Spara pengar..

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Ja, det har jag lärt mig att enda chansen att spara är autoöverföring när pengarna kommer in och in på nån fond eller liknande som gör de krångligt att få ut dem och att man funderar en extra ggn.

EDIT: Vad är relativt låg förvaltningsavgift? och vad är hög? har inte så bra koll

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ja, det har jag lärt mig att enda chansen att spara är autoöverföring när pengarna kommer in och in på nån fond eller liknande som gör de krångligt att få ut dem och att man funderar en extra ggn.

EDIT: Vad är relativt låg förvaltningsavgift? och vad är hög? har inte så bra koll

Finans institut är ofta duktiga på att "gömma" avgifterna i sina sparprodukter dom vill ju tjäna pengar på sina kunder.

Jag hitta en räkne snurra som du kan använda som snabbt test exempel.
http://fondkollen.se/jamfor/raknesnurra
Fondkollen är en branschgemensam satsning med enkla verktyg som hjälper sparare att fatta medvetna beslut om sitt fondsparande, privat och till premiepensionen. När det gäller tjänstepension hänvisar vi till Minpension.se

"Norman-Belopp" typ som kilopriset fast för fonder.
http://www.morningstar.se/Article.aspx?title=norman-belopp-fonder-kostnad-10-ar

En rätt bra faktaruta om passivt förvaltade fonder kontra aktiva kontra Indexfonder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Passiv_förvaltning

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Absolut inte gå ner i lön. Men att ta dina framtida löneök i pension. Får du låt oss säga 1000kr mer i månaden i lön så är det lätt få igenom 1500 i pension. Företaget slipper arbetsgivaravgift mm. .
Inte helt sant, du betalar "särskild löneskatt" på pensioner, även om den är något lägre än de "vanliga" arbetsgivaravgifterna (24,26% istf 31,42%). Personligen tar jag hellre pengarna här och nu, även om de blir några procent mindre. Ja, man kan säga att pensionskapitalet kommer att växa men det kan mina slantar i handen också göra, antagligen mer då de inte är låsta på samma sätt till banker och institutioner.

Oftast är det enbart ekonomiskt att byta lön nu mot framtida pension om du tjänar tillräckligt mycket för att betala statsskatt på lön men inte tillräckligt för att komma göra det på pension. Men samtidigt blir pengarna låsta och du har ingen aning om hur pension kommer beskattas om 20-30-40 år, eller om du kanske har större behov av pengarna innan dess.

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

Låg avgift=ingen avgift= Avanza Zero.

Här skrivs det en massa vettigt enligt mig: http://www.rikatillsammans.se/

Sen är det upp till var och en att ta ett beslut som passar en själv. Jag förstår verkligen folk som vill betala av sitt boende. Det vill jag också. Men jag tror och hoppas att det går ngt snabbare med min taktik. Men jag är absolut ingen expert. Så vi får köra ett trådlyft om 10-15 år:)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Att försöka göra sig skuldfri är ett bra mål. Ska nog ta och sälja BR snart och skaffa en HR istället. En annan form av sparande är att skaffa sig ädelmetaller.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Inte helt sant, du betalar "särskild löneskatt" på pensioner, även om den är något lägre än de "vanliga" arbetsgivaravgifterna (24,26% istf 31,42%). Personligen tar jag hellre pengarna här och nu, även om de blir några procent mindre. Ja, man kan säga att pensionskapitalet kommer att växa men det kan mina slantar i handen också göra, antagligen mer då de inte är låsta på samma sätt till banker och institutioner.....

.

Läste lite om det nu. Kan inte begripa att jag fått det om bakfoten. Undra om det såg annorlunda ut för 10år sedan?
Men mest utav det får man ut när man har mer än 39k i månaden.

Jag hade helt fel, ber om ursäkt för det.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Läste lite om det nu. Kan inte begripa att jag fått det om bakfoten. Undra om det såg annorlunda ut för 10år sedan?
Men mest utav det får man ut när man har mer än 39k i månaden.

Det såg likadant ut för 12-15 år sedan när jag körde eget bolag(ab), bortsett från att arbetsgivaravgiften varnågon procentenhet högre. Så skälet då som nu var nog att man betalade statsskatt på lön men förväntade sig "bara" betala kommunalskatt på pension. För år 2015 går den undre gränsen (dvs när man betalar 20% statsskatt) på 443 300/12 = 35850 i månaden, enligt skatteverkets hemsida.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring