, riktigt spännande. Speciellt med en helt ny typ av motorkonfiguration. Men med en så hög ambitionsnivå känns utseendet unket; kopierat rakt av från R1, 916 och Triumph Daytona.

MEn det är ju de tekniska lösningarna som är intressanta! Läs artikeln från CycleWorld och förundras över det istället. Utseendet är väl sådär men den är frän som tusan.

Hörde talas om den häromdagen, men jisses vad hög motorn är!, ser lång ut åsså..

Rätt mycket skojjiga idéer dock. linjär pang-på fjädring, dubbla fjädrar med separat dämpare? Verkar inte försvarbart, tungt och onödigt liksom.. Desto fler funktioner man kan få ur en enda grej är ju bättre..

Dessutom en hel del coorperate bull angående framgaffeln och försprångsjusteringen.. Dom är långt ifrån först med justerbart försprång..

Ofjädrad vikt? det är en annan fråga som dyker upp så här i huvet.. Springergaffel nästa?

/B

Borde inte gyroeffekterna från motorn kännas av på ett negativt sätt? Alla som kört en BMW vet vad jag menar...

Bj.O.rn skrev:
dubbla fjädrar med separat dämpare? Verkar inte försvarbart, tungt och onödigt liksom.. Desto fler funktioner man kan få ur en enda grej är ju bättre..

/B
Du kanske borde bygga en bättre bike och visa hur den SKA byggas. Som du ser så är fjädrarna mycket mindre än vad 1! stor skulle vara så kanske 2 st små ÄR mindre i vikt än 1 stor, tänkt på det? Kanske det uppväger stabilitet som inte kan fås med monofjäder. Jag tror nog han vet liiiite mera om hojbygge än du faktist.

"Nick Ienatsch has worked as a motojournalist since 1984. In those 20 years he has ridden and raced a wide variety of production and one-off machines. He rode the first Buell, the prototype Bimota V-due, raced the Britten, the Tularis and a Bimota Tesi. He will continue to be one of the riders to develop the C1."

Har svårt att tänka mig att den skulle kunna vara bättre än Proton eller WCM.

Dubbla fjädrar bak testade Yamaha på en M1:a för bara ett år sen men gav visst inte det resultatet man trodde.

Paroxyst skrev:
Du kanske borde bygga en bättre bike och visa hur den SKA byggas. Som du ser så är fjädrarna mycket mindre än vad 1! stor skulle vara så kanske 2 st små ÄR mindre i vikt än 1 stor, tänkt på det? Kanske det uppväger stabilitet som inte kan fås med monofjäder. Jag tror nog han vet liiiite mera om hojbygge än du faktist.

Har inte speciellt höga tankar om mig själv, men jag köper inte allt..

Nu är det 3 pinaler som gör en normal stötdämpares jobb, verkar inte ekonomiskt (och nej, jag menar inte pengamässigt) utan jag menar utifrån ett materialmässigt och viktmässigt perspektiv..

Han kan ha rätt angående fallande progressivitet på dämperiet i kombination med linjär fjäderkraft som en medicin mot highsides, men det vet inte jag..

/B

Underbart häftigt att ngn kan fixa patent på ny motorkonstruktion på 2000 talet.
Heder åt killen och hans gäng:) men underbetyg till de "stora" som inte lyckats själva..
Läcker hoj också..

Axxexs skrev:
Har svårt att tänka mig att den skulle kunna vara bättre än Proton eller WCM.

Dubbla fjädrar bak testade Yamaha på en M1:a för bara ett år sen men gav visst inte det resultatet man trodde.

Klart att de kommer figurera längst bak om de öht får ett WC. Speciellt med tanke på att de inte har en hoj klar för MotoGP ännu och ingen förare. Kvalar de in så är jag imponerade.
Kul med friska satsningar dock.

Prototyp M1:an hade dock två kompletta dämpare så lite skiljer sig konstruktionerna åt.

Bifogat

• M1-Prototyp-4.jpg
    M1-Prototyp-4.jpg
    48.5 KB · Visningar: 161
Nyteknik skrev:
Ja, riktigt spännande. Speciellt med en helt ny typ av motorkonfiguration. Men med en så hög ambitionsnivå känns utseendet unket; kopierat rakt av från R1, 916 och Triumph Daytona.

Sen är det väl rätt svårt att göra en cykel idag som ska se bra ut rent designmässigt som inte liknar nån annan hojmodell. Även fast hojen har drag av R1 osv tycker jag den ser egen ut.

Sidprofilen ser miffig ut. Ser ut som en 125a med kåpa för att göra hastigheter den inte klarar av.

Annars, tappert försök o hoppas de fortsätter utveckla och få positiva resultat.
Dock det här med att den bluddrar vackert, tycker den låter som påse nötter.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick