Spamtråd Nr. 7.1

Status
Ej öppen för fler svar.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Judith Garland: Aaaah! Så n000b, läijm och ägd :mad:

Posten resa till och från jobbet är gravt infekterad med begränsningar när det gäller giltigheten för avdrag av de kostnader som uppstår i samband med nyttjandet av privata fortskaffningsmedel såsom att det behöver överstiga 7000riksdaler och det är beloppet över 7000riksdaler som är avdragsgill, avståndet behöver överstiga en viss sträcka samt att ni behöver göra en tidsvinst på minst 2timmar per dag för fram- och återresan jmfrt med att kommutera med statligt eller kommunalt subventionerad allmäntrafik

I o m detta kan ni frigöra mer av er konsumtionskraft och därmed leva ett rikare och mer tillfredsställande liv ifall ni har möjlighet att yrka på avdrag för tjänsteresa.

Brukar vara hälften i milavdrag jmfrt med bil.

Fiffan sånt där kan inte en fattig torpare!

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
nu är det dags för automatkaffe nr.2...

Fy så seg jag är idag... :trött

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Va? Vad är det du läst för något?

Så länge du tjänar minst två timmar per dag på att ta bilen istället för allmänna kommunikationsmedel så får du dra av 18 kr/mil för resor till och från arbetet.

Tjänsteresa är det om du först åker till kontoret och sen ut till kund (har jag för mig), i vilket fall så är det 18 kr/mil där också. Man behöver inte övernatta eller nåt sånt för att få dra av milersättningen... det du skrivit ovan låter snarare som regler för traktamente.

//Skrutten
Läste innantill i "Dags att deklarera", men enligt evinnerlig expertis och finfina utlåtanden så verkar jag fått kläm på detta.

Tjänsteresor it is.

Aaaaah så n000b, läijm och ägd :mad:

Ökade levnadskostnader är ifall du tvingas handla ägg till frukost på sjuälva och sånt och har inget med milavdraget att göra.
Enl. inkomstskattelagen är den plats där den skattskyldige utför huvuddelen av sitt arbete att räkna som hans tjänsteställe. Resa mellan bostad och tjänsteställe är resa till och från arbete, annan resa i tjänsten är tjänsteresa. Men eftersom du inte upplyses om kap 12 8$ i inkomstlagen i deklarationsinstruktionsboken kan du inte anklagas för att med uppsåt ha försökt kringgå skattelagstiftningen eller för att fara med osanning ifall du yrkar på avdrag för tjänsteresa enl. motivationen att ni nyttjar edert privata fortskaffningsmedel för att ta er till dagsverket hos någon av den gode arbetsgivarens kunder vilket enl. Skatteverkets Servicejour alltid varit en giltig tjänsteresa. Bäst blir det ju om du skaffar dig din egen privata korrespondens med Skatteverkets Servicejour att lutar dig tillbaka på.

Edit: Man behöver inte åka om kontoret för att det skall bli tjänsteresa utan den kan gå direkt från hemmet till kunden.
:hihi :jäs

Judith Garland: Aaaah! Så n000b, läijm och ägd :mad:

Posten resa till och från jobbet är gravt infekterad med begränsningar när det gäller giltigheten för avdrag av de kostnader som uppstår i samband med nyttjandet av privata fortskaffningsmedel såsom att det behöver överstiga 7000riksdaler och det är beloppet över 7000riksdaler som är avdragsgill, avståndet behöver överstiga en viss sträcka samt att ni behöver göra en tidsvinst på minst 2timmar per dag för fram- och återresan jmfrt med att kommutera med statligt eller kommunalt subventionerad allmäntrafik

I o m detta kan ni frigöra mer av er konsumtionskraft och därmed leva ett rikare och mer tillfredsställande liv ifall ni har möjlighet att yrka på avdrag för tjänsteresa.
Fast numera är det 8000riksdaler som jeller. Fiffan. Skitland. :mad:

Edit: För MC kan en dra av 9kr/mil.
Edit2: Skatteverket vet allt, alla dagar du tjört bil, alla dagar du tjört hoj, alla dagar du tänkt att samåka, alla dagar du samåkt. :tungan

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Wicked!

En dyr hoj per mil kostar ju bra mkt mer än en billig bil per mil.

Tur man bara har några kilometer till jåbbet.

Hållis, tog du nånsin nån gixxkser till jåbbet?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Kan tröttheten ha med vädret o göra?

Hmm, isf borde man ju alltid vara trött o då är det svårt att veta vad det beror på... :gnissla

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Kan tröttheten ha med vädret o göra?

Hmm, isf borde man ju alltid vara trött o då är det svårt att veta vad det beror på... :gnissla

För mig tror jag snarare att det beror på att jag snittar 5-6timmar sömn per natt under veckorna... räcker nog inte riktigt för mig :näsblod

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hållis, tog du nånsin nån gixxkser till jåbbet?
Näeh, jag hann ju avyttra den innan jag började kneget i Trållätta.

Under min tid som kronslut hade jag bara R6an, men den blev aldrig gatlegal i min ägo.

Fiffan, jag skulle tjöpt din Clio, btw. :huvet

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Edit: För MC kan en dra av 9kr/mil.
Edit2: Skatteverket vet allt, alla dagar du tjört bil, alla dagar du tjört hoj, alla dagar du tänkt att samåka, alla dagar du samåkt. :tungan

Om du lämnar din mobiltelefon hemma så kan farbror Staten inte spåra dig.:rolleyes:
På så sätt kan du även fuska dig till mer avdrag:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska