Sparbössa med komfort?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Letar så smått efter en riktig sparbössa till bruksbil, och visst skulle man kunna köpa sig en skramlig sönderrostad gammal golf eller liknande för inga pengar alls och puttra runt i men det är inte riktigt vad jag söker här...

Vad jag letar efter är en lite äldre bil som är billig i inköp, som dricker resonabla mängder, som inte går sönder (och gör den det ska den vara lättmekad och ha billiga delar) och som är billig att försäkra men som framförallt är skattebefriad samt andas byggkvalitet och komfort.

Såhär tänker jag: Gamla skattebefriade bilar är ju dels gratis att äga just på grund av att de är skattebefriade, de besiktigas vartannat år och de kan tack vare sin ålder entusiastförsäkras och kostar således knappt något alls i rena driftkostnader. Värdeminskning existerar heller inte till någon större grad, utan man betalar i princip drivmedlet vilket gör att jag tror att även "normaltörstiga" bilar av den här varianten är mer ekonomiska än de allra minst törstiga av lite mer moderna bilar. Rätt eller fel?

Hur som helst, jag är inte beredd att offra precis all bekvämlighet för det här. Därför undrar jag nu vad de finns för komfortabla bilar med byggkvalitet som passar in under kriterierna ovan? Jag vill ha något som ligger stadigt på vägen, som man sitter bra i, som går tyst och lugnt och sm känns välbyggt helt enkelt. Ni vet hur vissa bilar skramlar, lever jävel och känns som om de är för "tunna" i sin konstruktion? Jag vill ha någon stadigt, något som känns rejält och välisolerat. Man kan väl säga att en av skillnaderna mellan den typen av bil jag söker och andra typer av bilar sitter i dörrarna, mer specifikt i hur de stängs. Vissa bilar skramlar som fan när man stänger dörrarna medan vissa känns mer väloljade, precisionsbyggda och framförallt rejäla. Den senare typen av bilar har dörrar som stängs med en bastant duns snarare än "skrammel skrammel", och sen sitter dörren där den ska. Den liksom klickar på plats. Samma bilar brukar tendera att vara tysta och välisolerade och bekväma rent generellt, och det är då följaktligen den senare typen av bil jag är ute efter.

Så, några tips på skattebefriade, välbyggda och normaltörstiga bilar med god komfort, tyst kupé och ickeskramliga dörrar? Generellt tänker jag mercedes, är jag på rätt spår? Vilka andra märken och modeller bör man titta på?

Budgeten är väl ca 10-20 000, men gärna i undre halvan av segmentet eller billigare. Ju mer sparbössa desto bättre, och då spelar ju även inköpspriset viss roll.

Tack på förhand :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En gammal Mercedes är nog rätt spår. Lycka till med att hitta en i tillräckligt gott skick dock. Jag tror det blir svårt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tjusig sak! Synd bara att jag inte är kvar i Boden... :gnissla Men bra tänkt annars! :tummenupp

Norraste norrland blir lite väl långt att åka, har precis kört hem min nya hoj de 185 milen från norr till söder och dylika megaroadtrips är jag inte överdrivet sugen på just nu... :gnissla Min nya tilltänkta bil får gärna befinna sig någonstans omkring stockholmstrakten med angränsande län och kanske något bortom det då det är där i krokarna den ska brukas, men för rätt objekt är det klart att jag kan tänka mig att åka en bit. Dock inte till Boden, boden är jättelångt borta...:gnissla :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En gammal Mercedes är nog rätt spår. Lycka till med att hitta en i tillräckligt gott skick dock. Jag tror det blir svårt.

Tackar för både input och lyckönskningar, vi får se vad man hittar :)

Tar gärna emot fler förslag på märken och gärna modellspecifika förslag då jag kan tänka mig att det finns skramliga budgetkärror inom samtliga koncerner och jag vet inte vilka de är eller var de gömmer sig...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tjusig sak! Synd bara att jag inte är kvar i Boden... :gnissla Men bra tänkt annars! :tummenupp

Norraste norrland blir lite väl långt att åka, har precis kört hem min nya hoj de 185 milen från norr till söder och dylika megaroadtrips är jag inte överdrivet sugen på just nu... :gnissla Min nya tilltänkta bil får gärna befinna sig någonstans omkring stockholmstrakten med angränsande län och kanske något bortom det då det är där i krokarna den ska brukas, men för rätt objekt är det klart att jag kan tänka mig att åka en bit. Dock inte till Boden, boden är jättelångt borta...:gnissla :D

Sån lipsill är han!

Det är la gott att göra en liknande roadtrip men i ett tyskt motorvägs-lok?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sån lipsill är han!

Det är la gott att göra en liknande roadtrip men i ett tyskt motorvägs-lok?

Nej, lipade inte en enda gång under resan ner :D Visst skulle det gå, men det är väl onödigt om man kan undvika det? ;) Tar ju trots allt en del tid och pengar att köra en bil en sådan sträcka :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja men kom igen det är ju en investering :)

Beror ju lite på, men förvisso ja... Men sen är det ju en risk att åka långt också, finns ju alltid orosmomentet at komma fram och inse att bilen inte alls är så fin som på bilden etc... Skulle föredra om det inte var fullt så långt som till Boden iallafall :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Beror ju lite på, men förvisso ja... Men sen är det ju en risk att åka långt också, finns ju alltid orosmomentet at komma fram och inse att bilen inte alls är så fin som på bilden etc... Skulle föredra om det inte var fullt så långt som till Boden iallafall :D

Ja det är klart. Nu har jag aldrig varit i Boden men jag kan tänka mig att det inte är så mycket nöjesresa :p

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja det är klart. Nu har jag aldrig varit i Boden men jag kan tänka mig att det inte är så mycket nöjesresa :p

E4:an hela vägen i princip... Hyfsat händelselöst :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är nog bara Mercedes att välja på, om det skall vara pålitligt och billigt.
Men som "runner up" finns ju Citroen och Peugeot.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Mercan ar ju klockren!

Hur ar gamla volvo? Bor ju vara nastan gratis att kora om man skruvar sjalv?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En gammal fin merca 300D på W123-chassi? :D
Går som en pansarvagn på vägen, med gott om utrymme inne i bilen. Min var iaf både "tyst" och driftsäker med.

Annars en gammal skramlobil som volvo 240 kanske? Slitvarg, men komforten lämnar väl lite övrigt att önska.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om det är något ställe man kan hitta äldre så gott som rostfria bruks Mercedes i bättre skick är det nog uppe i norra delarna av landet. Där har man hållit liv i dem just på grund av att de är billiga att äga. Rosten som är det största hotet mot bilar söderut förekommer inte på samma sätt där uppe. Man ser fortfarande äldre bilar från slutet av 70-talet som aldrig varit renoverade som är så gott som rostfria där uppe förutsatt att de sålts nya och körts där uppe. Ska man hitta något motsvarande söderut har bilen sannolikt stått på något sommarställe och använts måttligt. Då är det en helt annan prislapp på dem och kanske mer ett samlarobjekt än något annat.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
När det diskuteras gamla Mercedesar känner jag att jag måste länka denna även om prislappen inte passar tråden. Ett sådant objekt måste vara ganska unikt.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
volvo 740/940 med insprut.
Drar 0,9 och man sitter rätt bekvämt även längre sträckor.
Gratis i inköp och går aldrig sönder.
Världens bästa bil alla kategorier

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En gammal fin merca 300D på W123-chassi? :D
Går som en pansarvagn på vägen, med gott om utrymme inne i bilen. Min var iaf både "tyst" och driftsäker med.

Annars en gammal skramlobil som volvo 240 kanske? Slitvarg, men komforten lämnar väl lite övrigt att önska.

Jag har aldrig provat någon men det låter ju som min typ av bil, får kika på't :)

Nja, gamla volvo ha jag erfarenhet av då polaren tuffar runt i en sådan och det är verkligen inte vad jag söker. Som du säger, skramlobil är det :D

Bmw 318
Bmw 518
Våffla 240
Saab 99

Bedömt är Volvon mest hungrig.

Tackar för input! Saab 99 säger du? Lite intressant, kan man få lite mer info möjligen? Det jag hört mest om äldre saabar är att man sitter med underkroppen vriden åt ett håll och överkroppen åt det andra, stämmer det? :D

volvo 740/940 med insprut.
Drar 0,9 och man sitter rätt bekvämt även längre sträckor.
Gratis i inköp och går aldrig sönder.
Världens bästa bil alla kategorier

Nja, jag vet inte... Ena polaren kör runt i en 90-tals 240, en annan kör 740 från nittinånting och bägge bilarna är i princip lika skramliga och hemska att köra... Är inget större fan av dem alls dessvärre...:gnissla Däremot har jag ägt en 850 som jag gillade hyfsat, den kändes mer solid. Men den går ju bort av andra skäl i detta sammanhang.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning