Sparbössa med komfort?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är nog bara Mercedes att välja på, om det skall vara pålitligt och billigt.
Men som "runner up" finns ju Citroen och Peugeot.

Åfasen, går det över huvud taget att lita på gamla fransmän?? Det var nytt för mig, trodde deras rykte som totalt opålitliga och värdelösa var grundmurat sedan urminnes tider...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig provat någon men det låter ju som min typ av bil, får kika på't :)

Nja, gamla volvo ha jag erfarenhet av då polaren tuffar runt i en sådan och det är verkligen inte vad jag söker. Som du säger, skramlobil är det :D

300D har ju tom en hyllningstråd här på sporthoj. :) En trevlig bil, och råkar någon liten fiat bli för närgången så blir de skrot, och mercan repar knappt lacken. (Hände mig en gång.) Däremot är de ju inte speciellt bränsleekonomiska vad jag minns...
Skulle nog kunna tänka mig en sån igen faktiskt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En sak jag fnderat på är gamla oplar. Hur är de i kvalitet och komfort? Kikar man på interiörsbilden av den här Senatorn:
http://www.blocket.se/halland/Opel_Senator_3_0_48517744.htm?ca=23_10&w=2
Så påminner den skarpt om gamla jänkejärn, och gamla jänkare är bekväma... Dock är de törstiga och kan vara skramliga ibland, så såna kikar jag inte något vidare på. Men kan opeln ha det bättre av två världar i det fallet kanske? även om just en treliters sexa kanske inte är det allra minst törstiga så kanske den inte dricker obscena mängder heller, eller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
300D har ju tom en hyllningstråd här på sporthoj. :) En trevlig bil, och råkar någon liten fiat bli för närgången så blir de skrot, och mercan repar knappt lacken. (Hände mig en gång.) Däremot är de ju inte speciellt bränsleekonomiska vad jag minns...
Skulle nog kunna tänka mig en sån igen faktiskt...

Åfan, får försöka rota fram den tråden och läsa på lite då :)
Inte bränsleekonomisk säger du? Fast det är en diesel?
Ska kika på det som sagt, merca och diesel låter ju ganska trevligt ändå :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, 99 har lite lustig sittposition. Man sitter rakt men fötterna är lite med dragning åt höger.
Inget komfortproblem för min del men det får man testa.

Då 99 i sitt standardformat inte är nåt effektmonster håller växellådan fint om den funkar fint från början.
Delarna (de få som går åt) är billiga, den har ingen kamrem och knappt nån teknik i övrigt. Värmen är bra och den tar sig fram bra vintertid. Hade en sån som vinterbil ett par år, enda gången jag fastnade i fartksmera:D..Enkelförgasaren är att föredra.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Skattefri billig och komfortabel är inte helt lätt att kombinera.
Mercedes W123 är fina men svåra att hitta billiga i skick.
Volvo 760 kom -83 och finns som både turbo med 4:a och som turbodiesel.
Opel Senator är kanske möjlig?
Ford Granada är rätt sköna med sexan men inte helt miljövänliga...
Saab 900 kanske?
Audi 100 definitivt!
BMW 5-serie inte fel heller.
Porsche 924/944?
Ska du inte köra långt finns jänkarna.

Själv har jag en skattefri bil med luftkyld boxer, tändningslåset till vänster, ettans växel nere till vänster, skivbromsarna vid växellådan och underbar komfort men med undermåligt rostskydd och ingen kupefläkt. Den ställer jag in när saltet närmar sig, men billigt går den..

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sak jag fnderat på är gamla oplar. Hur är de i kvalitet och komfort? Kikar man på interiörsbilden av den här Senatorn:
http://www.blocket.se/halland/Opel_Senator_3_0_48517744.htm?ca=23_10&w=2
Så påminner den skarpt om gamla jänkejärn, och gamla jänkare är bekväma... Dock är de törstiga och kan vara skramliga ibland, så såna kikar jag inte något vidare på. Men kan opeln ha det bättre av två världar i det fallet kanske? även om just en treliters sexa kanske inte är det allra minst törstiga så kanske den inte dricker obscena mängder heller, eller?

Om man suktar efter en bekväm och billig opel med komfort, så är det omega man skall titta efter.
De första årsmodellerna rostade kopiöst (till -94) men senare är riktigt bra.
Med tvåliters åttaventilare går de billigt och pålitligt, med hög toppfart om man har tid att ta sig dit.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
råkar någon liten fiat bli för närgången så blir de skrot, och mercan repar knappt lacken
En sak man får tänka på när det gäller gamla bilar är deformationszoner. I en krock med för hård bil så får du ta upp krockvåldet med kroppen och med för mjuk så slutar det med att man har motorn i knät.

Idag kan en ny småbil vara säkrare än en gammal stor bil.

Men det hänger ju en hel del på användningsområde också förstås. Om man mest kör 60-väg eller om man pendlar motortrafikled.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak man får tänka på när det gäller gamla bilar är deformationszoner. I en krock med för hård bil så får du ta upp krockvåldet med kroppen och med för mjuk så slutar det med att man har motorn i knät.

Idag kan en ny småbil vara säkrare än en gammal stor bil.

Men det hänger ju en hel del på användningsområde också förstås. Om man mest kör 60-väg eller om man pendlar motortrafikled.

Yes, helt sant.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nja, 99 har lite lustig sittposition. Man sitter rakt men fötterna är lite med dragning åt höger.
Inget komfortproblem för min del men det får man testa.

Då 99 i sitt standardformat inte är nåt effektmonster håller växellådan fint om den funkar fint från början.
Delarna (de få som går åt) är billiga, den har ingen kamrem och knappt nån teknik i övrigt. Värmen är bra och den tar sig fram bra vintertid. Hade en sån som vinterbil ett par år, enda gången jag fastnade i fartksmera:D..Enkelförgasaren är att föredra.

Aha, förstår :D

Tackar för input, lägger till den på "håll utkik efter"-listan :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Skattefri billig och komfortabel är inte helt lätt att kombinera.
Mercedes W123 är fina men svåra att hitta billiga i skick.
Volvo 760 kom -83 och finns som både turbo med 4:a och som turbodiesel.
Opel Senator är kanske möjlig?
Ford Granada är rätt sköna med sexan men inte helt miljövänliga...
Saab 900 kanske?
Audi 100 definitivt!
BMW 5-serie inte fel heller.
Porsche 924/944?
Ska du inte köra långt finns jänkarna.

Själv har jag en skattefri bil med luftkyld boxer, tändningslåset till vänster, ettans växel nere till vänster, skivbromsarna vid växellådan och underbar komfort men med undermåligt rostskydd och ingen kupefläkt. Den ställer jag in när saltet närmar sig, men billigt går den..

Nej, det är väl kanske ett par svårkombinerade krav där men i den bästa av världar kan man ju alltid hoppas på att hitta något iallafall :)

Tack för förslagen, ska kika runt lite och läsa på om de olika bilarna!

Porscharna är ett intressant förslag, 944:eek:rna går väl bort av prisskäl men 924 har jag sett ett par inom budget. Är de något att ha eller är det bara skit? Motorn ska väl komma från en folkabuss?

Audi 100 avant har vi haft en 80-talare, inget vidare fan av den bilen tyvärr... Påminner iallafall mig lite om en 240, stor, sävlig, skramlig och sisådärbekväm...

Vad är det för bil du har då? Luftkyld boxer... Bubbla? :D

Om man suktar efter en bekväm och billig opel med komfort, så är det omega man skall titta efter.
De första årsmodellerna rostade kopiöst (till -94) men senare är riktigt bra.
Med tvåliters åttaventilare går de billigt och pålitligt, med hög toppfart om man har tid att ta sig dit.

Tack för förslaget, men tyvärr varken skattebefriad eller entusiastförsäkringsbar... :(

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Förresten, det behöver inte vara något superskick på min tilltänkta bil. Småfix och annat kan jag leva med så länge allt väsentligt funkar och bilen inte ser ut som en skrothög. viktigare att insidan är fin än att utsidan är det, det är trots allt där inne man ska sitta. Det är bara folket utanför som lider av att bilen har småblemmor :D

Det är väl lite det som jag hoppas på, att hitta något bra som passar mina kriterier men som kanske har en eller två små brister vilket drar ner priset till min nivå :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
De kraven hade jag missat.
Då föreslår jag:

Haha, den var ju lite söt men inte riktigt vad jag söker tyvärr... :D

Vid närmare eftertanke räcker det med nästan sattebefriad, dvs upp till årsmodell 85. Är den bara besiktigad perioden ut så bör den också vara skattad och således slipper jag skatta den något mer. Och allt som är såpass gammalt kan entusiastförsäkras, så där är det lugnt.

Förresten! Är det någon som känner någon som har vad jag söker får ni gärna hojta, kan ju vara så att det finns någon där ute som vet någon som eventuellt går i säljtankar och så vidare och då kunde det ju vara smidigt om personen vet att jag finns och söker vad han har :)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nja, jag vet inte... Ena polaren kör runt i en 90-tals 240, en annan kör 740 från nittinånting och bägge bilarna är i princip lika skramliga och hemska att köra... Är inget större fan av dem alls dessvärre...:gnissla Däremot har jag ägt en 850 som jag gillade hyfsat, den kändes mer solid. Men den går ju bort av andra skäl i detta sammanhang.

Jag tror volvo började tillverka 850 för att tjäna pengar igen. Då 240/740/940 aldrig gick sönder och rullade en sjuhelvetes massa mil så man köpte inga nya bilar och inga reservdelar att tala om. Då tillverkade man 850 och försäljningen blommade igen med lågkvalitativa delar som höll hälften så länge och folk var tvingade till att handla igen.
Volvos goda rykte härstammar från allt innan 850 och lever oförskämt kvar idag.:tungan
Du frågade efter en sparbössa.
Jag har haft 2st 740 och de har i särklass varit de billigaste bilar jag haft utslaget på ett år.

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Mina tips.

Leta efter SAAB 90/900. Lite mindre törstiga än Volvo 240. Eller de kanske är marginellt? SAAB är säker lite roligare att köra, inte lika "trött och sävlig" som en 240

Annars skulle jag leta upp en 240 alt 740 om den passar in i de årsmodeller som är färdigskattade och har långt mellan besiktningarna. Jag läst att du inte var så intresserad utav dom men jag rekommenderar en ändå.

Just SAAB och Volvo har du nog störst chans att hitta ett fint ex av i rätt prisklass då de har sålts stora mängder bilar av just de märkena i Sverige.

Ett litet varnade finger för Volvo 760. V6 är väl inte den bästa motorn Volvo har monterat i sina bilar. De 760 med B230 motorn var utrustade med automat så räkna med hög förbrukning.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ford sierra. Underskattat bil av många. Enligt mej är den lika skottsäker som 140/240 serien.
Rätt kul bil med om du hänger på en turbo, lite värre att få de lagligt dock:rolleyes:
Syftar på SOHC motorn (pinton).
800px-Sierra_3_door_-_an_early_one.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ford Sierra var rena rosthögen redan efter några år efter att de introducerades. Jag har nog inte sett en sådan bil på vägarna på flera år.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning