Som jag sa. Om man sitter i sådan ekonomisk knipa att man varken kan spara till sin ålderspension eller råd med sitt uppehälle står jag fast vid att man snarast bör söka ekonomisk rådgivning för att ta ett första steg och nå över vattenytan.
Och de individer som är i en utsatt ekonomisk situation är nog detta forum inte det mest lämpade stället att diskutera sådan känslig information. Inte minst risken för att utnyttjas i den desperata situation de kan befinna sig i.
Hur föreslår du att man gör det? Bankrån? Knarksmuggling? Människohandel? Bedrägerier?
Att förlita sig på lotteri känns ju underbart optimistiskt...
Provade räkna på det där lite snabbt, och förutsatt att man fortfarande vill betala hyra, mat, el, såntdär annat sexigt, så skulle det i teorin gå att lösa på cirkus 15år.
Vilken värld lever du i?
samarbete mellan staten och pensionsbolagen och finansieras till hälften av pensionsbolagen, till hälften av staten. I dag är drygt 2,3 miljoner pensionssparare registrerade användare av Minpension.se.
Vad är Ekonomifakta?
Ekonomifakta ägs av Svenskt Näringsliv som är en arbetsgivarorganisation. Ekonomifakta är en källa till information och kunskap om Sveriges ekonomi.
Amorterat ner bostadslån under 75% och har kvarstående på rörligt.
Inga övriga lån.
(kapa fasta kostnader, se över så du har tillräckligt men rätt försäkring, inte onödigt mobilabonnemang, ingen bunden abonnemangsform oavsett vad det gäller, för att kunna byta till ett med lägre pris)
Sparar 40% av inkomsten, nyttjar isk konto.
Detta utgör buffert, pension, mm.
Sticker räntan över 5 amorterar jag av så månadskostnad förblir densamma.
Vi amorterar 3000:- i månaden på ett huslån på miljonen, i den takten är vi skuldfria om 30 år och kan leva på en korvring och några liter mjölk i veckan om det kniper när vi når pensionsåldern. Lite svartjobb nu och då och vi kommer ha det rätt så bra trots en skraltig pension.
Jag begriper inte hur man resonerar annars, med tanke på att pensionerna lär vara piss och ingenting om 30-40 år så är det ju i min värld idioti att inte amortera på huslånet. Sitter man på ett tvåmiljonerslån och inte amorterar blir man ju tvungen att sälja kåken, och vart ska man sen ta vägen? En hyres-tvåa i stan lär man ju heller inte ha råd med på 6000:- efter skatt...
6000 ihop? (Eftersom du skrev "vi" tidigare i inlägget.)
3000 plus en dryg lusentapp i räntor efter avdrag. Hur mycket kan man inte dra in på 36000 sparat per år i 30 år? F ö utesluter det ju inte möjligheten att amortera punktvis.
Ha makten själv. Behöver inte innebära så stora risker och dessutom har man alla valmöjligheter kvar.
Jag begriper inte hur man resonerar annars, med tanke på att pensionerna lär vara piss och ingenting om 30-40 år så är det ju i min värld idioti att inte amortera på huslånet. Sitter man på ett tvåmiljonerslån och inte amorterar blir man ju tvungen att sälja kåken, och vart ska man sen ta vägen? En hyres-tvåa i stan lär man ju heller inte ha råd med på 6000:- efter skatt...
Nä 3000:- ilag.
Resten av ditt inlägg förstår jag inte riktigt, menar du att skita i att amortera och spela på aktier/fonder istället?
Om du inte får mer än 6k i månaden i pension, kanske dags för dej att löneväxla och få en högre inbetalning på tjänstepensionen?? Tjänstepensionen kommer inte Löwen och Co åt. 4-5000 i månaden 30år ger en bra trygghet. Dör du så ärver dessutom dina nära och kära den.
Har du sen amorterat ner dina lån till nästan 0 så slipper du tänka på falukorvsringen.
Det är inte när man är 55år som pensionen avgörs, det är det man gör i unga år som avgör.
Känslan av att amortera är skön. MEN, ni lurar er själv om ni tror att ni tjänar på det!
Lägg amorteringspengarna i ex en indexfond eller liknande. Sen när räntan sticker så tömmer ni ISKn och amorterar en klumpsumma. Då har ni tjänat pengar.
Känslan av att amortera är skön. MEN, ni lurar er själv om ni tror att ni tjänar på det!
Lägg amorteringspengarna i ex en indexfond eller liknande. Sen när räntan sticker så tömmer ni ISKn och amorterar en klumpsumma. Då har ni tjänat pengar.
Enda nackdelen med att amortera allt är väll att om man i en krissituation skulle behöva pengar så är de upplåsta i huset och det kan vara knepigt att få lån. Därför kan det väll vara smart att göra som Tim säger? Låta de ligga på hög och amortera klumpvis. Beroende på hur mkt man får betala i ränta såklart.
Så du menar att istället för att amortera är det bättre att gå ner i lön för att få upp pensionen så jag har råd att betala ränta på det lån som jag annars hade betalat av?
Låter jag spydig så är det inte meningen, jag är bara uppfostrad med att det bästa man kan göra är att bli skuldfri.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|