Sparbössa med komfort?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
SAAB V4 var den man satt vriden. 99an var bättre. Minns inte några riktiga katastrofer. 900i rekommenderar jag inte. Pinjong var redan bytt på min. Toppen gick på min och ytterligare tre jobbarkompisar råkade ut för samma sak. Sedan rasande min växellåda. :(
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Vet inte varför du tänker skattebefriat ?

Är det generellt "billigast" du tänker på, är det svårt att slå denna:
http://www.blocket.se/ostergotland/Chrysler_neon_98_49217396.htm?ca=11&w=3

Köpte en likadan för 3000:- i vintras, för att köra med i 3-4veckor. Tänkte sedan skrota skiten.
Men det blev vår andrabil (en voyager) som fick säljas istället, och ge plats för Neonen.

Drar 0,6l/mil kostar 150:-/m i trafikförsäkring.... skatten vet jag faktiskt inte.

Billigare än så här är fan svårt att hitta.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte varför du tänker skattebefriat ?

Är det generellt "billigast" du tänker på, är det svårt att slå denna:
http://www.blocket.se/ostergotland/Chrysler_neon_98_49217396.htm?ca=11&w=3

Köpte en likadan för 3000:- i vintras, för att köra med i 3-4veckor. Tänkte sedan skrota skiten.
Men det blev vår andrabil (en voyager) som fick säljas istället, och ge plats för Neonen.

Drar 0,6l/mil kostar 150:-/m i trafikförsäkring.... skatten vet jag faktiskt inte.

Billigare än så här är fan svårt att hitta.

Du missade nog komfortkravet...
Men annars håller jag med dig.
Man skall sikta på uddabilar utan några finesser.
Då kan man få riktigt bra åkdon för jordnötter.
Till exempel:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ssang_young_49004638.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_marea_1_6_49441529.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Seat_Leon_49589608.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_Baleno_49416889.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Lada_2110_1_5gli_16v_05_49599548.htm?ca=17&w=3
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hoppar man över skattefriheten så är mina favoriter Omega och Volvo 240/740/940. Strunta i motoralternativ och årsmodell utan fokusera på att hitta friskaste exemplaret så har du bra komfortabel bil länge och billigt. Vilken som av ovannämnda är komfortabel om den är välvårdad, är den skramlig så är den misskött och okomfortabel och inget att asa hem. En fin Saab 900 kan funka enl min felhjulsdriftsfrälste svåger.
I vinter har vi skaffat en 940 ltt automat och den verkar tajt och fin. Sommartid njuter jag gärna i min 2CV. :)
Är man modig kan man titta på Range Rover och Opel Frontera för att få drivning på alla fyra.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Varför är skattebefriad viktigt? Kostnaden? Den är väl i det stora hela relativt liten. Om man inte kör väldigt lite förstås, då blir skatten en större del av totalkostnaden.

Jag säger Mercedes W124, en 200E 8v 1990-92. Eller 220E/E220 16v 1993-1995 om du vill ha aningen mer under huven till en marginell merkostnad. Det gäller bara att hitta ett bra exemplar då det inte finns så många av den varan kvar..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror volvo började tillverka 850 för att tjäna pengar igen. Då 240/740/940 aldrig gick sönder och rullade en sjuhelvetes massa mil så man köpte inga nya bilar och inga reservdelar att tala om. Då tillverkade man 850 och försäljningen blommade igen med lågkvalitativa delar som höll hälften så länge och folk var tvingade till att handla igen.
Volvos goda rykte härstammar från allt innan 850 och lever oförskämt kvar idag.:tungan
Du frågade efter en sparbössa.
Jag har haft 2st 740 och de har i särklass varit de billigaste bilar jag haft utslaget på ett år.

Heh, förstår. Min krånglade som tur var ingenting alls, och jag tyckte ändå den var hyfsat bekväm och tyst av sig. Till skillnad från polarna som kör 240 resp 740 och mest verkar ha sina bilar i garaget i väntan på rep:va Ena polaren fick just sin lagad, får se hur den håller denna gång :D Uppskattar tipsen, men det är inte bara ekonomin som spelar roll och någon gammal 240 eller 740 är jag helt enkelt inte sugen på av andra anledningar :)

Mina tips.

Leta efter SAAB 90/900. Lite mindre törstiga än Volvo 240. Eller de kanske är marginellt? SAAB är säker lite roligare att köra, inte lika "trött och sävlig" som en 240

Annars skulle jag leta upp en 240 alt 740 om den passar in i de årsmodeller som är färdigskattade och har långt mellan besiktningarna. Jag läst att du inte var så intresserad utav dom men jag rekommenderar en ändå.

Just SAAB och Volvo har du nog störst chans att hitta ett fint ex av i rätt prisklass då de har sålts stora mängder bilar av just de märkena i Sverige.

Ett litet varnade finger för Volvo 760. V6 är väl inte den bästa motorn Volvo har monterat i sina bilar. De 760 med B230 motorn var utrustade med automat så räkna med hög förbrukning.

Tack för tipset, många som rekommenderat saab nu så jag får nog ta och kika lite närmare på dem. Inte vad jag väntat mig att få höra när jag startade tråden men jag är öppen för udda förslag :)

Ford sierra. Underskattat bil av många. Enligt mej är den lika skottsäker som 140/240 serien.
Rätt kul bil med om du hänger på en turbo, lite värre att få de lagligt dock:rolleyes:
Syftar på SOHC motorn (pinton).
Har faktiskt haft en sierra! DEN var skramlig :D Dock håller jag med om att den trots det var hyfsat bekväm, körde den nästan 120 mil i sträck vid ett tillfälle utan att lida alltför avsevärt. Men nja, inte vad jag är sugen på denna gång tyvärr. Tack ändå :)
Det naturliga valet är en dieselmerca och ni föreslår 240 och Sierra som alternativ?
Dieselmercor verkar mysiga, håller ständig utkik efter ett fint ex i min prisklass men de verkar inte växa på trän direkt...
SAAB V4 var den man satt vriden. 99an var bättre. Minns inte några riktiga katastrofer. 900i rekommenderar jag inte. Pinjong var redan bytt på min. Toppen gick på min och ytterligare tre jobbarkompisar råkade ut för samma sak. Sedan rasande min växellåda. :(
Ah, jag förstår. Ok, det låter ju lite oroväckande... Vilka modeller skulle du säga att man bölr akta sig för, gäller det generellt eller är det en specifik motortyp som verkar problemdrabbad? Hittade en 900 T8 som såg fräsch ut men fan vet om man ens vågar åka och titta på den då...
Vet inte varför du tänker skattebefriat ?

Är det generellt "billigast" du tänker på, är det svårt att slå denna:
http://www.blocket.se/ostergotland/Chrysler_neon_98_49217396.htm?ca=11&w=3

Köpte en likadan för 3000:- i vintras, för att köra med i 3-4veckor. Tänkte sedan skrota skiten.
Men det blev vår andrabil (en voyager) som fick säljas istället, och ge plats för Neonen.

Drar 0,6l/mil kostar 150:-/m i trafikförsäkring.... skatten vet jag faktiskt inte.

Billigare än så här är fan svårt att hitta.
Tja, varför inte? Rent generellt föredrar jag äldre fordon framför nya, de är ofta mer lättmekade och man får generellt ganska mycket för pengarna. Och då kan man lika gärna köra såpass gammalt att de blir nästan gratis att äga. Skulle bilen bli stående en tid så gör det liksom inget när den nu är skattebefriad, inga pengar som står och rinner iväg för att man inte brukar bilen utan man kan ha den påställd utan att bruka den väldigt aktivt. Kommer antagligen mest pendla korta sträckor med bilen så skatten är ändå en av huvudkostnaderna just i mitt fall.
Hoppar man över skattefriheten så är mina favoriter Omega och Volvo 240/740/940. Strunta i motoralternativ och årsmodell utan fokusera på att hitta friskaste exemplaret så har du bra komfortabel bil länge och billigt. Vilken som av ovannämnda är komfortabel om den är välvårdad, är den skramlig så är den misskött och okomfortabel och inget att asa hem. En fin Saab 900 kan funka enl min felhjulsdriftsfrälste svåger.
I vinter har vi skaffat en 940 ltt automat och den verkar tajt och fin. Sommartid njuter jag gärna i min 2CV. :)
Är man modig kan man titta på Range Rover och Opel Frontera för att få drivning på alla fyra.
Haha, modig vet jag inte... Varför måste man vara modig? Är det bra bilar i övrigt?
Varför är skattebefriad viktigt? Kostnaden? Den är väl i det stora hela relativt liten. Om man inte kör väldigt lite förstås, då blir skatten en större del av totalkostnaden.

Jag säger Mercedes W124, en 200E 8v 1990-92. Eller 220E/E220 16v 1993-1995 om du vill ha aningen mer under huven till en marginell merkostnad. Det gäller bara att hitta ett bra exemplar då det inte finns så många av den varan kvar..
Just därför :)

Mercedes kikar jag ju lite på ja, men då främst de äldre. förhoppningsvis hittar jag ett fint ex inom budget och då blir det en sån, men det är ju alltid bra att ha alternativ att spana efter. Har liksom inte siktet inställt på något specifikt utan hoppas bara på att i slutändan hitta den finaste, bästa, bekvämaste och billigaste bilen. Spelar ju då egentligen mindre roll vad det blir :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Just därför :)

Mercedes kikar jag ju lite på ja, men då främst de äldre. förhoppningsvis hittar jag ett fint ex inom budget och då blir det en sån, men det är ju alltid bra att ha alternativ att spana efter. Har liksom inte siktet inställt på något specifikt utan hoppas bara på att i slutändan hitta den finaste, bästa, bekvämaste och billigaste bilen. Spelar ju då egentligen mindre roll vad det blir :)

Skatten på nämnda modeller av W124 är c:a 2000 kr/år och trafikförsäkring på en 15+ år gammal bil, som dessutom är "gubbmodell" i försäkringsbolagens ögon, kostar oftast inte mer än någon tusenlapp/år.

För den genomsnittlige bilägaren drar nämnda modeller av W124 bränsle för c:a 20000 kr/år(0.6-1.2 l/mil beroende på ägare). Service och underhåll är inte möjligt att veta på förhand beroende på vad som går sönder/blir utslitet men säg 6-8000 kr/år kanske?

Vad jag vill ha sagt är att skatt och försäkring förvisso är en kostnad, men det är en relativt liten del av totalkostnaden. Och på just dessa modeller är skillnaden liten jämfört med skattebefriad bil som är entusiastförsäkrad. De äldre "entusiastmodellerna" drar något mer bränsle också varför det troligen blir ungefär samma totalkostnad i slutändan.

Körglädjen lyser med sin frånvaro, men det lönar sig att köra "gubbil" :D
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Eller så skiter du i ekonomin och köper en cheva igen :banana
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Gällande Mercedes så finns även 190-modellen. Mindre och inte fullt lika komfortabel som den större E-klass/W124 men nästintill. Har haft flera stycken och behöver man inte större bil så :)

Rekommenderas i så fall 2.0 eller 2.3 1989-1993. Undvik helst 1.8 då den är rätt trött.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gällande Mercedes så finns även 190-modellen. Mindre och inte fullt lika komfortabel som den större E-klass/W124 men nästintill. Har haft flera stycken och behöver man inte större bil så :)

Rekommenderas i så fall 2.0 eller 2.3 1989-1993. Undvik helst 1.8 då den är rätt trött.

190 diesel är en trevlig bil.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skatten på nämnda modeller av W124 är c:a 2000 kr/år och trafikförsäkring på en 15+ år gammal bil, som dessutom är "gubbmodell" i försäkringsbolagens ögon, kostar oftast inte mer än någon tusenlapp/år.

För den genomsnittlige bilägaren drar nämnda modeller av W124 bränsle för c:a 20000 kr/år(0.6-1.2 l/mil beroende på ägare). Service och underhåll är inte möjligt att veta på förhand beroende på vad som går sönder/blir utslitet men säg 6-8000 kr/år kanske?

Vad jag vill ha sagt är att skatt och försäkring förvisso är en kostnad, men det är en relativt liten del av totalkostnaden. Och på just dessa modeller är skillnaden liten jämfört med skattebefriad bil som är entusiastförsäkrad. De äldre "entusiastmodellerna" drar något mer bränsle också varför det troligen blir ungefär samma totalkostnad i slutändan.

Körglädjen lyser med sin frånvaro, men det lönar sig att köra "gubbil" :D

Nja, så ung som jag är så brukar försäkringen ändå bli iallafall ett par tusen även om man bara kör trafik. Så säg 4-5000kr per år för skatt och försäkring. Jämfört med skattebefriat och entusiastförsäkrat (om bilen är gammal nog, vilket alla skatebefriade bilar är) så stannar den notan på 1600kr om året Helförsäkrat :) så där är 3500 insparat som då kan gå till service och underhåll exempelvis, och sen är det i princip bara bränslet som kostar något och jag kör verkligen inte uppåt 1000 mil om året så den summan blir mindre. Kanske att äldre bilar drar något lite mer än moderna, men samtidigt tenderar modernare bilar att ha dyrare delar och att vara mer svårskruvade generellt. Men Visst, det är ju som du säger bara en liten del av den totala kakan. men det är en del som jag gärna sparar in om jag kan. Och då jag inte direkt ser några nackdelar med att åka skattebefriat så kan jag ju lika gärna göra det liksom. Det är mest så jag tänker :)



Eller så skiter du i ekonomin och köper en cheva igen :banana

Någon gång ska jag helt klart ha jänk igen :) MEn inte nu, och jag verkar inte ha någon vidare tur med mina chevor så den här gången blir det nog något annat :D

Gällande Mercedes så finns även 190-modellen. Mindre och inte fullt lika komfortabel som den större E-klass/W124 men nästintill. Har haft flera stycken och behöver man inte större bil så :)

Rekommenderas i så fall 2.0 eller 2.3 1989-1993. Undvik helst 1.8 då den är rätt trött.

Tack för rekommendationen, jag håller utkik :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Förutom motorn så skiljer det tyvärr också på skatten. Den är mindre trevlig på dessa dieslar..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förutom motorn så skiljer det tyvärr också på skatten. Den är mindre trevlig på dessa dieslar..

Ja, ska jag ha en diesel så MÅSTE den vara skattebefriad. 5k i skatt om året och liknande är jag inte så sugen på.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top