Spännande vattenplaning i 190

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
-PLM- skrev:
Smalare däck(kontaktyta) = mindre risk för vattenplaning. Alltså galnare att köra fort med bil.

Visst men fordonets vikt kanske spelar roll oxo?

Bil = 400kg per däck? Om man nu inte åker Nissan Micra förstås.
 

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Enda gången jag haft vattenplaning med MC var i ca 220 med min tidigare Rickman caferace maskin.
Jag som då tyckte att jag tog det lugnt :3freak
Det gick bra då vägen var rak, men hadde det svängt då hadde jag inte suttit här nu.

Ta det lugnt i regn :
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Ja, jag tror att vikten har en ganska stor betydelse oxå. Visseligen är MC-däck väldigt mycket smalare. Men om inte jag minns fel, är kontaktytan på ett bakdäck ca bläck på en tändsticksask.
En amatörmässig Analys:

Hojen + förare = 250 Kg
viktfördelning borde vara 50% dvs 125 Kg/däck
Anta att ren kontaktyta borde vara ca 1 cm utan mönster.
Alltså 125Kg/cm

Bil + förare = 1800 Kg
viktfördelning borde vara 25% dvs 450 Kg/däck
Kontaktytan för bil är 19,5 cm. Men eftersom bildäck har mönster för att forcera tex vatten, uppskattar jag att ren kontakyta för 3/4 av den ytan dvs
ca 14,6cm. 450Kg/14,5 = 30 Kg/cm


Slutsats: Bilen är lättare än MC. Detta borde göra att det är säkrare att åka med MC när du åker på en våt yta.

Men vad händer då du kör i tex en pöl med vatten. Här kan jag inte komma fram med en vättig matematiks kalkyl, men jag skall försöka. Teoretisk borde MC förlora. Varför tror jag detta? Kontaktytan mot vattenytan blir större för MC om tex djupen på pölen är 1 cm. Jag mätte och fick fram på min hoj ca 10 cm yta (ren yta) om vattenpölen är ca 1cm djup.
125kg/10cm=12,5 Kg/cm för MC. Eftersom bilen däck inte är bågformade, som MC's, är Kg/cm lika som i föregående beräkning. Alltså bör hojjen vara MYCKET lättare än biles 30Kg/cm.

Dessutom forcerar bildäck vattnet bättre i och med mönster och mönsterdjup. MC däck blir mer eller mindre båtformade och trycker ner/under vattnet pga MC's vikt.

Eller har någon något annat förslag?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Fina teorier, men det stämmer inte i praktiken, testa.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Men sen kan man ju kolla lite på mönstringen på en typ en r1a och en v70.

Tror bilen har ganska mycke gröve och bättre vattenavledande mönster.

Annars borde det ju vara en fördel med smala däck.

Fast o andra sidan har ju en bil 4a däck och kanska bara får planing på ena sidan av däckena.

Hade nog hellre sutit i en bil vid vatten planing iaf.
 

robman

Hojlös
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrbotten
Hoj
Aprilia RSV1000R -04
Freddola skrev:
Men sen kan man ju kolla lite på mönstringen på en typ en r1a och en v70.

Tror bilen har ganska mycke gröve och bättre vattenavledande mönster.

Annars borde det ju vara en fördel med smala däck.

Fast o andra sidan har ju en bil 4a däck och kanska bara får planing på ena sidan av däckena.

Hade nog hellre sutit i en bil vid vatten planing iaf.

Kan man?? :confused: trodde man kollade på däcken!! :va :D
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Vattenplaning har jag väl inte fått med hoj men väl släpp på bägge däcken samtidigt i en blöt kurva i Norge för ett par år sen i cirka 150 knyck.
Var väl så där fräck efter det. Vågade knappt hålla styrfart. :(
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
enligt mina erfaranheter så hade jag fått vattenplaning mycket tidigare med bil.. kanske vid 100 eller så med bra däck.. det var riktigt mycket vatten på vägen. men när jag saktade ner till ca 130 efter den spännande upplevelsen med känslan av att sväva så var det lugnt.

så min slutsats är att inte köra över 150 när det är massor med vatten på vägen! med bil är det ju oftast bara kul med planing.. man brukar ju få fäste igen när men glider ur spåren med vatten men då brukar det ju inte gå så fort heller...
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
fick vattenplaning på bakdäcket igår, åkte i sådär 110-120 i spöregn.
Skulle köra om en bil o drog på (slökörde på 6´an) kom ut i mitten av vägen när heltplötsligt varvräknaren drar iväg från 4 till 8-9000 rpm på 1 sekund....jag undrar snabbt om kopplingen strular men märker strax att bakändan börjar glida i sidled.

Drar av på gasen och får tillbaka fästet....små läskigt...

/N
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
MaScoot skrev:
Skit coolt med vattenplaning....en man och kvinna på hoj förolyckades i Stockholm förra veckan pga av en bil som fick vattenplaning. Kvinnan dog och mannen ligger nedsövd.
Ett tips: Kör lugnare när det regnar.

Nej det var pga mannen som körde bilen var påverkad :fatta!
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
För dålig rens grabbar .. Dra på ett par TCK80 så är problemet löst :hihi
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
lupus skrev:
För dålig rens grabbar .. Dra på ett par TCK80 så är problemet löst :hihi

Jag var inne på det men jag skulle bli tvungen att gå ned från 190 till 130 på bakdäcket :3freak :hihi
 

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Härom året fick jag vattenplaning med gixxern vilket resulterade i att bakdäcket körde ifatt framdäcket i 170...
Riktigt riktigt läskigt men det hela gick väldigt lugnt och sansat till och hojen rätade upp sig ganska snabbt.
Lite skraj vart man efter det iaf, trodde nästan det var omöjligt att få vattenplaning med hojen före det.
Nu när man kört lite mer slitna bakdäck vet man bättre så när det börjar bli platt där bak så vill man inte längre ens komma upp i hastighetsbegränsningen när det piskar på ordentligt med regn...
Har också vart med om några bredställsomkörningar i vått väglag men det räknas ju inte in som vattenplaning anser jag då det mest beror på hur gasglad man är...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
daemon skrev:
Men om inte jag minns fel, är kontaktytan på ett bakdäck ca bläck på en tändsticksask.

Du minns rätt, tyvärr är det kanske det mest korkade som går att läsa i "du & jag och döden i trafiken". Hur brett är ett plån på en tändsticksask? 1 cm eller 5 centimeter? Hur långt är ett snöre?

Jag såg foton i en bok som var fotade under en glasskiva med vatten på för att se däckets kontaktyta som var ca 6 x 4 cm (längd x bredd).

Syns rätt bra om man ligger bakom någon på hoj hur typ 3-5 cm av däcket "ändrar färg".

/Fredde
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?


måste ju va d lättaste att få v-planing med sport mc.... breda däck inte allt för djupt mönster, ja allt som gör det lätt att få v-planing.... fyfan d e räligt me bil i de hastigheterna som du pratar om, med mc skulle jag inte ens vilja veta hur d känns.... tur du klara dig!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top